ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسمارت فون با نمایگر بزرگ
تکنولوژی

فرونشستن تدریجی تب «بزرگتر بهتر است» در بازار اسمارت فون ها

سه سال قبل، برخی از کارشناسان دنیای تکنولوژی نگران مسیری شدند که شرکت های بزرگ در تولید اسمارت فون ها پیش گرفته بودند. مسیری که سامسونگ با تولید گلکسی های سری Note آن را آغاز و ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

سه سال قبل، برخی از کارشناسان دنیای تکنولوژی نگران مسیری شدند که شرکت های بزرگ در تولید اسمارت فون ها پیش گرفته بودند. مسیری که سامسونگ با تولید گلکسی های سری Note آن را آغاز و بازاری را ایجاد کرد که در آن همواره مشتریان به دنبال نمایشگرهای بزرگ تر برای اسمارت فون هایشان بودند.

شرکت های مطرح دیگری چون سونی، ال جی و اچ تی سی برای جا نماندن از رقابت مسیر غول کره ای را در پیش گرفتند و در نهایت کار به جایی رسید که دیگر نمی شد میان برخی اسمارت فون ها (مثل گلکسی Mega) و تبلت های کوچک تفاوتی قائل شد.

تب «بزرگتر بهتر است» چنان بالا گرفت که کمپانی سختگیر و مستقلی چون اپل هم بالاخره تن به آن داد.

حالا به دوران فعلی برگردیم. به نظر می رسد که طوفان «تلفن های غول پیکر» بالاخره در حال فرو نشستن است. هنوز اسمارت فون های بزرگی در بازار وجود دارند و خریدارانی برای آنها پیدا می شود، اما محصولات معرفی شده تا این برهه از سال جدید نشان می دهد که تمایل به ۶ اینچی ها بسیار کمتر شده است.

به شکل امیدوار کننده ای گلکسی S7 سامسونگ در قیاس با Nexus 6P و Note 5 کوچکتر است. آن هم در شرایطی که طی سال های قبل همواره انتظار می رفت کهکشانی جدید بزرگتر از نسل قبل خود باشد. حتی اسمارت فون های بزرگ نیز نسبت به Note 4 و Nexus 6 کوچکتر شده بودند.

البته این را نیز باید در نظر گرفت که بخشی از این کاهش ابعاد به دلیل کاهش حاشیه های چهار طرف نمایشگر است. اما امسال علاوه بر این، شاهد کوچک شدن نمایشگرها نیز هستیم.

وقتی که رقابت برای تولید تلفن های بزرگتر داغ بود، باز هم دشوار بود که به این سوال پاسخی قانع کننده داده شود؛ چرا اینقدر بزرگ و بزرگتر؟ برخی از مدیران ارشد کمپانی ها دلیل خود را تفاوت میان کاربران آسیایی با آمریکایی ها و اروپایی ها بیان می کردند. این که در کشورهای شرق آسیا برای بسیاری اسمارت فون تنها وسیله برای انواع سرگرمی های صوتی و تصویری به شمار می رود، در حالی که در آمریکا مردم عموماً در کنار تلفن هوشمدشان یک لپ تاپ و تلوزیون هوشمند متصل به شبکه های کابلی نیز دارند.

تقریباً همین دلیل برای تولید کنسول دستی Wii U نینتندو نیز بیان شد؛ تولید یک کنسول بازی که به خوبی با تلوزیون ها کار می کند، اما عملاً نیازی به یک تلویزیون ندارد. در چنین بازارهایی افزایش ابعاد نمایشگر همیشه توجیه پذیر است.

البته همین الگوی استفاده به اروپا و آمریکا نیز سرایت کرد و هنوز افرادی پیدا می شوند که از ابعاد غول آسای Xperia Z Ultra لذت می برند، چراکه همواره بازی کردن و تماشای فیلم روی یک نمایشگر بزرگ تر لذت بخش تر است.

اما هنوز تعداد افرادی که دوست دارند تلفن همراهشان به راحتی در جیب جا شود و بشود با یک دست با آن کار کرد، بسیار زیاد است. شاید همین مسئله یکی از دلایلی باشد که کمپانی هایی چون سامسونگ و اپل را متقاعد کرده هر سال دو پرچمدار با ابعاد نمایشگر متفاوت به بازار عرضه کنند.

ال جی جی ۵ و گلکسی S7 سامسونگ از لحاظ ابعاد برای اکثر کاربران کاملاً معقول و مناسب هستند، اما فضایی که سامسونگ برای اسمارت فون های غول آسا ایجاد کرده به این زودی ها از بین نخواهد رفت.

نتیجه همه اینها به تنوع بیشتر بازار و البته نیاز کمتر به شلوارهایی با جیب های گشادتر منجر خواهد شد. قصد اپل برای معرفی یک آیفون ۴ اینچی جدید نیز ثمره این فضا است. این روزها هر کسی می تواند اسمارت فونی با ابعاد نمایشگر دلخواه خود را بیابد. شاید باید از سامسونگ برای ایجاد چنین تنوعی تشکر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    گوشی باید 4 اینچ باشه، بیشترش میشه استرس و...

  • OCMAX
    OCMAX | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    یه زمانی اسطوره تکنولوژی میگفت که گوشی نباید بیش از 4 اینچ باشه.به نظر من گوشی باید 4.5 اینچ باشه تا کاربر بتونه کل صفحه رو با یک انگشت مدیریت کنه و زیاد خسته نشه .من نمیدونم این مهندسا چرا اینقد بد سلیقه ان بابا 6 اینچ چیه الان

  • pourya_p
    pourya_p | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    کاش دست بردارن از این کار . چند ساله میخوام موبایل بخرم اما خوباش همه بزرگن . تو مایه ها 5 اینچ عالیه ب نظرم

  • RZ@
    RZ@ | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    سامسونگ، پدر تکنولوژی .... مدیر خواهشا اینو دیگه تایید هر چی میگیم تق یه دکمه رو میزنی، فرت پاک میشه

  • sina13
    sina13 | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    مسلماً گوشی بالای پنج اینچ بهتره برای عکس و فیلم دیدن و بازی کردن؛ اما گوشی 4.6 4.7 و پایینتر هم جذابیت های خودشون دارن من خودم از گوشی z5 compact و iphone 6 خیلی خوشم میاد و به نظرم خیلی خوش دست و راحت به نظر میان

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی