ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

تاک لو می گوید آینده شتاب دهنده ها در گرو این ۳ تغییر است

آیا شتاب دهنده ها هنوز بهترین راه برای پرورش استارتاپ ها هستند؟ تاک لو، که پیش از این مدیر Techstars، یکی از پرآوازه ترین برنامه های شتابدهی در جهان بوده است، اعتقاد دارد شتاب دهنده ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

آیا شتاب دهنده ها هنوز بهترین راه برای پرورش استارتاپ ها هستند؟ تاک لو، که پیش از این مدیر Techstars، یکی از پرآوازه ترین برنامه های شتابدهی در جهان بوده است، اعتقاد دارد شتاب دهنده ها باید برای آنکه کاربرد خود را حفظ کنند باید تغییر کنند. او در مطلب تازه ای که در London Entrepreneurship Review منتشر کرده، برای نحوه ی تغییری که از آن صحبت می کند فهرستی ۳ موردی ارائه کرده است که در ادامه خواهید خواند:

۱- حضور پیدا کردن در بازار های در حال ظهور

لو که در حال حاضر در R/GA Ventures سمت مدیریتی دارد، اینطور بحث می کند که مدل سنتی شتاب دهنده ها، به ویژه توانایی آنها در ارتباط دادن بنیانگذاران استارتاپ ها به راهنما هایی که می توانند آنها را به مهره های مهمی متصل کنند، هنوز بهترین راه برای ایجاد زیست بوم کارآفرینانه است. اما در سیلیکون ولی، نیویورک، بوستون، و دیگر بازار های بزرگ و مهم، همین حالا هم تعداد زیادی شتاب دهنده وجود دارند که این کار را انجام می دهند. بنابراین قدم بعدی به عقیده ی لو این است شتاب دهنده ها در بازار های در حال ظهور حضور پیدا کنند؛ یعنی جایی که نیاز بیشتری به حضورشان حس می شود.

۲- فعالیت تخصصی در مراحل به خصوصی از فرایند استارتاپ ها یا تجربه ی مؤسسان آنها

لو خاطرنشان می کند شتاب دهنده هایی مثل Entrepreneur First اروپا در حال تخصص پیدا کردن در حوزه ی تازه فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند. شتاب دهنده ی دیگری به نام 500 Startups نیز برنامه ای به نام Distro Dojo مختص شرکت هایی به راه انداخته است که سرمایه ی اولیه ی خود را جذب کرده و مشتریان محدودی نیز برای خود دست و پا کرده اند. او می نویسد: «حجم این مدل های تازه رو به افزایش خواهد بود». به عبارت دیگر شتاب دهنده ها به جای آنکه پذیرای هر استارتاپی با هر شرایطی باشند، باید به برندسازی خود بر اساس جمعیت شناسی بنیانگذاران و مرحله ای که استارتاپ های پذیرش شونده در آن قرار دارند ادامه دهند.

۳- شکل دهی شراکت یا ائتلاف با شرکت های بزرگ

شرکت های بزرگ بنا به دلایل متعدد نمی توانند به راحتیِ استارتاپ ها یا شرکت های کوچک دست به نوآوری بزنند. ورود به مدل شتاب دهی، در صورتی که توسط شرکت های بزرگ کانالیزه شده باشد، می تواند به آنها اجازه دهد روی ایده های انقلابی سرمایه گذاری های کوتاه مدت و کم خطری انجام دهند. شتاب دهنده ها نیز می توانند به منبعی غنی از استعداد های تازه برای شرکت های بزرگ بدل شوند.

لو در پاسخ به سؤالی مبنی بر چشم انداز وی از تحقق شتاب دهنده های شرکتی ظرف چند سال آینده گفته است: «این اتفاق از طریق شراکت با شتاب دهنده های موجود و توسعه ی برنامه های شتاب دهی توسط خود شرکت های بزرگ محقق خواهد شد».

او با این حال اضافه می کند که توسعه ی برنامه های شتاب دهی به چیزی بیشتر از جذب نیروهای فعال در صحنه ی شتاب دهنده ها نیاز خواهد داشت. او در این باره می گوید: «به استخدام در آوردن کارکنان سابق شتاب دهنده ها کافی نیست. بهره مندی از شبکه ی گسترده و متنوعی از راهنما ها نیز ضروری خواهد بود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی