ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا امضای قرارداد سه ساله برای تولید نکسوس ها به سود HTC و گوگل است؟

هفته گذشته شایعه ای عجیب منتشر شد: «شرکت HTC برای مدت سه سال تولید کننده موبایل های سری نکسوس خواهد بود». در آن خبر گفته شده بود که اهالی مانتین ویو در حال تنظیم قراردادی ۳ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

هفته گذشته شایعه ای عجیب منتشر شد: «شرکت HTC برای مدت سه سال تولید کننده موبایل های سری نکسوس خواهد بود». در آن خبر گفته شده بود که اهالی مانتین ویو در حال تنظیم قراردادی ۳ ساله با شرکت تایوانی اچ تی سی برای ساخت محصولات سری نکسوس هستند.

این مسئله هنوز به شکل رسمی از سوی هیچ یک از طرفین تایید نشده اما بیایید تصور کنیم که در Google I/O امسال، اهالی مانیتن ویو این خبر را تایید می کنند. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، شاهد حرکتی بسیار مهم و استراتژیک هم از سوی اچ تی سی و هم از سوی گوگل خواهیم بود.

تاریخ به ما نشان داده که HTC به خوبی توانایی توسعه محصولات مرغوب را دارد و مثال بارز همین داستان، سری HTC One است که اگرچه اکنون با مشکلاتی در زمینه فروش مواجه شده، اما سال های سال است که تحسین بررسی کنندگان را برانگیخته. مشخصا تایوانی ها در هنگام طی کردن مسیر خود تا به امروز، بدون اشتباه هم نبوده اند و برای مثال، استفاده از دوربین هایی ضعیف و طراحی تکراری را می توان از مشکلات HTC نامید.

خانواده نکسوس تا کنون ۱۲ محصول داشته و اچ تی سی یکی از خوش نام ترین برندهای سازنده این محصولات بوده است. افرادی که همه این موبایل ها را مورد آزمایش قرار داده اند، هنوز هم از محبوبیت Nexus One می گویند. همین محصول، باعث شد تا عده زیادی از کاربران با دنیای اندروید رابطه برقرار کنند، آن هم زمانی که اپل موبایلی با طراحی نه چندان مرغوب به نام آیفون 3G به فروش می رساند.

ادغام گوگل و HTC مشخصا ترکیبی عالی خواهد بود اما انحصاری سه ساله، همه چیز را تا حدی زیر سوال می برد و این اقدام را تبدیل به حرکتی بیش از اندازه بزرگ می کند. اگر قرار باشد مانند سال گذشته، در آینده نیز به شکل سالانه شاهد رونمایی از دو موبایل نکسوس باشیم، در این شرایط، در پایان این قرارداد HTC سازنده شش عدد تلفن همراه از خانواده نکسوس بوده است.

حرکتی که پیشتر سابقه نداشته

تا کنون هیچ شرکتی نتوانسته رابطه ای اینچنینی با گوگل پیدا کند. در نهایت چنین بوده که برای دو سال پیاپی، برخی شرکت ها تولید کننده نکسوس بوده اند. در این میان سامسونگ تنها شرکتی است که توانسته به شکل پشت سر هم، سه محصول از خانواده نکسوس را تولید نماید.

کره ای ها در سال ۲۰۱۰ از Nexus S پرده برداشتند، در سال ۲۰۱۱ موبایل Galaxy Nexus را معرفی کردند و سپس در سال ۲۰۱۲، تبلتی با عنوان Nexus 10 به فروش رساندند.

اگر اچ تی سی در سال جاری دو موبایل سری نکسوس توسعه دهد، در مجموع توسعه دهنده پنج محصول سری نکسوس خواهد بود و همین موضوع به تنهایی باعث می گردد تا شرکت تایوانی بیشترین تعداد نکسوس ها را توسعه داده باشد.

HTC به این شراکت نیاز دارد

این شرکت تایوانی در سال های نه چندان دور یک تهدید بزرگ برای سامسونگ به شمار می آمد و یکی از بازیگران بزرگ صنعت موبایل به شمار می رفت. پس از چند سال و با وجود مشکلات مدیریتی و همچنین ارائه محصولات مشابه و زیاد، سقوطی سخت را تجربه کرد.

مشکلات HTC تا حدی ادامه پیدا کردند که در سال گذشته انتظار می رفت این شرکت تایوانی از سوی کمپانی بزرگتری خریداری شود.

nexusone

در سال میلادی گذشته حتی شایعه ای به گوش رسید که گوگل به خرید HTC علاقمند شده است. حتی نام فیسبوک و ایسوس هم در میان خریداران مشاهده شد.

اگر قرارداد انحصاری HTC با گوگل به امضا رسیده باشد، مشخصا این موضوع نشانگر اطمینانی است که گوگل به شرکت تایوانی دارد. از سوی دیگر همین قرارداد نشانگر آن است که اچ تی سی نمی تواند ادامه راه را به تنهایی طی کند؛ شرکتی که در موردش می خوانید، این روزها در بخش موبایل خود از سوی رقبای هم رده ای نظیر لنوو/ موتورولا، شیائومی و هوآوی تحت فشار است، چه رسد به کمپانی های قدرتری نظیر سامسونگ و اپل.

مشارکت اچ تی سی با گوگل در سال ۲۰۱۴ برای توسعه تبلت Nexus 9 و سپس با شرکت Valve برای ساخت هدست واقعیت مجازی Vive، هر دو از بردهای اخیر تایوانی ها بوده اند. Vive به حدی عالی عمل کرده و نظر مثبت منتقدان و بررسی کنندگان را دریافت نموده که اکنون حتی از Oculus Rift نیز محبوب تر است.

آینده محصولات سری نکسوس

به این قرارداد سه ساله می توان از سمت و سوی گوگل هم نگاه کرد. اگر واقعا چنین قراردادی وجود داشته باشد، باید گفت که گوگل محصولات سری نکسوس خود را از هر زمانی جدی تر گرفته است، هرچند که ارائه دو محصول پویا در سال گذشته آغازگر چنین نشانه هایی بود.

پیش از این در خصوص الزام گوگل برای توسعه سخت افزارهای خانگی برایتان نوشته ایم. در صورت صحت یافتن شایعه همکاری سه ساله با اچ تی سی، گوگل احتمالا از ساخت این محصولات به صورت خانگی منصرف شده است اما از طرفی تصمیم گرفته تثبیت بیشتری به فرایند ساخته شدن سخت افزارهای سری نکسوس بدهد.

MTMzMzc2MTc5NjI0MjY1NzM4

گوگل پیشتر ثابت کرده که می تواند محصولات سری نکسوس را خودش توسعه دهد و ارائه کروم بوک پیکسل و تبلت هیبریدی پیکسل C، نشانه های بارز همین موضوع هستند. اما حرکت رو به جلو و ساخت موبایل های اندرویدی به شکل خانگی، اقدامی است که تا حدی برای اهالی مانتین ویو خطرناک به شمار می رود.

سازندگان محصولات اندرویدی که از پلتفرم توسعه یافته از سوی گوگل بهره می گیرند، تمایلی ندارند تا گوگل را به عنوان یک رقیب در برابر خود ببینند. بخشی از همین ترس به این موضوع بر می گردد که اگر گوگل خودش محصولاتی اندرویدی توسعه دهد، مشخصا هماهنگی بسیار بیشتری میان سخت افزار و نرم افزار پدید می آید؛ نوعی هماهنگی که سازندگان دیگر از ایجاد آن عاجز هستند.

علیرغم همین موضوع، سازندگان محصولات اندرویدی چندان هم علاقه ندارند در توسعه موبایل و تبلت های سری نکسوس با گوگل مشارکت کنند. توسعه یک موبایل از خانواده نکسوس هماهنگی های بسیار زیادی با گوگل می طلبد در حالی که بازخورد مالی چندان بالایی هم برای سازنده ندارد.

سازنده با چنین دیدگاهی به مسئله نگاه می کند: باید با گوگل رابطه مستقیم برقرار کرده و هر اقدام در توسعه سخت افزار تحت نظر همین شرکت بزرگ انجام شود. سپس محصول نهایی به شکل محدود و بدون تبلیغات آنچنانی عرضه می شود. معمولا هم قیمت انتخابی برای آن پایین تر از حد معمول است. شرکت سازنده وقت و هزینه بسیاری صرف توسعه دستگاه می کند اما بازخورد مالی بسیار اندکی دریافت می کند.

گوگل به این شراکت نیاز دارد

اگر توجه کرده باشید، بهترین محصولات سری نکسوس تا کنون، در واقع همان هایی بوده اند که با تمرکز سازنده بر کسب سود توسعه پیدا نکرده اند. سامسونگ برای اینکه عنوان تولید کننده نکسوس ها را داشته باشد بیش از اندازه بزرگ بود، هرچند که محصولات نکسوسی خود را با برند گلکسی به دست کاربر می رساند. از سوی دیگر ولی ایسوس، ال جی و هوآوی توانسته اند با تولید چنین دستگاه هایی بر ضریب محبوبیت خود اضافه کنند.

قراردادی سه ساله با HTC، از همه جهت به سود گوگل است. به این شکل، توسعه دهنده پلتفرم اندروید کار ساخت موبایل ها را انجام نخواهد داد و سایر شرکای سخت افزاری اش، نگران رقابت با تولید کننده نرم افزار نخواهند بود.

از طرفی گوگل تکلیف خودش را با بخش سخت افزاری نکسوس ها روشن کرده و تثبیت بیشتری هم به این پروژه بخشیده است؛ تثبیتی که پیش از این هیچگاه وجود نداشته است.

این در حالیست که با نوشته شدن و امضای چنین قراردادی بین گوگل و یک سخت افزار ساز، اهالی مانتین ویو می توانند بندهای بیشتری به قراردادهای معمول خود برای تولید نکسوس ها اضافه کرده و مدیریت بیشتری بر فرایند ساخته شدن آنها داشته باشند؛ میزانی از مدیریت و اعمال نظر که تا پیش از این میان گوگل و سازنده نکسوس وجود نداشته.

باید منتظر ماند و سرنوشت این شایعه را مشاهده کرد. در صورتی که این خبر به واقعیت بدل شود، انحصاری شکل خواهد گرفت که مشخصا به سود گوگل و HTC خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • اشکان
    اشکان | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    اون بخش "به نفع گوگل" رو خیلی بی محتوا نوشتین، یا بهتره بگم نویسنده اصلی مطلب بی محتوا نوشته. خیلی پوچ و الکی داره میگه به نفع گوگله.

  • امیر
    امیر | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    یادش بخیر... نکسوز وان خیلی خوشدست و باحال بود هیچوقت یادم نمیده چقدر باهاش حال کردم. خداکنه یه نکسوز خوشدست و باحال htc بسازه که حالشو ببریم.

  • علی
    علی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    سلام ببخشید بی ربطه
    قیمت گوشی ها بعد از عید چقدر تغییر میکنه

    • __AmIr__
      __AmIr__ | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

      حالا یه بی ربطه دیگه من بگم،
      دیجی جان تو نوار بالایی ، قسمت موضوعــات لینکش خالیه ، الان میخواستم برم به بخش بررسی ها متوجه شدم.

      • علی
        علی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

        حالا یه بی ربط دیگه?
        . خیلی ممنون که به پرسش بی ربط من یه جواب کامل دادین?

    • mm98
      mm98 | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

      تا جایی که میدونم روز های قبل عید خیلی خیلی ارزون میشه

مطالب پیشنهادی