ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«یک مورد دیگر»؛ شعاری که اپل در سال ۲۰۱۶، بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد

اپل پرونده مالی سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را با رکوردی تازه در درآمدها بست و به سراغ ۲۰۱۶، سالی پر از شک، تردید و نگرانی رفت. بر کسی پوشیده نیست که اپل امسال، سال دشواری ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اپل پرونده مالی سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ را با رکوردی تازه در درآمدها بست و به سراغ ۲۰۱۶، سالی پر از شک، تردید و نگرانی رفت.

بر کسی پوشیده نیست که اپل امسال، سال دشواری پیش روی خود دارد. اهالی کوپرتینو شاید در سال پیش رو، از تکنولوژی های تازه پرده بردارند، از آیفونی با ظاهری متفاوت یا محصولاتی با مصرف انرژی کمتر رونمایی به عمل آورند. اما کلید ادامه دار شدن پیشرفت، بسیار ساده بوده و در سوالی اساسی نهفته شده است: آیا اپل می تواند کاربران را متقاعد کند تا سخت افزارهای خود را بروز رسانی کنند؟

مشخصا امسال، ستاره محصولات اپل باز هم آیفون خواهد بود؛ محصولی که حالا بعد از دو سال قرار است تغییر شکل دهد و مشتریان بسیاری از همین حالا آماده شده اند تا این تلفن هوشمند را به دست آورند.

اما آیفون حکایت دیگری هم دارد. در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵، اپل بیش از ۷۴ میلیون آیفون به فروش رساند. رقمی که هر شرکتی، آرزوی داشتن آن را دارد و به خودی خود، هیچ مشکلی در آن دیده نمی شود. اما همین رقم را که در کنار تعداد آیفون های فروش رفته در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۴ بگذارید، متوجه می شود که رشد تقاضا وجود داشته، اما بسیار کم بوده. همین موضوع، زنگ خطری برای سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به صدا درآورد.

iphon960px-6_Copy1

اپل تصور می کرد که می تواند تعداد بیشتری از خانواده 6s را در فصلی منتهی به کریسمس به فروش برساند و بیش از اندازه آیفون تولید کرد. این در حالیست که هنوز جمعیت بسیاری از کاربرانی که آیفون ۶ و ۶ پلاس دارند، از محصولات خود راضی هستند چرا که بالاخره پس از محصولاتی ۴ اینچ، موفق شده بودند به آیفون های بزرگتر دست پیدا کنند.

آیفون SE امسال می آید تا به آمار فروش موبایل های اپل یاری رساند

حال اپل نیاز دارد تا همین کاربران را راضی به آپدیت موبایل شان کند. در این بین برخی از افراد هنوز از آیفون 5s خود استفاده می کنند و قرار است آیفون SE، از راه برسد تا نیاز افراد علاقمند به موبایل های کوچک نیز برآورده شود.

اپل اکنون، دست کم در ایالات متحده، طرحی را به صورت آزمایشی پیاده کرده که به کاربران اجازه می دهد هر سال، آیفون خود را بروز رسانی کنند. با این طرح که «iPhone Upgrade Program» نام دارد، کاربر دیگر به آیفون همچون یک خرید کلی نگاه نمی کند، بلکه مبلغ آن را همانند یک قبض خانگی می پردازد، و هر سال هم می تواند به جدیدترین نمونه دسترسی داشته باشد.

زمانی که سپتامبر از راه برسد و پرده ها از محصولی که «iPhone 7» نام دارد، کنار روند، اپل می تواند ببیند که این طرح، تا چه اندازه موفق بوده. اگر موفقیت طرح یاد شده رضایت بخش باشد، می توان انتظار داشت که سپس به سایر قسمت های جهان نیز سرایت کند.

iPad_Air_2032

نکته اینجاست که تنها آیفون نیست که اکنون دچار این مشکل شده. آیپد هم از مدت ها پیش در چنین وضعیتی قرار گرفته. از همان ابتدای کار تبلت ها، این محصولات کاربران را در چرخه های بروز رسانی به خود جلب نمی کردند، حتی در زمان اوج شان.

قرار گرفتن قلم استایلوس در کنار آیپد پرو، آغاز یک حرکت بود. اپل می خواهد پشتیبانی از همین قلم را به آیپد ۹.۷ اینچی بعدی خود بیاورد و با انجام همین کار، امید دارد تا وسوسه ای تازه در دل هوادارن تبلت ها ایجاد کند.

آیپد مدت هاست که نشانه هایی از خود بروز می دهد که قرار است در جایگاه کنونی کامپیوترهای مک قرار گیرد. نه اینکه جایگزین آنها شود، نه، اینکه بتواند در مقام محصولی با کیفیت قرار گیرد که کاربر برای چندین سال از آن استفاده کند.

پشتیبانی نرم افزاری قدرتمند اپل، تبدیل به شمشیری دولبه برای این شرکت شده است

کامپیوترهای مک، محصولاتی با کیفیت هستند و به گونه ای طراحی شده اند تا کاربر بتواند برای چندین سال بدون مشکل از آنها استفاده کرده و کمتر به تغییر دادن آنها فکر کند. در این میان اپل نیز متعهد شده که تا جای ممکن، OS X و iOS را در سخت افزارهایی که در حال قدیمی تر شدن هستند،‌ جای داده و از آنها پشتیبانی به عمل آورد. همین کار، مثال بارز و کلاسیک یک شمشیر دولبه است.

کاربران به خاطر همین رویکرد و پشتیبانی نرم افزاری عالی از محصولات قدیمی، به سخت افزارهای اپل عشق می ورزند اما خب، تنها یک خرید کافیست. انتظار می رود که امسال MacBook از پردازنده تازه ای بهره مند گردد؛ پردازنده ای که می تواند مصرف انرژی کمتر را به ارمغان آورده و موجب افزایش عمر باتری و تسریع قدرت پردازشی کلی دستگاه شود. شاید رزولوشن نمایشگر افزایش یابد و کیفیت تصویر بالاتر رود اما چنین مسائلی، معمولا برای کاربران ایجادگر انگیزه برای صرف هزینه و خرید محصول جدید نیست.

apple-watch5

سپس می رسیم به Apple Watch. چه در ماه مارس، چه در ماه سپتامبر، بالاخره می دانیم که نقطه ای از سال جاری، نسل دوم این ساعت از راه خواهد رسید. سوال اصلی اینجاست که آیا کاربران این ساعت هوشمند، به سرعت نسل دوم آن را خواهند خرید یا این گجت پوشیدنی هم دچار می شود به سرنوشت آیپد و مک؟

شاید اپل بتواند با ارائه راهکار مشابه آیفون، و ارائه طرح بروز رسانی، کاربران این ساعت را نیز به خرید نسل های جدید ترغیب کند. اما همانطور که گفتیم، در ماه سپتامبر و پس از ارائه آیفون ۷ است که مشخص می شود کاربران تا چه اندازه از طرح بروز رسانی سالانه استقبال کرده اند.

در سال های ابتدایی تولد آیفون، تکنولوژی های زیادی نابالغ بودند و اپل به راحتی بُرد به دست می آورد

تحلیلگران و سهام دارن اپل باور دارند که برای بالا نگه داشتن رشد تقاضا، اپل باید بتواند با تکنولوژی های جدید در کاربران خود انگیزه ایجاد کند. به جرات می توان گفت که در سال های ابتدایی تولد آیفون، تکنولوژی های بسیاری هنوز نابالغ بودند و هر زمان که اپل این محصول را بروز رسانی می کرد، به شدت مورد توجه قرار می گرفت. اما این موضوع، امروز دیگر صحت ندارد. حتی آیفون 5s که در سال ۲۰۱۳ متولد شده هم هنوز مقبول عده کثیری از کاربران است. آیپد مدت هاست به این مشکل دچار شده و بالا رفتن قدرت پردازشی این تبلت، دیگر برای کاربران اهمیتی ندارد؛ تبلت، محصولی است که می خواهیم با آن ایمیل ها را مطالعه کرده یا صفحات وب را ورق بزنیم.

از سوی دیگر بیشتر کاربران به کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ تاپ، به عنوان سرمایه گذاری های چند ساله نگاه می کنند. احتمالا همین نگاه به اپل واچ و نسل دوم این ساعت وجود خواهد داشت.

اپل، سال سختی پیش روی خود دارد. آن بُردهای آسان به سر آمده اند. سوال اینجاست که آیا اپل در راس هرم تکنولوژیک باقی مانده و باز هم می تواند کاربر جدید به جمع استفاده کنندگان از محصولات خود اضافه کند یا قرار است تمرکز ویژه ای بر کاربران فعلی معطوف نماید؟ پاسخ به این پرسش، در انتهای سال جاری مشخص خواهد شد اما می توان گفت که اپل اینک بیش از هر زمان دیگری به آن شعار معروف استیو جابز در انتهای رویدادهای خود — «یک مورد دیگر - One More Thing» — نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    به نظر منم باید اپل چیزای هیجان انگیز معرفی کنه...
    اگه قراره آیفون سال بعدیش نسبت به آیفون قبلیش فقط بروزرسانی سخت افزاری داشته باشه، بهتره که یه اسم جدید بهش نده و اون رو که چیز تکراریه اونقدر بزرگش نکنه در عوض با ساختن یه چیز نوآورانه مردم رو به خودش جذب کنه یا اینکه آیفون بعدیش رو که در مثال خودم گفتم، چیزهای نوآورانه هیجان انگیز بهشون اضافه کنه. طوری که نه فقط طرفداران تعصبی اپل، بلکه بقیه هم به هیجان بیفتن و ازش تعریف کنن و ترغیب به خریدش بشن...

  • Meqdad
    Meqdad | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    واقعا پشتيبانيش خوبه از لحاظ نرم افزازي
    سخت افزارشم كه ديگه همه كارارو جواب ميده
    اگه ارائه محصولاتشو بكنه مثلا سالي يه دستگاه(حالا چه ايفون چه ايپد و...) و روي محصولات ديگش كار كنه چيزاي بهتري اضافه كنه بهشون احتمال زياد فروشش خوب ميمونه

مطالب پیشنهادی