ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

اسپیکر 360 درجه سامسونگ R7 ؛ هندسه روح نواز [به همراه بررسی ویدیویی]

[digisqoute person="فریدریش نیچه" image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2016/03/788719210280464524923362141815324890-1.jpg" ]«زندگی بدون موسیقی، اشتباهی بیش نیست.»[/digisqoute] انسان از همان ابتدا با هنر زاده شده. این را می توان از نقاشی روی دیوار غارها فهمید. از ابتدای تاریخ، علم های بسیاری شکل ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰
فریدریش نیچه

فریدریش نیچه

«زندگی بدون موسیقی، اشتباهی بیش نیست.»

انسان از همان ابتدا با هنر زاده شده. این را می توان از نقاشی روی دیوار غارها فهمید. از ابتدای تاریخ، علم های بسیاری شکل گرفته اند، تغییر کرده یا نابود شده اند اما تنها هنر است که ماهیت خود را همانگونه که بوده، حفظ کرده است. آنچه از دل برآید، بر دل نشیند و از دل نرود. از دیدگاه نیچه، هنر و به ویژه موسیقی، زندگی را بهبود می بخشد و انسان را تعالی می دهد. به قول موسیقیدان ها و روان شناسان، موسیقی غذای روح است و اگر به ارزش واقعی اش پی ببرید، حسابی به آن می رسید.

چطور؟ برای روح مان خوراک فراهم کنیم. اگر نمی خواهید موسیقیدان شوید، بیاید به گوش هایمان احترام بگذاریم؛ موسیقی خوب گوش دهیم و از تجهیزات صوتی خوب استفاده کنیم. آلمانی ها ید بیضایی در صنعت صدا و موسیقی دارند. اما دنیا که تک قطبی باقی نمی ماند. کره ای ها خوب دارند تخت گاز می روند؛ آن از صنعت خودرویشان، آن از صنعت موبایل و کامپیوترشان و حالا هم گویا می خواهند به سراغ صنعت صدا بروند.

پخش صدای 360 درجه با فناوری «رینگ رادیاتور»، ویژگی اصلی اسپیکر R7 است.

سامسونگ پیش از این چندان جدی در زمینه محصولات صوتی فعالیت نمی کرد و نسبت به برندهای مطرحی مثل Bang & Olufsen، سنهایزر و Sonos حتی قابل مقایسه نبود. حالا قضیه فرق کرده است؛ چشم بادامی ها از پارسال رویه متفاوتی را پیش گرفته اند و می خواهند تجهیزات صوتی رده بالایی تولید کنند. چند ماه پیش در دیجیاتو بررسی ساندبار H750 را خواندید که شاید بتوان آن را به نوعی، شروع این حرکت سامسونگ دانست.

این شرکت سری جدید اسپیکرهای خانگی خود از سری R را معرفی کرده که در آزمایشگاه فوق پیشرفته سامسونگ در لس آنجلس طراحی شده اند و فناوری های ویژه ای در آن ها به کار رفته است. پخش صدا به صورت 360 درجه را می توان مشخصه بارز این سری اسپیکر دانست. گل سر سبد این سری، مدل R7 است که سامسونگ از فناوری اختصاصی خود به نام Ring Radiator در آن استفاده کرده است. از طرف دیگر، این اسپیکر طراحی متفاوتی دارد که آن را نه تنها از محصولات قبلی سامسونگ، بلکه از دیگر محصولات بازار نیز متمایز می سازد.

بررسی ویدیویی دیجیاتو از اسپیکر R7 سامسونگ را تماشا کنید:

صدای 360 درجه یعنی چه؟

IMG_8091

صدای 360 درجه یعنی منبع صوت، صدا را به صورت یکسان از تمامی جهات در محیط پخش می کند. بنابراین هر جای اتاق که باشید، صدا را یکسان می شنوید. همچنین به این معنی است که می توانید اسپیکر 360 را در هر جای اتاق که دلتان می خواهد قرار دهید؛ چون در تجربه شنیداری شما تفاوت چشمگیری ایجاد نمی کند.

این قابلیت در مقایسه با اسپیکرهای معمولی یک مزیت بزرگ محسوب می شود چون اسپیکرهای معمولی صدا را در جهت خاصی منتشر می کنند و فقط محدوده مشخصی را پوشش می دهند. بنابراین اگر مثلاً از پشت به صدای آن ها گوش دهید، صدایی کاملاً متفاوت خواهید شنید.

اگر اخبار تکنولوژی را در دیجیاتو دنبال کنید، اولین بار نیست که عبارت صدای 360 درجه را می شنوید. اما این بار قضیه کمی متفاوت است. اسپیکرهای 360 دیگر، صدا را از بالا پخش می کنند و نامش را می گذارند «360 درجه». اما در اسپیکر R7، سامسونگ از فناوری اختصاصی خودش به نام «رینگ رادیاتور» استفاده کرده که در طراحی دستگاه نیز کاملاً تجلی یافته است.

طراحی

_MG_2918

اسپیکر ظاهر متفاوت و عجیبی دارد؛ شبیه تخم مرغ، توپ راگبی، جهیزیه آدم فضایی ها یا هر چه که در مخیله شما می گنجد، است. اکثر افراد نمی توانند بار اول حدس بزنند که یک اسپیکر است. این شکل طراحی هم به فناوری ساخت دستگاه و 360 درجه بودن صدایش مربوط می شود و هم به زیبایی ظاهری آن.
R7 می تواند به عنصری زیبا از دکور محیط خانه یا دفتر کار شما تبدیل شود. این اسپیکر با ابعاد 18.11×42.2×18.11 سانتی متر، اندازه بزرگی دارد. وزن آن نیز به 3.4 کیلوگرم می رسد. بنابراین برای استفاده در محیط های ثابت طراحی شده و فقط با برق شهری تغذیه می شود.

IMG_8005

R7 بدنه ای پلاستیکی مات دارد که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. البته لکه به راحتی روی آن باقی می ماند و به سختی هم پاک می شود. خط های میان تکه های بدنه از بالا تا پایین آن امتداد پیدا کرده اند تا این که توسط فضای خالی اسپیکر که در وسط آن قرار گرفته، متوقف می شوند. در اینجا دکمه های لمسی اسپیکر قرار دارند که با لمس هر یک، چراغی LED که به شکل یک نوار باریک طراحی شده، چشمک می زند.

_MG_2976

کار کردن با این دکمه ها کمی سخت است و گاهی اوقات باید هر کدام را چند بار لمس کنید تا عمل کند. این دکمه ها عملکرد پیچیده ای ندارند و برای کارهای معمول شامل خاموش و روشن کردن، تنظیم صدا، انتخاب نوع اتصال اسپیکر و پخش/توقف موسیقی طراحی شده اند.

ساختار

_MG_2973

بالای اسپیکر، توییتر 25 میلی متری آن قرار دارد که فرکانس های بالا و میانی صدا را پخش می کند. این توییتر به لنز آکوستیک مجهز است که می تواند فرکانس های صوتی را با دقت بالایی بازسازی کند و صدایی شفاف و پر از جزئیات ایجاد نماید.

اما برسیم به بخش اصلی ماجرا. وسط اسپیکر فضایی خالی وجود دارد که صدای 360 درجه در حقیقت از این قسمت بیرون می آید. اینجا یک ووفر 5 اینچی به صورت عمودی رو به پایین قرار گرفته و زیر آن یک سطح فلزی دایره ای قرار دارد که به سمت پایین شیب گرفته است.

_MG_2978

اینجا شاهد فناوری «رینگ رادیاتور» سامسونگ هستیم: صدا از ووفر بیرون می آید، به سطح فلزی برخورد می کند و از این طریق به صورت یکسان و در تمامی جهات به بیرون هدایت می شود. فرکانس های پایین (باس) و بخش های از فرکانس های میانی از این قسمت بیرون می آیند.

راه اندازی

_MG_2984

یکی از نقاط ضعف این اسپیکر نداشتن جک 3.5 میلی متری یا دیگر اتصالات سیمی است. بلوتوث، وای فای و TV Sound Connect، تنها راه های ارتباطی اسپیکر R7 هستند. خوشبختانه راه اندازی این اسپیکر بسیار راحت است و ظرف چند ثانیه می توانید با بلوتوث یا از طریق اپلیکیشن Multiroom سامسونگ، دستگاه مورد نظر خود را با اسپیکر جفت کنید.

این اپلیکیشن علاوه بر ارتباط با اسپیکر، امکان استفاده همزمان از چند اسپیکر (چند کاناله کردن صدا) و همچنین استریم مستقیم موسیقی از سرویس هایی مثل اسپاتیفای را فراهم می کند. رابط کاربری آن نیز جالب است: برای عوض کردن آهنگ ها در اپلیکیشن، کافیست انگشت خود را روی دایره بگذارید و آن را بچرخانید؛ چیزی شبیه دیسک چرخان دی جی ها. البته باگ های کوچک و کمی لگ در در آن دیده می شوند که امیدواریم سامسونگ در به روز رسانی های بعدی، آن ها را برطرف کند.

کیفیت صدا

img- 809

R7 در طبقه بندی اسپیکرهای Hi-Fi قرار می گیرد و علاوه بر MP3، از فرمت های صوتی بدون افت کیفیت (Lossless) از جمله FLAC، AIFF، ALAC و WAV 192 کیلوهرتز 24 بیت، پشتیبانی می کند. کیفیت صدای اسپیکر R7 بسیار خوب است و صدایی شفاف، پر از جزئیات و باسی عمیق تولید می کند. صدای 360 درجه آن هم جالب است و واقعاً از هر جای اتاق که به آن گوش کنید، تجربه شنیداری یکسانی خواهید داشت.

IMG_8001

البته یه یک مورد عجیب هم برخوردیم: باس اسپیکر با افزایش ارتفاع آن از سطح زمین کاهش می یابد. دلیل این مورد احتمالاً این است که سطح فلزی ووفر رو به پایین شیب دارد و امواج را به سمت پایین میل می دهد. بنابراین امواج برای بهتر شنیده شدن باید به یک سطح برخورد کنند و با افزایش ارتفاع اسپیکر، این اتفاق آنطور که باید، نمی افتد. پس توصیه می کنیم اسپیکر را روی یک سطح تخت در ارتفاع کم، مثل یک میز کوتاه قرار دهید. البته اگر شنونده حرفه ای نباشید، این تغییر را چندان احساس نخواهید کرد.

همچنین به دلیل یک کاناله بودن R7، از صدای استریو محروم خواهید شد. سامسونگ راهکاری برای این مسأله اندیشیده: مزیت این اسپیکر این است که می توانید 7 تا از آن ها را با هم جفت کنید و یک سیستم صدای 7.1 کاناله ایجاد نمایید. البته به دلیل قیمت بالای اسپیکر R7، این کار خرج زیادی بر می دارد و شاید عملاً بیخیال این کار شوید.

جمع بندی

IMG_8009

سامسونگ با اسپیکر R7 نشان داد که توانایی تولید اسپیکرهای با کیفیت و رده بالا را دارد و می تواند با شرکت های برتر این حوزه رقابت کند. طراحی این اسپیکر و کیفیت صدای بالای آن، این محصول را از سایر اسپیکرهای بازار متمایز می کند. البته R7 نقطه ضعف هایی هم دارد که در بررسی به طور کامل به آن ها پرداختیم. در میان مشکلات این اسپیکر، قیمت بالای 400 دلاری اش را می توان بزرگترین ایراد آن دانست.

R7 محصول با ارزش و نوآورانه ای است و سامسونگ با این اسپیکر، پا در رقابت با حرفه ها گذاشت. بنابراین از این پس شاهد عرضه تجهیزات صوتی حرفه ای تری از سامسونگ خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • علی
    علی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    همه چیش خوب بود تا رسید به اونجا که گفت استریو نیست!ینی زد داغون کرد همه مزایاشو!

  • Saeed
    Saeed | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    ببخشید معیار شما برای اینکه می فرمایید آلمان پیشرو صنعت صداست و کسی جرات رقابت با اونو نداره چی هست؟؟

    فوکال ، ویلسون آیدیو ، داینا آیدیو ، مرنتز ، جامو یا یامو ، آ کا ج ، جی بی ال ، اونکیو ، سوناس فابر ، بی اند دبلیو ، یاماها ، کف ، تنوی ، زلاتون ، دالی ، کنتون ...
    لاکچری ترین برند های امپ و اسپیکر های اند و های فای در سطح خانگی هستند که هیچ کدوم آلمانی نیستند.
    دانمارک در زمینه فونیک و انگلستان و ژاپن در زمینه امپ و اکسسوریز حرف اول رو میزنند . که بررسی شما هم در سطح خانگی هست.

    در زمینه پرو اودیو و استیج سیستم ، این حرف تا حدی صحیحه ولی نه کاملا.
    در زمینه برودکستینگ صحت این حرف بیشتر میشه مخصوصا میکسر های دیجیتال و آنالوگ برودکست و فونیک سینمایی و تخصصی.

  • من
    من | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    توی فیلم، ارتفاع و عرض اسپیکر به میلیمتر نوشته شده که با اعدادش همخوانی نداره - فکر کنم قرار بوده به سانتی متر نوشته بشه

    • من
      من | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

      زمان 2:25 توی فیلم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی