ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاناتان آیو: گاهی برای ایجاد خلاقیت باید به دلایل عقلانی نه گفت

«جاناتان آیو» به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت در اپل و دومین مرد قدرتمند در این شرکت پس از تیم کوک شناخته می شود. وی اخیرا مصاحبه ای با «چارلی رز» (Charlie Rose) انجام داده و در مورد مباحث ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

«جاناتان آیو» به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت در اپل و دومین مرد قدرتمند در این شرکت پس از تیم کوک شناخته می شود. وی اخیرا مصاحبه ای با «چارلی رز» (Charlie Rose) انجام داده و در مورد مباحث مختلف با این مجری تلویزیونی به گفتگو نشسته است.

این مصاحبه مسائل مختلفی را در بر می گیرد اما در میان گفته های آقای آیو می توان مشاهده نمود که او بیشتر بر فلسفه ایجاد محصولات عالی تمرکز دارد و اظهار می کند که این، مسئله ای است که در ذات اپل وجود دارد و آن را به عنوان یک کمپانی موفق به پیش می راند، برخلاف سایر شرکت ها که انگیزه شان، صرفا بالاتر بردن اعداد و ارقام در ترازهای مالیست.

آیو در این مصاحبه، از طریقه آشنایی اولیه اش با جابز می گوید و خبر می دهد که آزمایشگاه محصولات اپل در آن زمان، بسیار بی نظم کار می کرد. بر اساس گفته های او، در آن مکان بیشتر محصولاتی تولید می شدند که هیچگاه از درب همان آزمایشگاه خارج نمی گشتند. وی همچنین خبر می دهد که علاقه به جزییات، باعث ایجاد یک دوستی عمیق بین او و استیو جابز شده بود.

جانی آیو شخصیت کاری اش را چنین توصیف می کند که مشکلی با شگفت زده شدن و یا اشتباه کردن ندارد. وی همچنین خبر می دهد که با نه گفتن هایش به پیشنهادات برخی دیگر از مدیران ارشد، باعث می شود تا اپل وقت و انرژی تیم طراحی اش را بی دلیل هدر ندهد. اگر مثالی بارز در این زمینه می خواهید، به ایده Fire Phone نگاه کنید که از سوی جف بزوس مطرح شد و سال ها تحقیق صرف آن شد و در نهایت سرمایه مالی و انسانی آمازون را هدر داد.

جانی آیو در بخش دیگری از این مصاحبه می گوید که خودش را صرفا به عنوان یک طراح نمی شناسد: «بخشی از من هنرمند است، بخشی طراح، بخشی مهندس و بخشی هم سازنده. تصور می کنم ترکیبی از همه این ها باشد.»

او همچنین اظهار می کند که در امر طراحی، نباید از محدودیت های تکنیکی و فنی ترسید. آیو باور دارد که برای ایجاد محصولات خلاقانه، گاهی باید به دلایل عقلانی نه گفت.

مدیر ارشد طراحی در اپل همچنین اظهار می کند که شاید یک کاربر از تمام قابلیت هایی که سازنده در محصول جای داده بهره نگیرد، اما تلاش بسیاری که برای ساخت همان دستگاه به کار گرفته شده را درک خواهد کرد؛ این همان نقطه ای است که تفاوت را ایجاد می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهدی منافی
    مهدی منافی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

    بی نظیره
    حیف که تو شرکت اجازه استفاده از سبک طراحی اپل بهم داده نمیشه

    • امير ملكي
      امير ملكي | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

      اقاي منافي عزيز روي صحبتم با شما نيست ولي نوشته شما منو به فكر ميندازه! به نظرم ما ايرانيها، هنوز به اون سطح از بلوغ كاري نرسيديم كه بهمون چنين فضايي داده بشه! اين آزادي براي انديشيدن پيش نيازهايي ميخواد كه ما بهش بي توجهيم معمولا. مثل تعهد كاري! مثل شناخت از خود و تواناييهامون! جاناتان آيو رو ببينيد درباره خودش خيلي رك ميگه كه «بخشی از من هنرمند است، بخشی طراح، بخشی مهندس و بخشی هم سازنده. تصور می کنم ترکیبی از همه این ها باشد.» (چقدر شبيه كونگ فو پانداي3 هست اين حرفش!!) ما در فضايي كه اون آدم بار اومده و تربيت شده بار نيومديم. نميخوام بگم لزوما اون درسته و ما غلط! ولي به لحاظ توانايي هاي انساني و شناختي ما ها عموما بسيار ضعيف تر بار مياييم. ما هنوز دوران مدرنيسمي رو كه امريكا در دهه هاي 50 تا 70 ميلادي رد كرده رو رد نكرديم و ميخواييم پست مدرن رفتار كنيم. به نظر من نميشه!

مطالب پیشنهادی