ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت و آمازون در پی ایجاد تحول در پردازش کامپیوتری هستند؟

با تقریبا دو دهه فاصله از هم تاسیس شدند اما مایکروسافت و آمازون شباهت های بسیاری به هم دارند. هر دو کمپانی در مکان هایی کوچک و خانه های شخصی موسسین، تاسیس شدند، هر دو ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

با تقریبا دو دهه فاصله از هم تاسیس شدند اما مایکروسافت و آمازون شباهت های بسیاری به هم دارند.

هر دو کمپانی در مکان هایی کوچک و خانه های شخصی موسسین، تاسیس شدند، هر دو توانستند رشدی انفجاری را تجربه کرده و اینک می خواهند در بازی پردازش کامپیوتری ابری برنده باشند.

مایکروسافت گجتی آینده نگرانه نظیر «هولولنز» را معرفی کرده در حالی که آمازون با اسپیکر «اکو» تلاش می کند تا نگاه ها را مجذوب خود کند. هر دو محصول یاد شده، می کوشند تا پس از کامپیوتر شخصی و موبایل های هوشمند، تحول انقلابی و دیجیتالی بعدی باشند.

به دنبال آینده ای که در آن پردازش کامپیوتری از طریق مدیریت فضای ابری، حرف اول را می زند

بی راه نیست اگر بگوییم شرکت هایی که احتمالا توسط آنها انقلاب بعدی دیجیتالی از راه خواهد رسید، مایکروسافت و آمازون هستند. برای درک چرایی این موضوع، صرفا باید به انقلاب تلفن های هوشمند نگاهی داشت، زمانی که گوگل و اپل صحنه را از دیگران ربودند. دست مایکروسافت و آمازون کاملا از این بازار خالی مانده و اگر تلاشی هم برای حضور در آن کرده اند، با زیان های میلیارد دلاری مواجه شده اند.

زیان های میلیارد دلاری و شکست هایی که دو شرکت یاد شده با آن مواجه شدند، باعث شد تا رویکرد خود را تا حدی تغییر داده و زیرکانه تر به آینده ای روشن تر بنگرند؛ آینده ای که در آن پردازش کامپیوتری از طریق مدیریت فضای ابری، حرف اول را می زند.

«سرویس های تحت وب آمازون» (Amazon Web Services — AWS) و «مایکروسافت آژور» (Azure)، دو پلتفرم مدیریت فضای ابری هستند که اکنون بر این بازار سایه افکنده اند — بازاری که این روزها داغ تر و درآمدزا تر از هر زمان دیگری شده و آقای ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت اخیرا گفته بود که احتمالا گردش مالی ناشی از پلتفرم های فضای ابری، بسیار بیشتر از آنچه خواهد بود که تا کنون برآورد شده است.

در حال حاضر تخصصی که مایکروسافت و آمازون در تقابل با فضای ابری به دست آورده اند، بهترین دلیل برای آن است که فکر کنیم دوران اوج کسب درآمد از موبایل ها به انتها رسیده و زمان آن است تا شرکت ها از پلتفرم های دیگری درآمد خود را به دست آورند.

باختی برای برنده شدن

جالب است؛ می توان گفت اپل و گوگل، قربانی پیروزی بزرگ خودشان در زمینه تلفن های هوشمند شده اند.

Tim-Cook5

درآمد بالای اپل از آیفون، این شرکت را از رویاپردازی باز داشته و ریسک گریز کرده است

آیفون، برای مثال، موفقیتی بی حد و حصر به شمار می رود و سال هاست که تبدیل شده است به منبع درآمد اصلی اپل. همین موضوع اپل را تا حدی محدود نموده و از رویاپردازی های بزرگتر باز داشته است.

تیم کوک می گوید که محصول بزرگ و بعدی اپل، همان ساعت هوشمندی است که با نام اپل واچ شناخته می شود اما بیایید با حقیقت رو به رو شویم: اپل واچ هم صرفا یک وسیله جانبی دیگر برای آیفون به شمار رفته و صرفا محرکی برای خریده شدن بیشتر همین تلفن هوشمند است. در این رویکرد مشکلی هم نیست، اپل به هر حال تا کنون از همان اپل واچ که به نظر منتقدان گجتی کاملا معمولی به شمار می رود، چند میلیارد دلار درآمد کسب کرده ولی این محصول، آن دستگاه انقلابی با پلتفرم مجزایی که همه انتظار داشتند، نبود.

gettyimages-474978498-w650

از سوی دیگر در ماه های اخیر نشانه هایی وجود داشته اند که گوگل، در پی ادغام پلتفرم اندروید و کروم است؛ تلاشی که قرار است با احتیاط بسیار، جانشینی برای اندروید کنونی باشد.

اشتباه نکنید؛ مایکروسافت و آمازون حالا عاشق آن هستند تا با مشکلات کنونی اپل و گوگل رو به رو باشند. به همین دلیل هم بود که فایر فون از آمازون متولد شد و سال هاست که پلتفرم موبایلی ویندوز در حال دست و پا زدن برای زنده ماندن است.

nadella-windows-phone-780-w600

چنگ اندازی مایکروسافت به ریسمان رویایی موفقیت در صنعت موبایل در حالی که بزرگترین طرفدارن این پلتفرم هم آن را بازنده می دانند

مایکروسافت هنوز هم به ریسمان رویایی موفقیت ویندوز موبایل چنگ می اندازد اما حتی بزرگترین طرفداران همین پلتفرم هم می دانند که کار از کار گذشته و وقتش است پلاک دستگاه تنفس مصنوعی از برق کشیده شود. موبایل های توسعه یافته از سوی مایکروسافت و آمازون برای کاربرانی مناسب هستند که هیچ انتظار خاصی از تلفن های هوشمند ندارند. آمازون می داند بازی تمام شده، در حالی که مایکروسافت در دایره تحریف واقعیت خودش دست و پا می زند. (عبارتی که گیتس عادت داشت در مورد جابز به کار ببرد) همین موضوع باعث می شود این دو شرکت بکوشند تا در زمینه های دیگر پیشرو شوند.

هدست هولوگرافیک؟ چرا که نه. لپ تاپ-تبلت هیبریدی؟ عالیست. یک پلتفرم کامپیوتری کامل که بر بستر فرامین صوتی کار می کند و به دستورات کاربر گوش می دهد؟ بی نظیر است!

مایکروسافت و آمازون جیب هایی بسیار عمیق دارند و به راحتی می توانند ایده های بلند پروازنه و علمی-تخیلی مانند خود را به یک محصول آماده تبدیل کنند. Fire Phone اگرچه یک شکست خجالت آور بود، ولی اسپیکر Echo تبدیل شده است به سوگولی سیلیکون ولی، و به زودی در همه جهان محبوبیت بی نظیری کسب خواهد کرد. اکنون حتی موسس اپل هم عاشق این پلتفرم کامل صوتی شده و آن را تحسین می کند.

گاهی برای برنده شدن، لازم است قبلش باخته باشید!

گاهی برای برنده شدن، لازم است قبلش باخته باشید. فکر می کنید اگر Fire Phone تبدیل به محصولی موفق می شد، آمازون به فکر ساخت دستگاهی جدید و آینده نگرانه به نام Echo می افتاد؟

پردازش کامپیوتری ابری؛ کلید پادشاهی در آینده تکنولوژی

مشخصا همه محصولات سخت افزاری و جذاب مایکروسافت و آمازون، اگر نتوانید کار خاصی با آنها انجام دهید، به سرعت جذابیت شان را از دست می دهند.

amazon-echo-16-w650

نکته بسیار جذاب در خصوص اسپیکر اکو از آمازون این است که می تواند اقداماتی بی نظیر برای شما انجام دهد؛ از سفارش دادن محصولی در آمازون گرفته تا خبر کردن تاکسی (اوبر) یا حتی قرائت کتاب های موجود در کیندل شما با صدای بلند. همه این اقدامات به واسطه پردازش ابری و اقدامات بسیار پیچیده ای در پس پرده صورت می پذیرند.

همین مسئله در مورد جذابیت سخت افزارهای اخیر مایکروسافت نظیر هولولنز نیز صادق است. هولولنز برای نمایش هولوگراف ها به سخت افزار خودش متکی است اما دستیار دیجیتالی کورتانا، نقشی غیر قابل انکار در موفقیت و کاربرد پذیری این محصول دارد؛ دستیاری که به شما اجازه می دهد به اپلیکیشن یا سرویس های مختلف دسترسی بهتری پیدا کنید. برای فراهم آوردن این ویژگی، مایکروسافت دست به دامن تکنولوژی های پیشرفته ابری خود شده است.

ted2016_021816_1bh7781-w650

پردازش کامپیوتری ابری، و توسعه دیتاسنترهای بسیار بهینه و مجهز به ابرکامپیوترهای مدیریت کننده درخواست های کاربران، در میان استارتاپ های سیلیکون ولی و شرکت های تکنولوژیک بزرگ تبدیل به تجارتی بسیار پویا شده است.

پلتفرم های ابری AWS و Azure اکنون مقام اول و دوم را با فاصله ای بسیار زیاد از دیگران در اختیار دارند و از طریق همان پلتفرم هاست که نیروبخش محصولاتی نظیر اکو و کورتانا هستند.

در صورتی که اسپیکر اکو را در برابر Siri از اپل قرار دهید و آنها را با هم مقایسه کنید، اکو در همه زمینه ها برتر و بسیار سریع تر از محصول اپل پاسخگوی شما خواهد بود. به طور کلی حقیقت این است که اپل تخصص ویژه ای در زمینه پردازش کامپیوتری ابری ندارد در حالی که آمازون زیرساخت های خود برای بهبود پردازش ابری را بزرگتر و هوشمند تر می کند.

azure-logo-2-w650

هر تلاش رویاپردازانه باعث می شود تا شلیک بعدی، به نقطه سیاه رنگ قرار گرفته در میان سیبل نزدیک تر شود

از همه این ها مهم تر، پردازش کامپیوتری ابری به یک شرکت اجازه می دهد تا تجربه ای مشابه را در محصولات مختلف در اختیار یک کاربر قرار دهد. مدیر عامل مایکروسافت، آقای نادلا پیش از این در مورد همین مسئله اظهار نظر کرده بود. وی از «پیوستگی تجربه کاربری» سخن بر زبان آورده است. اکنون می توان دید که کورتانا در همه پلتفرم ها در اختیار شماست و علاقه مندی های تان را در آیفون یافته و در کامپیوتر ویندوزی، همان ها را برای تان به نمایش می گذارد. از سوی دیگر سرویس هایی نظیر OneDrive فایل ها را ذخیره کرده و این امکان را به شما می دهند تا در هر دستگاهی و در هر مکانی، به آنها دسترسی داشته باشید.

همه این ها حکایت از آن دارند که مایکروسافت و آمازون با هر تجربه و تلاش برای ایجاد استاندارد کامپیوتری جدید، باهوش تر می شوند. با هر تلاش، شما را بیشتر و بهتر می شناسند. حتی سیستم های توسعه یافته از سوی آنها، این موضوع را فرا می گیرند که شما چگونه از دستگاه ها استفاده می کنید. همین موضوع منجر می شود تا در آینده محصولاتی بهینه تر و بهتر تولید شوند، و هر شلیک، به نقطه سیاه رنگ قرار گرفته میان سیبل نزدیک تر شود.

AmazonWebservices_Logo.svg-w650

در این میان گوگل هم در سال های اخیر تلاش هایی در زمینه مدیریت فضای ابری و پردازش ابری داشته اما هنوز با فاصله از دو شرکت مورد بحث عقب تر است. در حالی که مشتریان به سوی پلتفرم های ابری Azure و AWS هجوم می برند، سرمایه های بیشتری در اختیار مایکروسافت و آمازون قرار می گیرد تا همین پلتفرم ها را بازسازی کرده و بهبود دهند.

گوگل تلاش می کند تا سومین بازیگر مهم دنیای پردازش ابری باشد، در حالی که اپل هنوز اتکای بیش از اندازه ای بر فروش محصولات سخت افزاری دارد. مایکروسافت و آمازون ولی همچنان آزادی مورد نظر خود را دارند تا به آزمایش موارد نو بپردازند؛ مواردی که بخش گسترده ای از نیروی مورد نیاز خودشان را از پردازش ابری کامپیوتری خانگی به دست می آورند و به همین شکل از سایر محصولات متمایز خواهند شد.

امروز، هر چهار شرکت، هر کدام در بخشی برنده هستند اما فردا، ادامه این بازی چگونه خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    خیلی خوب بود
    تحلیل و پیش بینی منطقیه بود به نظرم

  • سیاوش
    سیاوش | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    تا حالا هیچ متنی به این خوبی نخونده بودم
    واقعا عالی بود

    • علی
      علی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

      آره واقعا
      مخصوصا این تیکش : گاهی برای برنده شدن، لازم است قبلش باخته باشید!

مطالب پیشنهادی