ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

همکاری کیا و هیوندای با ایران خودرو و سایپا؛ رویا یا تراژدی

چند وقتی است که زمزمه های مذاکره ایران خودرو و سایپا با خودروسازان کره ای شنیده می شود. مدتی نام سنگ یانگ به عنوان شریک ششم یا هفتم ایران خودرو مطرح بود اما حالا مذاکره ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

چند وقتی است که زمزمه های مذاکره ایران خودرو و سایپا با خودروسازان کره ای شنیده می شود. مدتی نام سنگ یانگ به عنوان شریک ششم یا هفتم ایران خودرو مطرح بود اما حالا مذاکره قدرتمند ترین خودروسازه کره جنوبی با بزرگترین خودروسازان ایران جدی شده است.

هیوندای و کیا که دو برند از کمپانی واحد کره ای هستند، نماد پیشرفت و بلوغ در صنعت خودروسازی محسوب می شوند و شاید بتوان از این مجموعه به عنوان موفق ترین خودروساز جهان از نظر سرعت رشد در یک دهه گذشته یاد کرد.

KIA-HYUN

به هرحال قدرت و نفوذ حدود 88 درصدی ایران خودرو و سایپا در بازار ایران، باعث می شود که تمامی خودروسازان خارجی علاقه مند به حضور در بازار ایران، به سوی این دو غول خودروسازی جذب شوند و مشارکت با کارخانجات کوچک و کمتر تاثیر گذار را در حد برند های خود ندانند.

به هرحال تیراژ تولید و نظام گسترده خدمات پس از فروش در کشور پهناوری چون ایران از اهمیت ویژه ای برخودار است و این یک واقعیت است که به جز ایران خودرو و سایپا، هیچ خودروساز دیگری در ایران از سرمایه و امکانات لازم برای پوشش کل کشور برخودار نیست.

kia-optima-gt-dec2015-8

براساس شایعات به نظر می رسد که کیا و هیوندای نیز راهی نظیر غول خودروسازی فرانسوی یعنی پژو سیتروئن (PSA) را در پی گرفته اند.

همانطور که پژو به سراغ ایران خودرو و سیتروئن به سراغ سایپا رفته است و رنو قصد مشارکت با هر دو این خودروسازان را به شکل همزمان دارد، هیوندای و کیا نیز استراتژی مشابهی را در پی گرفته اند.

همکاری سایپا با کیا سابقه ای نسبتا دیرینه دارد و به مونتاژ مدل های قدیمی و خارج از رده کیا پراید، ریو و سراتو نسل قبل باز می گردد و هیوندای نیز که تا قبل از تشدید تحریم ها با یکی از زیر مجموعه های کرمان موتور مشارکت داشت، حالا به فکر همکاری با ایران خودرو افتاده است.

KIA SPORT-16

به هرحال همکاری کره ای با ایران خودرو و سایپا می تواند به تولید انبوه و مونتاژ خودروهای به روز و نسبتا پیشرفته ای منجر شده و بازار خودرو کشورمان را به خصوص در رده قیمتی 50 تا 150 میلیون تومان متنوع تر کند.

چنین مشارکتی به خصوص به ضرر خودروسازان چینی تمام خواهد شد، اما متاسفانه سابقه سایپا در همکاری با کیا چندان درخشان نیست و حذف شماری از مهمترین آپشن های رفاهی و ایمنی مدل های سراتو و ریو و تولید نمونه های قدیمی و خارج از رده (نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان) شاهد این مدعاست.

KIA SPORT-9

براساس برخی تخمین ها، مونتاژ محصول وارداتی به صورت CKD نسبت به واردات کامل در حدود 20 الی 30 درصد ارزانتر تمام می شود و برای مثال می توان انتظار مونتاژ کیا سراتو 130 میلیونی را با قیمتی حدود 100 میلیون تومان داشت، اما متاسفانه با توجه به قیمت گذاری های اخیر سایپا (به خصوص برای سراتو نسل قبل) چندان نمی توان به این محاسبات تئوری دلخوش بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

    خیلی منتظرم سانتافه وانت و اسپورتیج وانت رو ببینم ??

  • احمد
    احمد | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

    اگر دولتمردان واقعا به فکر اشتغال جوانان هستند
    به شرکت های خارجی نظیر کیا و هیوندای اجازه بدن که به صورت اختصاصی وبا هیچ شراکتی در ایران کارخانه بزنند . خاورمیانه یعنی بازار مصرفی - اگر قرار بود تولیدی باشه اوضاع اینطور نبود-

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی