ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

14 ربات خودآموز و متصل گوگل به یکدیگر آموزش می دهند

محققین گوگل در تلاش اند تا نحوه یادگیری ربات ها را ارتقاء داده و آن ها را به یک شبکه متصل کنند تا آموخته های هر ربات، به فهم دیگری نیز کمک کند و از ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

محققین گوگل در تلاش اند تا نحوه یادگیری ربات ها را ارتقاء داده و آن ها را به یک شبکه متصل کنند تا آموخته های هر ربات، به فهم دیگری نیز کمک کند و از تجربه دوباره یک مسئله جلوگیری به عمل آورد. سرگی لوین و تیم تحقیقاتی اش، 14 بازوی رباتی را به یک شبکه متصل کردند و بالای ظرفی پر از اشیاء مختلف با ابعاد و ظاهر مختلف قرار دادند تا بازوها یاد بگیرند چگونه هر شیئ را باید بلند کنند.

اکثر کودکان یک ساله به اندازه کافی کنترل روی بدن خود دارند و می دانند چگونه باید چیزهای مختلف را بدون آسیب رساندن به خود، دست بگیرند. اما همین مسئله برای ماشین ها به غایت سخت و دشوار است. بازوهای رباتیک عمدتا به گونه ای طراحی می شوند که یک جسم خاص با ابعادی تغییر ناپذیر را گرفته و رها کنند. حالا تصور کنید قرار گرفتن در محیطی که پر است از اجسام مختلف، چه چالشی می تواند ایجاد کند.

در انتهای هر روز کاری، پژوهشگران داده های ثبت شده توسط هر ربات را جمع آوری کرده و به شبکه اطلاعاتی افزودند تا ربات های دیگر نیز آموزش ببینند. پس از 800 هزار بار تلاش برای گرفتن اجسام، ربات ها بالاخره یاد گرفتند که چگونه در حین عمل، رفتار خود را اصلاح کرده و جسم را به درستی بگیرند.

لازم به ذکر است که پژوهشگران هیچ آموزشی به ربات ها نداده اند و طی تکرار و تمرین همه چیز را آموخته اند. طی این دوره، میزان خطا از 100 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کرده و با افزایش طول دوره، قطعا این میزان کاهش هم پیدا می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی