ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۴ قدم ساده برای غلبه بر ترس

ترس یکی از واقعیات وجود هر انسانی است؛ اما آنچه که ما را از یکدیگر متمایز می کند شیوه ای است که هر یک از ما برای مدیریت آن انتخاب می کنیم. آنهایی که به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

ترس یکی از واقعیات وجود هر انسانی است؛ اما آنچه که ما را از یکدیگر متمایز می کند شیوه ای است که هر یک از ما برای مدیریت آن انتخاب می کنیم. آنهایی که به ترس های خود میدان می دهند، از رسیدن به نهایت پتانسیل خود باز می مانند، اما احتمال به موفقیت رسیدن آنهایی که تصمیم می گیرند بر آن غلبه کنند بیشتر خواهد بود.

اگر می خواهید به اهداف و رؤیاهای خود برسید، یکی از عادت های ضروری و مفیدی که باید یاد بگیرید و تمرین کنید مدیریت ترس هایتان است.

اول از همه، لازم است به یاد داشته باشید که ترس، یک تجربه ی کالبدی است که هنگام تجربه ی آن عملکرد مغز مختل می شود. این تجربه شما را از تفکر منطقی تان محروم می کند؛ به گونه ای که در آن لحظه قادر نیستید به اندازه ی وقتی که احساس آرامش می کنید به شکلی اثربخش به حل مسئله بپردازید. هر کسی باید بتواند پیش آمدن چنین حالتی را در خود شناسایی کند و برای گذر کردن از آن استراتژی اثربخشی داشته باشد.

در ادامه ۴ قدمی که برای گذر کردن از مواجهه ی بعدی تان با ترس می توانید از آنها استفاده کنید را از نظر خواهید گذراند.

۱- عامل ترس جاری خود را شناسایی کنید

هر باری که احساس ترس را تجربه می کنید، عامل پدید آورنده ی آن را روی کاغذ بیاورید. به سراغ ریشه ی ترس خود بروید. ریشه ی آن می تواند چیز ساده ای مثل دست نیافتن به یک هدف باشد. باید ببینید عامل اصلی که هر بار شما را به تجربه ی ترس می رساند کدام است.

۲- آرام بگیرید

کاری انجام دهید که سیستم واکنشتان را آرام کند تا به این ترتیب تفکر منطقی خود را باز بیابید. این کار می تواند برای هر کسی شکل متفاوتی داشته باشد؛ برای یک نفر ممکن است مراقبه باشد، و یک نفر دیگر پیاده روی. کاری را پیدا کنید که برای شما نتیجه بخش است.

۳- سؤال بپرسید

آیا این ترس منطقی است؟ بدترین سناریویی که ممکن است اتفاق بیافتد کدام است؟ اگر قرار باشد بدترین سناریوی ممکن رخ دهد، چه کارهایی می توانید برایش انجام دهید؟ آیا این اتفاق در گذشته هم افتاده است؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه مشکل یاد شده را حل و فصل کرده اید؟ آیا شواهد قابل اتکایی وجود دارد که نشان دهد واقعاً بدترین حالت ممکن در حال رخ دادن است؟ آیا به باور خودتان، توانایی غلبه کردن بر آن شرایط را دارید؟

۴- دست به کار شوید

دست به کار شدن، داده های مورد نیاز برای گذر از احساس ترس را در اختیار شما قرار خواهد داد. تمام واقعیات و دستاورد هایی که نشان می دهند ترس های شما تنها در ذهنتان هستند را به یاد داشته باشید. در حین کار، تمام شواهدی که نشان از قابلیت هایتان دارند را به یاد بیاورید. دست به کار شدن و کاری عملی انجام دادن به شما کمک می کند ناشناخته ها را بشناسید و آنها را پشت سر بگذارید.

هیچکس نمی تواند تجربه ی ترس را برای همیشه کنار بگذارد. بر خلاف چیزهایی که ممکن است روی شبکه های اجتماعی ببینید، هیچکس نسبت به ترس مصونیت ندارد. اگر وجود ترس را بپذیرید، می توانید کم کم آن را نشانه ای بدانید از اینکه خود را از محدوده ی آسایش خود فراتر می رانید و در حال رشد هستید. این احساس به شما می گوید چه وقت در حال پیش راندن مرز های زندگی خود هستید. فقط باید اطمینان حاصل کنید تفاوت پیش راندن مرز های آسایش با ورود به محدوده ی خطر را می دانید. هر کسی باید بتواند تفاوت این دو را به درستی تشخیص دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mtoumajiri
    mtoumajiri | ۱ اسفند ۱۳۹۵

    افراد بسیاری از مسافرت با هواپیما می ترسند در صورتیکه به راحتی سوار ماشین می شوند و هیچ ترسی از آن ندارند. وقتی ازآنها می پرسیم که چرا از سوار شدن می ترسند؟ معمولا می گویند که ممکن است هواپیما سقوط کند و آنها بمیرند. اما شاید جالب باشد بدانیم که آمار مرگ ناشی از تصادف خودرو بیشتر از سقوط هواپیما است. مردم خیلی بیشتری در اثر تصادف اتومبیل می میرند. پس خطر مسافرت با اتومبیل خیلی بیشتر از احتمال مرگ در اثر سقوط هواپیما است اما آدم های بیشتری از مسافرت با هواپیما می ترسند. بسیاری از ترس های ما چنین وضعی دارند و نامعقول هستند. بعض افراد از این ترس های واهی ترس شدیدی دارند. این نوع ترس ها توانایی افراد را برای موفقیت از بین می برد.

    بیشتر چیزهایی که در زندگی از آنها می ترسیدم هرگز اتفاق نیفتادند. مارک تواین
    موسی توماج ایری
    http://zendegiroyaie.com

  • A"hmadrez"A
    A"hmadrez"A | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    برا مقابله با ترس تنها يه راه وجود داره ، اينكه برى توش ، از هرچى ميترسى بايد برى سمتش تجربش كنى.

  • parsa
    parsa | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

    من خودم شبا که تنهام بیشتر یه لامپ رو روشن میزارم
    تا بتونم بخوابم ??
    چه کار کنم همش از این فیلم های ترس ناک میبینم مخصوصا سریال سوپر نچرال دین وینچستر

مطالب پیشنهادی