ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لی سه-دال قهرمان جهانی Go نخستین بازی اش مقابل هوش مصنوعی گوگل را برد

همانطور که پیشتر در خبرها خواندید هوش مصنوعی گوگل به نام AlphaGo در چالشی که DeepMind (کمپانی تابعه غول جستجوگر) ترتیب داده مقابل Lee Se-dol قهرمان جهانی بازی Go قرار گرفت و قرار شد که این دو ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۰

همانطور که پیشتر در خبرها خواندید هوش مصنوعی گوگل به نام AlphaGo در چالشی که DeepMind (کمپانی تابعه غول جستجوگر) ترتیب داده مقابل Lee Se-dol قهرمان جهانی بازی Go قرار گرفت و قرار شد که این دو 5 بازی را مقابل یکدیگر داشته باشند.

حالا خبر رسیده که AlphaGo توانسته بازی سوم خود مقابل Lee Se-dol را هم ببرد در حالی که قهرمان 33 ساله اهل کره جنوبی تنها توانست در دور چهارم  این مسابقه به پیروزی برسد.

حالا نتجه بازی سه بر یک به نفع AlphaGo است و این را می توان به پیروزی قاطع هوش مصنوعی دیپ مایند مقابل فن هیو که با نتیجه 5 بر صفر در سال قبل به دست آمد اضافه نمود.

اما نخستین پیروزی آقای لی مقابل AlphaGo بعد از یک بازی نفس گیر و حرکات گیج کننده این هوش مصنوعی به دست آمد که بسیاری از صاحب نظران را هم به فکر فرو برد و دست آخر هم علیرغم رویکرد عجیب و غریب AlphaGo به نفع لی سه-دال تمام شد.

دمیس حسابیس بنیانگذار شرکت DeepMind اما توئیت هایی را بعد از اتمام مسابقات منتشر کرده و در آنها اعلام داشته که AlphaGo اینبار واقعا دچار اشتباه شده است. او گفته است: هوش مصنوعی تصور می کرد که کار درست را انجام میدهد اما بعد از حرکت 87ام دچار سردرگمی شد. او در ادامه تایید کرده که AlphaGo در حرکت 79 خود دچار اشتباه شده اما در حرکت 87 به آن پی برده است. در واقع هوش مصنوعی سبک بازی خود را بر اساس ارزیابی هایش از نحوه پیشرفت بازی تنظیم کرده است.

در کنفرانسی که بعد از اتمام بازی برگزار شد، لی با تشویق حاضران در سالن روبرو گردید و اظهار نمود: تا به حال هیچ وقت به خاطر بردن صرفا یک بازی مورد تشویق قرار نگرفته بودم. او در ادامه به پیش بینی های خود از نتایج بازی اشاره نمود که معتقد بود با نتیجه 5 بر صفر یا 4 بر یک پایان می یابد و اعلام نمود که این یک پیروزی بعد از سه باخت پیاپی شیرینی بیشتری برایش دارد.

حسابیس هم گفت: Lee Se-dol بازیکن فوق العاده ایست و روز گذشته نیز بسیار پر قدرت مقابل AlphaGo ظاهر شد. او اضافه کرد که تیم DeepMind به خاطر همین شکست می توانند محدودیت های هوش مصنوعی خود را بررسی نمایند و به همین خاطر، این شکست خیلی ارزشمند است هرچند هنوز هم نمی دانیم که چه اتفاقی رخ داده است.

لازم است اضافه نماییم که برنامه طراحی شده توسط شرکت DeepMind توانسته قهرمان هجده دوره مسابقات جهانی بازی Go را سه بار تا الان شکست دهد و  این پیروزی های خود را هم مدیون سیستم پیشرفته ایست که براساس شبکه های عصبی عمیق و یادگیری ماشینی استوار هستند.

این سری از مسابقات را می توان نخستین پیروزی یک برنامه کامپیوتری مقابل قهرمان دان 9 بازی Go دانست. بد نیست بدانید که Go یک بازی باستانی تخته در چین است که استادی در استراتژی های ظریف آن نیازمند سطح بالایی از فراست است و به همین خاطر، تا مدت ها تصور می شد که برنامه های کامپیوتری هیچگاه نمی توانند در رقابت های جهانی این بازی به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کنند.

آقای لی برای به دست آوردن جایزه یک میلیون دلاری گوگل در این رقابت شرکت کرد و از قبل نیز قرار بر این بود که در صورت پیروزی DeepMind جایزه به نهادهای خیریه داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • offset
    offset | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    عبارت: لی سه-دال قهرمان جهانی Go نخستین بازی اش مقابل هوش مصنوعی گوگل را برد

    به عنوان متن فارسی این معنی و میده که ایشون در اولین بازی خودشون پیروز شدن. در حالی که در چهارمین بازی، اولین پیروزی و کسب کردن.

    • علی
      علی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

      دقیقا!

مطالب پیشنهادی