ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویکیپدیا نسخه ای صوتی از پلتفرم خود را برای افراد دارای مشکلات بینایی ارائه می کند

ویکیپدیا به معنای واقعی برای همگان است، و از این پس شامل افرادی می شود که قدرت بینایی شان برای خواندن متون چاپی کافی نیست. به لطف یک پروژه جدید متن باز، ویکیپدیا قصد دارد تا قابلیت ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

ویکیپدیا به معنای واقعی برای همگان است، و از این پس شامل افرادی می شود که قدرت بینایی شان برای خواندن متون چاپی کافی نیست. به لطف یک پروژه جدید متن باز، ویکیپدیا قصد دارد تا قابلیت های متن به گفتار را هم به پلتفرم خود اضافه کند تا افراد دارای مشکلات بینایی یا نابینایان هم قادر باشند با شنیدن نوشته ها، از گنجینه اطلاعات این دانشنامه آزاد اینترنتی بهره مند شوند.

پروژه جدید ویکیپدیا قرار است در سال 2017 کار خود را در این پلتفرم به طور رسمی و با زبان های انگلیسی، سوئدی و عربی آغاز نماید تا صحبت کنندگان به این سه زبان بتوانند در عین خواندن نوشته ها، قادر به شنیدنشان هم باشند.گفتنی است که ویکیپدیا در این پروژه با مرکز آموزش عالی KTH Royal Institute of Technology سوئد همکاری می کند.

موتور تبدیل متن به گفتار ویکیپدیا در حال حاضر توسط دانشمندان این مرکز در دست طراحی است و زمانی که آماده شد، ویکیپدیا میزبانی آن روی سرورهایش را بر عهده گرفته و پلتفرمی اختصاصی و بهینه سازی شده برای این ابزار توسعه خواهد داد.همچنین پس از مدتی این موتور متن به گفتار به صورت متن باز درآمده و از آن پس همگان می توانند از طریق نرم افزار MediaWiki در صورت تمایل به رشد و توسعه آن کمک کنند.

شکی نیست که این قابلیت می تواند برای افراد دارای مشکل بینایی یا حتی بیماران مبتلا به مشکلات یادگیری شدیدا مفید و کارآمد ظاهر شود. ویکیپدیا فعلا عمده تمرکز خود را بر بهینه سازی سه زبان انگلیسی، سوئدی و عربی برای این موتور متن به گفتار گذاشته، اما اعلام کرده که به زودی کار بر زبان های دیگر را نیز آغاز خواهد کرد و دایره زبان های پشتیبانی کننده از این قابلیت را به تدریج افزایش خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Lord Vampire
    Lord Vampire | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    بازم آفرین به ویکی
    آفرین

مطالب پیشنهادی