ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

AlphaGo برنده رقابت با قهرمان جهان شد
تکنولوژی

با برد سوم AlphaGo، گوگل برنده نهایی رقابت با قهرمان جهان در بازی Go شد

AlphaGo هوش مصنوعی توسعه یافته به دست یکی از زیرشاخه های گوگل، توانست سومین دور از مسابقه اش با Lee Se-dol را نیز به نفع خود به پایان ببرد تا در مجموع با سه پیروزی پیاپی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

AlphaGo هوش مصنوعی توسعه یافته به دست یکی از زیرشاخه های گوگل، توانست سومین دور از مسابقه اش با Lee Se-dol را نیز به نفع خود به پایان ببرد تا در مجموع با سه پیروزی پیاپی برنده نهایی رقابت با کسی شود که ۱۸ بار مقام قهرمانی جهان را به دست آورده است.

البته قرار است مسابقه های روز یکشنبه و سه شنبه بازهم برگزار شوند، گرچه نتیجه آنها تاثیری در تعیین برنده نهایی نخواهد داشت.

هوش مصنوعی AlphaGo توسط کمپانی DeepMind، که دو سال پیش به مالکیت گوگل درآمده بود، توسعه یافته است. تا سال ها تصور می شد بازی چینی Go دشوارتر از آن است که یک رایانه بتواند در رقابت های سطح اول آن شرکت کند. یادگیری و کسب مهارت در چنین بازی مشکلی یکی از سخت ترین چالش هایی بود که تکنولوژی هوش مصنوعی تا به حال با آن مواجه شده است.

در دور سوم AlphaGo با یکی از چالش برانگیزترین موقعیت ها در این بازی (که در اصطلاح به آن Ko می گویند) مواجه شد. وضعیتی که در دوبازی قبلی پیش نیامده بود. این دست پرورده گوگل به شکل بسیار خلاقانه ای از پس آن برآمد تا ارزش این یک برد را بیش از دو پیروزی قبلی نماید.

مدیر و بنیانگذار DeepMind درباره این موفقیت می گوید: «صادقانه بگویم که شوکه شده ام. AlphaGo قادر است در هر ثاینه ده ها هزار احتمال را بررسی کند، اما برای من بسیار جذاب است که Lee Se-dol چطور می تواند با آن رقابت کرده و بارها در تنگنایش قرار دهد.»

قهرمان کره ای در خصوص رقابت خود با این رایانه هوشمند می گوید: «من از این که نتوانستم انتظارات مردم را برآورده کنم عذر می خواهم. در دور اول من هیچ شانسی نداشتم. در دور دوم نتوانستم از موقعیت های خود استفاده کنم و امروز نیز از مدیریت فشاری که روی من بود عاجر ماندم.»

باید AlphaGo را پیشتاز بهره گیری از سیستم های پیشرفته یادگیری بر اساس شبکه های عصبی دانست. تا به حال هیچ تیمی نتوانسته بود به این حد از پیشرفت دست پیدا کند.

Lee در صورت برنده شدن در این رقابت ۱ میلیون دلار جایزه دریافت می کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • soap
    soap | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    50مگ هزار تومن تا بیاد بالا نت تموم شده

  • جلال
    جلال | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    با ابرفرض،چن سال دیگه رباتا میان به آدم دستور میدن،البته تو ایران با این سرعت اینترنت هیچ رباتی حتی سیستمش بالا نمیاد???????

  • عماد
    عماد | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    به افتخار ربات ها بایستید و تشویق کنید !!

  • omid
    omid | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    ممنون

مطالب پیشنهادی