ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای ExoMars به دنبال حیات فرازمینی راهی آسمان ها شد

چندی پیش سفینه ای عازم فضا شد تا به بررسی گازهایی بپردازد که ممکن است از طریق اورگانیزم های بیگانه آزاد شده باشند و به لطف این اتفاق جستجو برای یافتن حیات در سیاره سرخ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۵

چندی پیش سفینه ای عازم فضا شد تا به بررسی گازهایی بپردازد که ممکن است از طریق اورگانیزم های بیگانه آزاد شده باشند و به لطف این اتفاق جستجو برای یافتن حیات در سیاره سرخ وارد مرحله تازه ای شد.

مدارگرد تشخیص گاز ExoMars در ساعت 9:31 دقیقه امروز دوشنبه با استفاده از یک فروند راکت پروتون از ایستگاه بایکونور قزاقستان عازم فضا شد.

این فضاپیما قرار است که در قالب یک ماموریت مشترک توسط ایستگاه های فضایی اروپا و روسیه به دور سیاره سرخ بگردد و ریزترین سطوح گازهای جوی آن را اندازه بگیرد تا شاید با پسماندهای مریخی ها برخورد نماید.

دانشمندان امید دارند که پرده از منبع گاز متان کشف شده در این سیاره بردارند. این گاز در زمین که مملو از حیات است به وفور یافت می شود و حضورش در مریخ می تواند ناشی از وجود زندگی در آن یا لایه های زیرین سطح آن باشد. این گاز همچنین به واسطه واکنش های شیمیایی در صخره ها آزاد می شود و به همین خاطر دانشمندان نمی توانند با اطمینان منبع آن را مشخص نمایند.

Mark McCaughrean مشاور ارشد آژانس فضایی اروپا لحظاتی قبل از پرتاب این فضاپیما اعلام نمود: شاید، شاید، ما بتوانیم زندگی را در سیاره سرخ بیابیم.

دانشمندان البته پیشتر هم ردپای متان را روی مریخ پیدا کرده بودند. در سال 2004 میلادی، مدارگرد Esa سطوحی از این گاز را در بخش هایی از اتمسفر مریخ کشف کرد و این نشان می داد که دست کم مقداری از این ماده در سیاره سرخ تولید شده است.

ده سال بعد کاوشگر کنجکاوی متعلق به ناسا مقداری از این ماده را در سطح مریخ ردیابی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی