ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دریایی پر تلاطم؛ سرنوشت هوآوی در سال 2016 چگونه رقم خواهد خورد؟

بیش از 1.4 میلیارد دستگاه اندرویدی حالا در سراسر جهان فعال اند. پلتفرم موبایل گوگل یک موفقیت شگرفت است، حداقل از دیدگاه اهالی مانتین ویو. اما در همین حین که آن ها باید خوشحال باشند، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

بیش از 1.4 میلیارد دستگاه اندرویدی حالا در سراسر جهان فعال اند. پلتفرم موبایل گوگل یک موفقیت شگرفت است، حداقل از دیدگاه اهالی مانتین ویو. اما در همین حین که آن ها باید خوشحال باشند، بسیاری از مشتریان و همکاران درجه یک شان از کاهش سهام شان در بازار نگران اند.

در سال 2015، سامسونگ، ال جی، اچ تی سی، سونی و دیگر اسامی بزرگ باید با از دست دادن سود سالانه خود کنار می آمدند و رقبای جدید را در بازار تحمل می کردند. یک نام بزرگ چینی بود که ثروت همه شرکت های نام برده را به یغما برد: هوآوی.

هوآوی نه تنها نسبت به سال گذشته اش تلفن همراه بیشتری به بازار فرستاد، بلکه کم کم خود را به یک برند جهانی نیز تبدیل کرد. چینی ها در اوج قدرت و موفقیت قرار گرفته اند اما قرار نیست وضعیت همیشه به یک شکل باقی بماند.

آیا هوآوی یک سال دیگر را هم در اوج سپری خواهد کرد یا شرکت های هموطن اش آن را از پای در می آورند؟ بازار تلفن همراه در سال 2016 اندکی متفاوت رقم خواهد خورد.

هوآوی در سال 2015

MG_2366

با سابقه ای طولانی و فعالیت های جهان گیر اخیر، هوآوی دیگر یک شرکت ناشناخته و گمنام در دل چین نیست. اما باز هم در حد و اندازه دیگر شرکت های سازنده تلفن های همراه دیده نشده، حتی به اندازه کمپانی هایی نظیر اچ تی سی.

اما حداقل در بازارهای آسیایی این کمپانی طی سال های اخیر توانسته بسیار موفق باشد و جایگزین مناسبی برای تلفن های گران قیمت شود. با این حال، تاریخچه کمپانی شاید دو-سه سال بیشتر نباشد و پیش از آن کسی نمی دانست اصلا هوآوی چه هست.

اما همه این ها در حال تغییر است. طی دو سال اخیر، هوآوی آهسته اما پیوسته، اعتباری که پیش از آن به خاطر ساخت تلفن های ارزان و بی کیفیت از بین برده بود را ب دست آورد. حالا با در دست داشتن تلفن های همراه قدرتمند، دیگر نمی تواند هوآوی را یک تولید کننده تلفن های درجه سه خطاب کرد.

اما همچنان، مخاطبان شرکت تغییری نکرده اند. هوآوی هنوز هم برای آسیایی ها و خصوصا مشتریان بازار میان رده تلفن همراه می سازد. تکنولوژی قوی اما با قیمتی مناسب. همین مسئله سبب شده تا تولیدکنندگان کره ای و ژاپنی به دردسر افتند.

ارزش حقیقی

برند Honor سبب شد تا میزان ارائه تلفن های همراه هوآوی به بازار در سال 2014، با 45 درصد رشد همراه شود. هوآوی سال بعدی را با اعتماد به نفس بیشتری آغاز کرد و موفقیت ها ادامه یافت. جونسو کیم، مدیر بخش طراحی تلفن های همراه این کمپانی با وبسایت Android Authority گفتگویی داشت و در مصاحبه اش از تمرکز هوآوی روی «ارزش حقیقی» گفت.

برای هوآوی، ارزش حقیقی به معنی ارزان ترین تلفن هوشمند یا قدرتمندترین آن نیست. بلکه مفهوم ارائه بهترین دستگاه ممکن به بازار است. او همچنین از بازیابی اعتبار و سابقه شان می گوید: «دو سال پیش، بسیاری به چشم انداز ما می خندیدند. این رویکرد بسیار ناراحت کننده بود و ما را مجبور می کرد تا تغییرات بزرگ را هر چه سریع تر ایجاد کنیم.»

اثبات ارزش ها

MG_2385

وقتی اولین شایعات در مورد نکسوس هوآوی شنیده شد، بسیاری باورش را سخت دانستند. آیا هوآوی می تواند تلفن همراه با کیفیتی در حد ورژن های قبلی نکسوس بسازد؟ چطور گوگل به این کمپانی چینی با سابقه بد گذشته اش اعتماد کرده و برند ارزشمندی چون نکسوس را به آن سپرده؟ امکان ندارد.

وقتی که گوگل در سپتامبر گذشته، Nexus 6P و Nexus 5X را عرضه کرد، به این دسته از افراد بدبین و شکاک ثابت شد که اشتباه می کردند و هوآوی لیاقت آن را داشت تا نامش روی نکسوس 6P باشد.

لحظات سختی برای شرکتی که در تقلا برای به دست آوردن اعتبار بود محسوب می شد. اما شرایط هر لحظه برای هوآوی بهتر می شد؛ بسیاری بدون تعارف می گفتند که Nexus 6P بهترین تلفن همراه اندرویدی است که تاکنون ساخته شده. بسیاری دیگر آن را به سبب بدنه فلزی و دوربین فوق العاده اش ستودند. تقریبا همه موافق بودند که هوآوی در کار خود بسیار موفق عمل کرده.

پژواک Nexus 6P بلافاصله به دیگر تولیدات هوآوی رسید و اثری مثبت روی آن ها گذاشت. Mate S در نمایشگاه IFA معرفی و عرضه شد، درست چند هفته پس از Nexus 6P و توانست قدرت سخت افزاری بالایی را در بدنه ای کوچک جای دهد. اما پس از آن، Mate 8 بود که اواخر سال در چین عرضه شد و با طراحی زیبا و سخت افزار قدرتمندش چشم ها را خیره خود کرد. ساعت هوشمند هوآوی نیز تعاریف بسیاری به خود دید.

سری Honor اگرچه زرق و برق کمتری دارد اما نقش موثری در پیشرفت عملکرد هوآوی طی سال 2015 داشته اند. 20 میلیون دستگاه Honor در سال 2014 و 20 میلیون دیگر در 6 ماه ابتدایی 2015 فروخته شدند و به طور کل تا آخر سال، 40 درصد از فروش کل هوآوی را که 108 میلیون واحد بود تشکیل دادند.

با وجود جدی گرفتن چشم انداز، هوآوی در سال 2014، خود را در جدول ارزشمندترین برندهای جهان 6 رتبه بالا کشید. رتبه 88 چندان به سامسونگ که در جایگاه هفتم جای خوش کرده بود نزدیک نیست اما فراموش نکنید که هوآوی آهسته اما پیوسته در حال رشد است.

هوآوی در سال 2016

MG_2375

خوش بین بودن به آینده هوآوی بسیار ساده است. چینی ها کارهای بسیاری را انجام می دهند، آن هم به شیوه صحیح و از فرصت هایی که بازار در اختیارشان قرار داده به خوبی استفاده می کنند تا در این موقعیت سخت برای رقبای شان، بیشترین پیشرفت را حاصل کنند. اما راه پیش رو بدون دشواری نیست.

در غرب همه اپل و سامسونگ را می شناسند اما کسی نمی داند هوآوی چیست، کجا واقع شده و دقیقا چه چیزی تولید می کند. البته، Nexus 6P به مطرح شدن برند هوآوی بسیار کمک کرد اما هنوز تا فراگیر شدن آن زمان زیادی باقی مانده.

عمدتا فعالان و علاقه مندان به حوزه فناوری هستند که هوآوی را می شناسند و مشتریان معمولی و مردم کمتر با این برند آشنایی دارند. بنابراین چینی ها باید تلاش بیشتری به خرج داده و البته پول بیشتری هم روانه این بازارها کنند. هوآوی در غرب هنوز حتی به سامسونگ نزدیک هم نشده اما بی انصافی است که بگوییم کیفیت تلفن های هوشمندش هم تا این حد با تولیدات کره ای فاصله دارد.

زمان آن رسیده که عبارت Made in China هم اعتبار پیدا کند و کسی با دیدن آن نگوید که این هم یک محصول بی کیفیت دیگر از شرقی ها است و ارزش خرید ندارد.

فشار بیرونی

مبحث دیگری که تمامی تولیدکنندگان تلفن های همراه با آن سر و کله می زنند، اشباع بازار است. چند سال پیش، میل عجیبی به داشتن تلفن هوشمند وجود داشت و حالا تقریبا سیر صعودی به ثبات رسیده و اگر پسرفت نداشته باشد، پیشرفت چندان بالایی هم ندارد.

اما این مسئله بیشتر در غرب صورت پذیرفته و شرقی ها، خصوصا چینی ها و هندی ها با جمعیت عظیم شان، هنوز میل فراوانی به داشتن یک تلفن هوشمند دارند. با توجه به سطح درآمد مردم این کشورها، طبیعتا تلفن های ارزان قیمت هوآوی به صرفه تر از آیفون ها و گلکسی های لوکس و گران قیمت اند.

در ایالات متحده آمریکا، 75 درصد جمعیت کاربران تلفن همراه، هم اکنون یک تلفن هوشمند دارند. یا یک آیفون دارند، یا یک پرچمدار سامسونگ را. ورود به این بازار کار دشواری است، اما هوآوی این نبرد را آهسته پیش می برد.

پیش از این اگر می خواستید تلفن همراه قدرتمندی با قیمت پایین خریداری کنید، تقریبا غیر ممکن بود اما حالا به لطف اندرویدی های چینی، چنین اتفاقی امکان پذیر شده. هوآوی می داند که مشتریان می خواهند پول کمتری در ازای داشتن یک تلفن همراه بپردازند.

خط تولید Honor نیز دقیقا به همین منظور طراحی شده و میل بالای مردم هم نشان می دهد که دیگر صرفا برندها ملاک اصلی خرید نیستند. اما این دسته از خریداران معمولا مشتریان وفاداری نیستند و هر کس که با قیمت کمتری، دستگاه بهتری ارائه دهد، او را دنبال می کنند.

اگر امسال شیائومی دستگاهی قدرتمند و ارزان تر از سری Honor ارائه دهد، بازار به سمت شیائومی می چرخد. بنابراین، گرچه هوآوی می داند در این فضا پول درآوردن ساده است، اما اعتماد چندانی به آن نیست و باید بخش های دیگری از بازار را هم به اختیار خود در آورد.

همین موضوع، سبب تولید Mate 8 است. دستگاهی فوق العاده قدرتمند و البته گران قیمت در قیاس با سری Honor. هوآوی می تواند حاشیه سود خود را پایین بیاورد و دستگاه های بیشتری بفروشد، اما مسئله فقط همین نیست.

هوآوی باید اثبات کند که می تواند در حد سامسونگ، سونی و اپل دستگاه های لوکس و گران قیمت تولید کند. در حقیقت Mate 8 برای حفظ کلاس کاری هوآوی لازم است و گویا این سیاست واقعا جواب داده.

ضعیف ترین ها

MG_2401

هوآوی سخت افزاری عالی می سازد و طراحی صنعتی اش فوق العاده است. عملکرد دستگاه هایش هم بی نظیر اند. در سال 2016، هوآوی باید فکری به حال نرم افزارش بکند که واقعا ضعیف ترین بخش ماجرا است.

نرم افزار موجود روی Mate 8، در بهترین حالت ممکن، نصفه و نیمه است. بهترین مثال، متنی است که در منوی مرکز اعلان ها به نمایش در می آید و به خاطر شفاف بودن پس زمینه اش، خواندن آن دشوار است.

عجیب به نظر می رسد که چگونه مشکلی به این سادگی و واضحی، توانسته از مراحل مختلف تست و بررسی بگذرد. فقط بحث طراحی ضعیف نرم افزار نیست، بلکه برخی ویژگی ها مثل Knuckle Drawing اصلا کار نمی کنند.

از سمت دیگر، تاثیرگذاری iOS روی آن هم قابل توجه است. هوآوی باید حداقل دو مدل نرم افزاری برای بازار در نظر بگیرد. یکی مدل iOS برای بازار چین و دیگری حالتی نزدیک تر به اندروید برای سایر نقاط جهان.

سیاست ارائه آپدیت نیز باید اصلاح شود. مشتریان معمولی که صرفا یک بار تلفن را خریداری می کنند و دیگر برای به روز رسانی آن تلاشی به خرج نمی دهند، شاید نسبت به این موضوع اهمیتی قائل نشوند اما نام هوآوی هر چه جدی تر و شناخته شده تر شود، اندرویدی های واقعی بیشتری را به سوی خود می کشاند که استفاده های شان فراتر از کاربردهای معمول است و بنابراین نیازمند آپدیت های اندروید هستند.

تا به امروز، هوآوی حتی به خود زحمت نداده که آپدیت هایش را منظم و مرتب عرضه کند اما با آپدیت Mate 7 به بتای مارشملو، نشانه هایی از تغییر دیده شد و حتی دستگاه های Honor هم آپدیت منظمی دریافت می کنند.

از قوی تر به قوی ترین

Kirin-950-geekbench-16x9-840x472

فرصت ها اما بسیار است. ادامه رابطه سالم گوگل و هوآوی با یکدیگر، افزایش قدرت چیپ ها و رابطه احتمالی با سامسونگ برای استفاده از نمایشگرهای خمیده روی تلفن های همراه چینی، می تواند سالی بی نظیر را برای هوآوی رقم بزند.

شایعات قدرت بسیاری گرفته اند که گویا گوگل برای دومین سال متوالی و یا شاید حتی بیشتر، بخواهد هوآوی را به عنوان همکار سخت افزاری خود برای تولید دستگاه از سری نکسوس برگزیند. خصوصا حالا که ال جی رسما کناره گرفته و می گوید امسال نکسوس جدیدی نمی سازد. هوآوی می تواند از اعتباری که غول جستجوی آمریکایی دارد استفاده کرده و جایگاه به مراتب بهتری در بازار جهانی برای خود پیدا کند.

Mate 8 ثابت کرد که پردازنده کایرین هوآوی می تواند سامسونگ و کوالکام را به چالش بکشد. با داشتند Cortex A72 از ARM و پردازنده گرافیکی Mali T889، کایرین 950 فوق العاده سریع است و عملکرد روان Mate 8 مهر تاییدی بر این ادعا است.

به لطف قابلیت های بالای این قطعه، هوآوی مشکلاتی نظیر گرمای بالای اسنپدراگون 810 را که سال گذشته برای بسیاری از شرکت ها دردسر ساز شده بود تجربه نکرد و از باقی جلوتر بود.

دست آخر، استفاده از نمایشگرهای OLED و خمیده سامسونگ، می تواند قدمی رو به جلو برای به اختیار درآوردن بازار تلفن های همراه گران قیمت و ویژه باشد. حتی شنیده شده که هوآوی امسال می خواهد تلفنی با نمایشگر خمیده عرضه کند و اگر این مسئله صحت داشته باشد، کره ای ها باید بیشتر نگران باشند.

جمع بندی

در این آشفته بازار تلفن های اندرویدی، هوآوی توانسته مسیر با ثباتی را به سوی پیشرفت طی کند و هنوز پتانسیل بالایی برای رشد دارد. در حالی که نام های بزرگ تر و شناخته شده در گردابی فرو می روند، ستاره های بخت هوآوی در آسمان می درخشند.

با این حال، همه چیز ممکن است به یک باره تغییر کند و حتی کشتی هوآوی هم در دریای پر تلاطم بازار فناوری گرفتار شود. برای آنکه هوآوی بخواهد برندی با ارزش در بازار تلفن های همراه داشته باشد و آن را کنار سامسونگ و اپل قرار داد، باید بر مشکلات بسیاری غلبه کرده و سرعت بهبود کیفیت محصولاتش را دو چندان کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • احسان
    احسان | ۷ فروردین ۱۳۹۵

    هواوی تا حالا که من داشتم خوب بوده البته بقول معروف آدم هر چقدر پول بده همونقدر آش میخوره با a300 سامسونگ کار کردم چیز ظریف عالی بوده یکم پایین تر با 4c هواوی هم کار کردم عالی بوده البته من زیاد حساس نیستم رو گوشی برای من فقط دوربین و رم و حافظه بالایی داشته باشه یعنی عالی هست برای مثال یک گوشی خریدم از مارک های گمنام چین بنام ویکا دوربینش 8 بود و hd و حافظه 16 و رم هم 1 بعنوان گوشی موقت 150 تومن با a300 و g630 مقایسه اش کردم بغییر ظرافت ساخت و باطری و یک دو مورد ریز همه امکاناتشون تو یک سطح بودند البته گوشی بعدی من p8 lite هست ببینم اون چجوری درمیاد

  • احسان
    احسان | ۲ فروردین ۱۳۹۵

    چشم بادومیا رو دست کم نگیرید تا اینجا که رسیدند از این ببعدش هم پیشرفت میکنن این احتمال رو هم در نظر بگیرید که هواووی بازار هدفش آسیا یا میان رده بوده و همونطور که گفته شده مردم دوست دارند پول کمی بدند و کیفیت خوبی تحویل بگیرن بنظر من ظرفیتشو داره هواوی الان تو بازار میان رده ها خودشو تثبیت کرده الان برای مثال تو رنج قیمت گوشی پایین رده سایر برندها میشه میان رده های هواوی رو دید اما هر چیزی جای خودش خوبه

  • pars
    pars | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    یکی از خوبیهای هواوی انتن دهی قوی و SAR کمشه ، کیفیتش هم انصافا خیلی خوبه. همه هم راضین مگرکسانی که 500تومن میدن انتظار Galaxy S6 دارن!

    • علی
      علی | ۳ فروردین ۱۳۹۵

      در کشورهای عقب مانده فروش خوبی داره و مردم مجبورن راضی باشن چون ارزونه

      • محمد
        محمد | ۵ فروردین ۱۳۹۵

        سلام
        مگه نژاد پرستی؟
        عقب مونده رو نژاد پرستا به کار میبرن
        خودتم هم نژاد همین عقب مونده هایی ها
        توی حرف زدن بیشتر دقت کن
        ممنون

  • S. S
    S. S | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    با سلام!
    دوستان من کاری ندارم طرفدار کدوم برند هستید من خودم با دو مدل از هواوی کار کردم و داشتمشون
    یکی p6 یکی هم honor 3c باید بگم اشغال به تمام معنا بودن در داغ کردن و هنگ کردن
    لطف کنید این موبایل های هواوی رو با سونی و سامسونگ و الجی مقایسه نکنید
    بیشتر فروش این برند تو بازار های اسیا به خصوص ایران که قدرت خرید مردم پایین هست قرار داره
    خود من و بسیاری از دوستان الجی جی فور و نوت 5 و اس سیکس رو به مل برند هواوی ترجیح میدیم با اون کارت گرافیک های مسخرش! ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی