ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا می توان گلکسی S7 سامسونگ را یک شاهکار دانست؟

زمانی که ستاره بخت «نوکیا» رو به خاموشی گروید، سامسونگ تلاش کرد جایش را پر کند، و کرد. این شرکت کره ای تبدیل شد به بزرگ ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان، در حالی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

زمانی که ستاره بخت «نوکیا» رو به خاموشی گروید، سامسونگ تلاش کرد جایش را پر کند، و کرد. این شرکت کره ای تبدیل شد به بزرگ ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان، در حالی که برای مدت های مدید، قادر نبود عنوان «بهترین طراح موبایل در جهان» را کسب کند.

هنوز بیشترین کپی برداری ها از موبایل های توسعه یافته به دست اپل انجام می شوند اما امروز، سامسونگ با کهکشانی تازه به نام S7 Edge از راه رسیده؛ محصولی که شاید بتوان نام یک شاهکار بر آن گذاشت. حالا بزرگترین تولید کننده موبایل در جهان، بهترین طراح موبایل در جهان هم هست.

شاید بتوان گفت اوج ضعف سامسونگ در طراحی، به موبایل گلکسی S5 در سال ۲۰۱۴ بر می گشت. اما پس از اینکه کاربران به این محصول اهمیتی ندادند، سامسونگ دریافت که زمان تغییر فرا رسیده است. در میانه همان سال، محصولی به نام گلکسی آلفا معرفی شد و تعجب همه را برانگیخت؛ محصولی فلزی که از سوی یک پلاستیک ساز ارائه شده بود.

حالا بزرگترین تولید کننده موبایل در جهان، بهترین طراح موبایل در جهان هم هست

سامسونگ پس از گلکسی S5، تغییر جهت گشرفی در محصولات خود داد؛ تغییری که به شکل عجیبی، با فروتنی و سخت کوشی همراه بود. همین مسئله، سامسونگ را تا حد زیادی از سونی متمایز می کند، شرکتی که تلاش داشته برای رقابت با شیائومی و اچ تی سی، بخش موبایل خود را بازسازی کند.

سامسونگ را چندان نمی توان با نوکیا هم مقایسه کرد. نوکیا شرکتی بود که آینده را به وضوح در برابر خودش دید، اما در مقابل تغییرات مقاومت کرد و حاضر نبود دست از سر سیستم عامل Symbian برداشته و به سراغ نمایشگرهای مجهز به فناوری تاچ خازنی برود. سامسونگ به خوبی تجربه شرکت های دیگر را در آن سال ها آنالیز کرد و تلاش نمود با دوری از تکرار اشتباهات، تبدیل به بزرگ ترین فروشنده موبایل شود.

gettyimages-511577704-w650

گلکسی آلفا: موبایلی فلزی که از سوی یک پلاستیک ساز ارائه شد و تعجب همه را برانگیخت

سال پیش، گلکسی S6 محصولی خوب بود، مخصوصا در مقایسه با نسل قبلی. امسال ولی گلکسی S7 عالیست. اولین نشانه های همان تعالی را نیز می توان در مقاومت دوباره در برابر مایعات و ویژگی افزایش ظرفیت حافظه دستگاه توسط کارت های جانبی دید. شاید تا حدی بشود گفت که همه شرکت ها کم و بیش به بازخورد کاربر و مشتری توجه می کنند، اما توجه سامسونگ به ندای کاربر در موبایل های جدیدش بی نظیر است.

همان کاربران که از طراحی بهبود یافته ی گلکسی S6 خشنود بودند، فقدان پشتیبانی از کارت حافظه را ضعفی بزرگ برای سامسونگ و پرچمدارش می پنداشتند. سامسونگ به این بازخورد گوش داد و سپس ایراد را برطرف کرد. شاید بتوان گفت سامسونگ تمرکز خود را از بالاتر بردن فروش میلیون ها موبایل برداشته و آن را بر توسعه محصولات بهتر، با تکنولوژی هایی نوتر قرار داده است.

s7edge-w650

نوکیا شرکتی بود که آینده را به وضوح در برابر خودش دید، اما در مقابل تغییرات مقاومت کرد

قدرت تصمیم گیری، و حذف برخی از قابلیت ها در زمینه طراحی و بهبود آن، فاکتوری بسیار مهم است. از سوی دیگر، جلوگیری از حذف شدن و راهکاری پیدا کردن برای گنجاندن همان ویژگی ها در یک دستگاه، وظیفه بخش مهندسی است. یکتایی سامسونگ در زمینه سخت افزار، منابع و قابلیت هاست که از او غول امروزی را ساخته و به این شرکت اجازه می دهد ترکیبی عالی از سخت افزار و حالا طراحی را به دست آورد.

سامسونگ امروزی نشان می دهد که به خوبی می تواند به ندای کاربران توجه کرده و خود را تغییر دهد. باورش سخت است که این، همان شرکتیست که سال ها پیش گلکسی S اولیه را تولید کرد. همین حس در مورد ساعت هوشمند Gear S2 هم وجود دارد؛ محصولی که در قیاس با نسل اول Galaxy Gear، یک شاهکار به حساب می آید.

در نمایشگاه MWC امسال، زمانی که به موبایل های حاضر از سوی سازندگان کوچک تر نگاه می کردید، بیشتر به یاد آیفون و تقلید از این تلفن هوشمند می افتادید. بدنه یکپارچه و متشکل از آلومینیم، در بازار امروزی تبدیل به یک نُرم شده و می توان گفت اپل این استاندارد را در بازار تلفن هوشمند ایجاد کرد. اما احتمالا، این آخرین سالی است که موبایل ها تا این حد به آیفون شبیه هستند.

iphone6s-w650

بیشتر موبایل های امسال به آیفون می مانند، ولی این رویه سال آینده تغییر می کند

از حالا انتظارش را داشته باشید که در MWC 2017، با محصولاتی مواجه شوید که بیشتر به گلکسی های تازه سامسونگ می مانند. البته سامسونگ هنوز نقاط قوتی دارد که از سوی سایرین، مخصوصا چینی ها، قابل کپی برداری نیست. به راحتی نمی توان آن کیفیت بالای نمایشگرهای Super AMOLED یا کیفیت بالای دوربین را به دست آورد؛ این ها مواردی هستند که برای نتیجه گرفتن در آنها، باید هزینه های سرسام آوری صرف شان شود. آنچه امروز محصول سامسونگ را تبدیل به یک رهبر برای بازار تلفن های هوشمند اندرویدی می کند، نتیجه سال ها تحقیق و توسعه و صرف هزینه های مختلف بوده است.

در این میان کار سامسونگ هنوز هم در برخی بخش ها می لنگد و به همین دلیل، نمی توان گفت که محصولات جدید از هر جهت فاقد نقص هستند. شرکت کره ای علیرغم تمام تلاش هایی که داشته، هنوز نمی تواند تجربه کاربری پویایی با لباسی که می دوزد و آن را به تن اندروید می کند،‌ به دست آورد.

آنچه امروز محصول سامسونگ را تبدیل به یک رهبر برای موبایل های اندرویدی می کند، نتیجه سال ها تحقیق و توسعه است

این موبایل ها هنوز سرشار از قابلیت های بدردنخور و اپلیکیشن های اضافه هستند که حتی نمی توان آنها را حذف کرد، و به همین شکل فضای خالی دستگاه را بلعیده و بروز رسانی اندروید را برای سامسونگ سخت تر می کنند.

با این حال، بخش نرم افزاری تا حد زیادی به سلیقه کاربر بستگی دارد و تغییرات جدید در همین قسمت، مبحثی است که همه شرکت های سازنده موبایل با آن رو به رو هستند، حتی اپل. شرکت ساکن کوپرتینو برای مدت ها مورد تمسخر قرار می گرفت که چرا از نسخه ابتدایی iOS تا نسخه ششم آن، از زبان طراحی «اسکیومورفیسم» (skeuomorphism) در محصول خود بهره می گیرد.

3017236-inline-ibooks-publishing0

در زبان طراحی اسکیومورفیسم، سازنده تلاش می کند تا هر بخش مجازی را به شکل واقعی اش نمایش دهد. برای مثال، بخش یادداشت ها در iOS قبلا شبیه به یک دفترچه واقعی بود که گشوده می شد یا iBooks، شامل چند طبقه چوبی می شد که کتاب ها به زیبایی روی آن قرار می گرفتند و حس یک کتابخانه خانگی کوچک را القا می کرد.

اپل واقعا نقاب سادگی را بر پیکر آشفتگی می پوشاند؟

اپل در iOS 7 به بعد، این زبان طراحی را کنار گذاشت و تغییراتی شگرف در سیستم عامل موبایلی اش ایجاد کرد؛ تغییراتی که حالا باز هم مورد انتقاد هستند: «نقاب سادگی بر پیکر آشفتگی؛ اپل چگونه در حال بدنام کردن «طراحی» است؟»

ایرادات وارد شده به پلتفرم نرم افزاری سامسونگ ولی تا حد زیادی به حق هستند و حالا که طراحی سخت افزاری به کمال خود رسیده، زمانش است تا این شرکت در محصول بعدی اش به سراغ پویایی بیشتر رابط کاربری اش رود.

AndroidPIT-Samsung-galaxy-s7-edge-13-w782-w650

سامسونگ مدت ها یک مقلد بود اما آخرین گلکسی ها چیز دیگری می گویند 

امروز همه شرکت ها اهمیت بسیار بالای طراحی صنعتی را درک و لمس کرده اند. شرکتی که بخواهد محصولی را با قیمت مرغوب به فروش برساند، ابتدا باید دستگاهی توسعه دهد که در نگاه اول مرغوب و اعلا به نظر آید. امروز دیگر حتی LG هم در پرچمدار خود از پلاستیک بهره نمی گیرد و در عوض، فلز یکپارچه را جایگزین کرده و طرفداران همین سازنده به خوبی به این تغییر اظهار علاقه کرده اند.

حقیقت این است که سامسونگ برای مدتی طولانی، صرفا نقش یک مقلد را بر عهده داشت. با آخرین گلکسی ها اما، بالاخره می تواند ادعا کند که تبدیل به پیشتاز در زمینه طراحی صنعتی شده است. سامسونگ، شرکتی که بیشترین پرچمدار اندرویدی را به فروش می رساند، اکنون طراحی زیبایی برای موبایل هایش برگزیده است. بخش منفی پیشتاز بودن در زمینه طراحی، این است که کوچکتر ها می خواهند از شما تقلید کند. سوال اینجاست که آیا سامسونگ می تواند این نوآوری ها را در آینده، ادامه دهد و پیشتاز این عرصه باقی بماند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (72 مورد)
  • Sam7
    Sam7 | ۴ فروردین ۱۳۹۵

    زیبایی عالی مقاومت خوب و ضد آب دوربین عالی باتری عالی صدایی خوب میشه گفت که عالی هم هست صداش امنیت عالی البته در انروید بهترین امنیت رو داره وزن عالی ضخامت عالی نرم افزار عالی خدمات عالی صفحه نمایش عالی خمیدگی به درد بخور خوش دست بودن دیگه چی میخواهین با کلی چیز دیگه که یادم رفته و سخت افزار عالی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی