ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در اندروید N‌ ویژگی «Doze Mode» بهینه شده و در دو مرحله وارد عمل می گردد

اولین نسخه ی پیش نمایش از اندروید N اکنون ارائه شده و حالا هر کسی می تواند دریافتش کرده و روی دستگاه های نکسوس سازگار با آن نصبش نماید. یکی از تغییراتی که در این ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۵

اولین نسخه ی پیش نمایش از اندروید N اکنون ارائه شده و حالا هر کسی می تواند دریافتش کرده و روی دستگاه های نکسوس سازگار با آن نصبش نماید. یکی از تغییراتی که در این ورژن به چشم می خورد مربوط می شود به ویژگی «Doze Mode»؛ قابلیتی که سال گذشته در اندروید M یا همان نسخه ی ششم این پلتفرم که حالا آن را با نام مارشملو می شناسیم معرفی گشت.

Doze Mode تا به امروز به دستگاهی که نمایشگر آن خاموش بوده و در جایی ثابت قرار گرفته این امکان را می داد تا قدری در مصرف باتری اش صرفه جویی کند. اما در اندروید N این قابلیت پیشرفت کرده و دیگر نیازی به استقرار دستگاه در محلی ثابت نیست و با خاموش شدن نمایشگر شاهد فعال شدن آن در دو مرحله هستیم.

حالا و بر طبق اطلاعاتی که گوگل ارائه کرده، وقتی کاربر صفحه نمایش دیوایس مبتنی بر اندروید خود را خاموش کند و دستگاه برای مدتی در وضعیت اسلیپ (sleep) قرار گیرد، فاز اولیه Doze Mode اجرایی می شود و بر اساس آن دسترسی اپ ها به شبکه قطع شده و از فعال گشتن تسک های آنها و سینک -یا هماهنگ- شدن شان نیز پیش گیری به عمل می آید.

با گذر زمان بیشتر فاز دوم Doze Mode عملیاتی می گردد؛ در این فاز اعلاناتی که منجر به روشن گشتن صفحه نمایش می شوند، GPS، اسکن برای یافتن وای-فای و... نیز غیر فعال می گردند تا صرفه جویی بیشتری در میزان مصرف باتری رخ دهد.

همانطور که انتظار می رود قابلیتی که در بالا به آن پرداختیم تحت دو حالت غیر فعال می شود؛ حالت اول هنگامی که کاربر صفحه نمایش را روشن نماید و حالت دوم وقتی که دستگاه را به شارژ می زنید.

در کنار Doze Mode ویژگی Project Svelte که در نسخه های پیشین اندروید و با هدف بهینه سازی مصرف رم معرفی شده بود نیز شامل تغییر و تحولاتی گشته تا بر اساس آنها بازهم از فعالیت های اضافی و بی مورد اپ ها کاسته شده و بر کارایی باتری افزوده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mohammadali_aa
    mohammadali_aa | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    مسخرست
    واسم سواله که چرا مثلا یک ایفون با کلی اپ که اکثرا هم در بکگراند اجرا هستند در مقابل یه اندرویدی با همون تعداد برنامه بهتر عمل میکنه!!؟؟
    اصلا شاهد لگ و تاخیر نیستیم و نوتیفیکیشن برنامه هاهم نشون داده میشه
    بنظر من گوگل بهتره رو مدیریت برنامه های پس زمینه کار کنه

    • مهرداد
      مهرداد | ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

      دوست عزیز
      در مورذ باتری صحبت شده نه اجرای برنامه ها که آیفون ها تو باتری خوب نیستند

    • همایون
      همایون | ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

      درود
      دوست عزیز این سوال قبلا بارها پاسخ داده شده.
      یک این که قرار نیست نوتیفیکیشن‌ها بسته بشن، اگه اپ با سستم Doze سازگاری داشته باشه همچنان نوتیفیکیشن‌هاش رو دریافت می‌کنه.

      ولی سوال اصلی که چرا اندروید نصبت به iOS کند‌تر هست رو من به دو دسته تقسیم می‌کنم.
      یک پشتیبانی از شرایط کاری و سخت‌افزارهای مختلف
      دو سرعت توسعه‌ی بالا

      یه مثلا می‌زنم. آیپد که اومد اپل گفت که اپ‌های نوشته شده باید برای سایز و رزلوشن جدید باز نویسی بشن، همین اتفاق موقعی که آیفون ۴ اینچی اومد هم افتاد. درسته که الآن طیف دستگاه‌های iOS یکم بیشتر شده ولی همچنان گستردگیشون در مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی خیلی کمه. اندروید هدفش تحت پوشش قرار دادن هر نوع سخت‌افزار ممکنه. هر سایز صفحه نمایش، با هر رزلوشنی، هر نصبت صفحه‌ای، معماری‌های مختلف پردازنده و خیلی چیزای دیگه. مثلا در همین مورد پشتیبانی از معماری‌های مختلف پردازنده‌ها، مجبور شدن برای این که بشه هم x86 رو پشتیبانی کرد و هم ARM، اومدن از ماشین مجازی استفاده کردن که ART باشه و خوب این نسبت به کدی که کاملا کامپایل می‌شه یک مقدار کندتر عمل می‌کنه.
      درواقع باید بگم که اپل و گوگل دو هدف کاملا متضاد رو دنبال می‌کنن. یکی دنبال اینه که یک دستگاه مشخص رو به تعداد زیاد بفروشه و دومی دنبال اینه که یک سیستم‌عامل رو به تعداد زیاد در اختیار همه قرار بده. سیاست اپل باعث می‌شه محیط عملیاتی iOS محدود بشه و خیلی زیادتر قابل کنترل باشه نسبت به شرایط کاری اندروید که گسترده و به همین دلیل کمتر قابل کنتره.

      درمورد سرعت توسعه‌ی بالا هم باید به این اشاره کنم که دوتا متد درمورد توسعه‌ی اپلیکیشن وجود داره. اولی می‌گه سریع وارد بازار بشو و بعد جای پاتو محکم کن و دومی می‌گه اول مطمئن بشو که قدم اولتو محکم بر می‌داری، بعد وارد بازار بشو.
      نمونه‌ی متد اول اندروید و نمونه‌ی متد دوم ویندوز فون هست. اندروید سعی کرد تا می‌تونه امکانات به سیستم‌عامل خودش اضافه کنه بدون این که زیاد نگران کارایی سیستم باشه و ویندوز فون از همون اول تلاش کرد که سیستم رو در بهینه‌ترین حالت ممکن توسعه بده. این شد که تا ویندوز فون اومد به خودش بجنبه و نسخه‌ای منتشر کنه، اندروید با این که بهینه نبود ولی چون تنها گزینه‌ی موجود بود، بازار رو به دست گرفت. در ادامه ما با دوتا سیستم‌عامل طرف هستیم که اولی بهینه نیست ولی گستردست، کاربرهای زیادی باهاش آشنایی دارن، شرکت‌های تولیدی زیادی روش سرمایه گذاری کردن و توسعه دهنده‌ها می‌دونن چطور باید باهاش کار کنن و تعداد زیادی اپ براش نوشتن و دومی سیستم‌عاملی هست که خیلی بهینست ولی چون تازه منتشر شده نه شرکت‌های تمایل دارن دوباره روی یه سیستم‌عامل جدید سرمایه‌گذاری کنن، نه هنوز کاربرها باهاش آشنایی دارن و نه توسعه‌دهنده‌ای براش وجود داره.
      حالا توی این سال‌ها گوگل تلاش کرد اندروید رو بهینه‌تر کنه و ماکروسافت هم تلاش کرد که شرکت‌ها، کاربرها و توسعه دهندگان رو به سمت خودش بکشه ولی آمارها نشون می‌ده که اندروید بازی بازار رو برده.
      درمورد اپل، باید گفت تنها دلیل موفقیت اپل، برندینگ خیلی قوی اپل هست. و آیفون چون محصول اپل بود موفق شد وگرنه اون اولایل خیلی از امکانات اولیه رو هم نداشت و طول کشید تا به اینجایی که الآن هست برسته

  • jalal
    jalal | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    من باید یه ایمیل به رئیس گوگل بزنم بگم مرتیکه گلابی من نوت4 دارم تازه دستی لالی پاپ ریختم بعد تو فکر اندروید7

  • علی هیدجی
    علی هیدجی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    آیا کسی اطلاع داره که چرا سیانوژن 13 نصب نمی شه؟

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    بعضی اپلیکیشن ها هستن که کارشون تحلیل یه سری امور حتی در زمان خاموشی صفحه و استند بای بودن گوشیه. مثلا یکگ اپلیکیشن ورزشی و سلامت یا یک اپلیکیشن که در طی یک سفر با اتومبیل مسیریابی میکنه و تاریخچه سفر رو هم ضبط میکنه... تکلیف این نوع اپلیکیشن ها چی میشه!؟

مطالب پیشنهادی