ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از نشست خبری همایش «آشنایی با خدمات M2M و IoT» ایرانسل

با گسترش نفوذ اینترنت در سطح جهان و افزایش تعداد دستگاه های متصل به آن، بخش قابل توجهی از لوازم ساده یا پیچیده ای که امروزه در اطراف هر یک از ما وجود دارند به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

با گسترش نفوذ اینترنت در سطح جهان و افزایش تعداد دستگاه های متصل به آن، بخش قابل توجهی از لوازم ساده یا پیچیده ای که امروزه در اطراف هر یک از ما وجود دارند به شبکه ی اینترنت متصل اند و می توان آنها را از طریق اپلیکیشن ها و ابزار های مختلف از راه دور مدیریت کرد. این پدیده که تحت عنوان «اینترنت اشیاء» شناخته می شود روندی شناخته شده در سطح جهان است که دیگر هیچکس نمی تواند وجود آن را انکار کند. بر همین اساس تحلیل گران مختلفی از حوزه های گوناگون از جمله کسب و کار، با نگاه به مسیر طی شده در این زمینه سعی می کنند آینده ی آن را پیش بینی و خود را برای مواجهه با آن آماده کنند. حضور روند های فناوری در بسیاری تحلیل های کسب و کاری نیز نشان از اهمیت سرنوشت ساز این موضوع برای آینده ی کسب و کار ها دارد.

در کشور ما نیز با ورود گجت های گوناگون و انواع و اقسام لوازمی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند، کم کم توجه ها به این سمت جلب می شود تا جایی که نگاه ها از حوزه ی مشتریان فراتر رفته و تا به کارگیری این فناوری برای شرکت ها و سازمان ها نیز کشیده شده است. این توجه ها در سطح دولتی تا امروز بیشتر به بررسی و تجزیه و تحلیل این پدیده معطوف بوده است، اما به نظر می رسد بخش خصوصی نگاه عملی تری به آن داشته و در برخی حوزه ها قصد جدی برای ورود و ارائه ی سرویس های مختلف در این زمینه دارد.

از جمله شرکت هایی که مدتهاست فعالیت در حوزه ی اینترنت اشیاء و خدمات دستگاه به دستگاه را در برنامه ی خود قرار داده اند ایرانسل است که روز یکشنبه ۱۶ اسفند ماه در سالن همایش‌ های کتابخانه ی ملی اقدام به برگزاری نخستین همایش «آشنایی با خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیاء» کرد. مدیرکل کسب‌ و کار سازمانی ایرانسل در این همایش، با اشاره به اهمیت توجه به فناوری اینترنت اشیاء گفت این فناوری، مدل‌ های جدیدی از کسب‌ و کار را به وجود خواهد آورد. وی در عین حال تصریح کرد اگر سازمان‌ ها خود را برای مواجهه با اینترنت اشیاء هماهنگ نکنند، احتمال مواجه شدن کسب و کار آنها با تهدیدهای جدی در آینده بسیار بالا خواهد بود.

image002

محمد فرجود مدیرکل کسب‌ و کار سازمانی ایرانسل طی سخنان خود در این همایش به تشریح خدمات و برنامه‌ های ایرانسل در حوزه ی اینترنت اشیاء و خدمات دستگاه به دستگاه پرداخت و چشم‌ انداز کسب‌ و کار سازمانی ایرانسل را تبدیل شدن به شریک تجاری منتخب سازمان‌ ها جهت افزایش بهره‌ وری کسب‌ و کار از طریق ارائه ی راهکارهای سازمانی دانست.

فرجود در نشست خبری که در حاشیه ی این همایش با برخی فعالان رسانه ای برگزار شد گفت ایرانسل یک سال و نیم پیش تحقیقات پلتفرم دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیاء را به طور جدی شروع کرد و سیم کارت های M2M ایرانسل مدتهاست که در شبکه ی برق، حمل و نقل و بانکی فعال بوده اند. با این حال امروز ارائه ی خدمات حرفه ای تر و متناسب با نیاز روز از جمله نقاط تمرکز ایرانسل تعریف می شود.

ایشان همکاری با ارائه دهندگان مختلف خدمات را نیز از برنامه های ایرانسل برای خدمت رسانی به مشتریان خود دانست و گفت شرکت ها و استارتاپ ها می توانند برای توسعه ی خود و سرمایه گذاری در حوزه ی IoT از این شبکه بهره بگیرند و خدمات خود را روی آن تعریف کنند.

هدف از برگزاری همایش در این نشست، معرفی این سامانه به صورت عملیاتی و ارائه ی کاربرد های عملی و عینی آن برای شرکت های مختلف عنوان شد تا کسب و کار ها و سازمان ها آشنایی بیشتری با این پلتفرم پیدا کنند و ببینند موج IoT در حوزه های مختلف عملکرد سازمان ها چه تحولاتی را می تواند در پی داشته باشد. فرجود ۸۰ درصد کاربرد های IoT را مختص بخش کسب و کار دانست و عنوان کرد عمده ی تمرکز ایرانسل نیز همین حوزه است. به گفته ی ایشان شرکت ها و سازمان ها می توانند استراتژی های مختلفی را در قبال این فناوری در پیش بگیرند. برخی از آنها می توانند با سرمایه گذاری روی آن وارد عرصه ی ارائه ی این خدمات شوند، برخی دیگر نیز می توانند در تولید، کنترل، مدیریت دارایی ها و غیره ی خود از آن بهره بگیرند.

به گفته ی او شرکت ها با استفاده از IoT می توانند هزینه هایشان را کاهش دهند و بهره وری خود را بالا ببرند. از طرف دیگر استفاده از آن لزوماً نیازمند هزینه های سنگینی نخواهد بود، چرا که اکثر مدل های این پلتفرم مدل های انعطاف پذیری هستند و می توانند به جای سرمایه گذاری برای تولید داده های جدید از داده های موجود شرکت ها استفاده کنند. بنابراین راه برای گسترش استفاده از این فناوری هموار است.

وی همچنین با اشاره به تأثیر فناوری اینترنت اشیاء بر بهبود خدمات شهری و خدمات اجتماعی، حمل و نقل هوشمند، سلامت هوشمند و امنیت عمومی را از مهم ترین حوزه‌ های تأثیرگذاری این فناوری عنوان کرد و تأثیر آن بر زندگی مصرف کنندگان ایرانی را کم و بیش متأثر از روند جهانی آن دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی