ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل رویداد معرفی آیفون جدید را به روز پیش از برگزاری دادگاه پرونده سن برناردینو موکول کرد؟

صبح امروز برایتان نوشتیم که کمپانی اپل قصد دارد تا رویداد معرفی آیفون جدید را در روز 21 مارس یا همان 2 فروردین 95 برگزار کند؛ یعنی دقیقا یک روز پیش از زمانی که اهالی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

صبح امروز برایتان نوشتیم که کمپانی اپل قصد دارد تا رویداد معرفی آیفون جدید را در روز 21 مارس یا همان 2 فروردین 95 برگزار کند؛ یعنی دقیقا یک روز پیش از زمانی که اهالی کوپرتینو باید در دادگاه ریوِرساید کالیفرنیا، به تقابل به پلیس فدرال آمریکا رفته و از خود در پرونده حادثه سن برناردینو دفاع کنند.

هنوز مشخص نیست که اپل چه دلیلی برای این تصمیم خود دارد، اما باور آن که زمان بندی دو رویداد، صرفا اتفاقی بوده کمی سخت است. تاریخ برگزاری دادگاه، تقریبا از یک ماه پیش تعیین شده و اپل هم سخت گیری های خاص خود را در زمان بندی رویدادهای معرفی آیفون های جدید دارد. حتی باور آن که تیم کوک، رویداد معرفی آیفون را بدون اظهار نظر درباره دعوای قانونی اپل و اتفاقات یک ماه گذشته به اتمام برساند نیز مشکل است.

بدیهی است که در مراسم معرفی آیفون جدید، تیم کوک روی صحنه ای خواهد رفت که زبان از وصف تاثیر خبری آن عاجز است و قطعا اپل، از این فرصت به نفع خود استفاده خواهد کرد.

باید اعتراف کرد که در این صورت، تیم کوک دست به حرکتی هوشمندانه خواهد زد. اپل در حال حاضر شرایط سختی در پرونده سن برناردینو دارد و دولت هم از همان ابتدا، از تمام اهرم های خود برای جهت دادن به افکار عمومی علیه اپل استفاده کرده است؛ یکی از مثال های بارز این مسئله، جمع آوری برخی از بازماندگان حادثه از سوی دولت بود تا پیش از رای نهایی دادگاه، به سود FBI شهادت دهند.

با توجه به این، کاملا طبیعی است که اپل هم از تمام گزینه های خود برای مبارزه با دولت استفاده کند. رویدادهای اپل، معمولا مخاطبانی از سراسر جهان را به خود جذب می کنند و هیچ رویدادی در این صنعت قادر به رقابت با آن نیست. اپل این فرصت را یافته که در زمانی سرنوشت ساز، طرفداران را نسبت به حمایت از خود ترغیب کند.

tim-cook-apple

در همین حال، اپل در حال ورود به عرصه ایست که دولت از طریق آن، اهالی کوپرتینو را تحت فشار قرار داده. در واقع از همان ابتدا، FBI و متحدان آن، سعی داشته اند تا تلاش اپل برای حفظ امنیت کاربران را به شکل مانوری تبلیغاتی برای فروش بیشتر محصولات جلوه دهند. حتی برخی از فعالان صنعت نیز شعاری با این مضمون مطرح کردند: «اپل به شما موبایل می فروشد، نه آزادی مدنی.»

اگرچه اپل و تقریبا تمام مدافعان آزادی خواه وی با این شعار مخالف اند، اما همان طور که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا نیز گفته، «مرز میان سیاست و تبلیغات آنقدرها هم واضح نیست».

شاید اپل بتواند با ترغیب سیاست مدارانی چون سناتور لیندزی گراهام به دفاع از خود، با این تفکر مبارزه کند اما صحبت درباره دعوای قانونی در مراسم معرفی آیفون و اسمارت واچ جدید، اپل را در شرایطی خطرناک قرار خواهد داد که ممکن است به پیروزی دولت منجر شود. و سوال اصلی اینجاست که اگر اپل اهدافی تبلیغاتی را دنبال نمی کند، پس چرا باید در مراسم معرفی محصولی جدید درباره مجادله قانونی خود سخن گوید؟

در نهایت باید گفت که اپل نیازی به چنین حرکاتی ندارد. تیم کوک به دفعات نشان داده که می تواند شرایط سخت را مدیریت کند و مصاحبه وی با ABC نیز گواهی بر این مسئله است. کوک می داند که چطور درباره رمزگشایی آیفون صحبت کرده و احساسات مردم در قبال پیامدهای آن را برانگیزد. اما زمان بندی فشرده معرفی محصولات جدید و برگزاری دادگاه، تیغ دو لبه ای است که می تواند بهایی سنگین برای ساکنین کوپرتینو به همراه داشته باشد. اگر این مراسم آن طور که اپل می خواهد پیش نرود، آینده کمپانی و محصولات آن کاملا تغییر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

    نخیر، مثل اینکه تئوری توهم توطئه همچنان در بسیاری از ما موج میزند.واقعا باور دارید دولت و FBI و اپل و کنگره ،دست به دست هم میدن واسه تبلیغات یعنی فکر کردین به همین راحتیه.بابا ملت امریکا خودشون قبول دارن این درگیری میان اپل و FBI را ،البته طبق معمول ما ایرانی ها لابد بیشتر از همه میدونیم.دیگه دوران این توهمات به سر رسیده

  • ali
    ali | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

    مثل اینکه کوک کلش بو قرمه سبزی میده بازی با دم شیر مثل اینکه همین چند وقت پیش دیوان عالی آمریکا رای داد تا ازدواج همجنسگراها تو کل آمریکا قانونی بشه با وجود اینکه تو خیلی از ایالتاش ممنوع بود سر سخت هم مخالف بودن.
    خلاصه فردا روز نشه بریم تو سایت اپل بعد ببینم یه عکس سیاه و سفید از کوک زدن و زیرش نوشتن بچه ها کوک هم رفت ?

  • Mostoul
    Mostoul | ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

    اینا همه تبلیغات هست واسه اپل.
    از زمانی که فروش ایفون افت کرده یا پیشنی شده که افت میکنه این بازیهارو شروع کردن که اسم اپل اپل بگن و بگن اپل اطلاعات رو لو‌نمیده و میشه بهش اعتماد کرد
    اینا همه همدستی های اپل و دولت که اینجور بازیهارو در اوردن. آخرش هم هیچی نمیشه

    • وحید
      وحید | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

      عجب تحلیل هوشمندانه ای
      دولت آمریکا این همه کار کنه که اپل(با ارزش ترین شرکت دنیا) ارزشش بره بالاتر؟؟
      کمی تفکر...

    • مهدی
      مهدی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

      با شما موافقم.

مطالب پیشنهادی