ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [22 الی 29 اسفند]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بخش اول - مقالات هفته

بازی تاج و تخت؛ چگونه مایکروسافت اکس باکس را به تعالی رساند؟ [قسمت اول]

XboxLogo1

جی آلارد (J. Allard)، رابی باخ (Robbie Bach) و تعدادی از سران تیم Xbox، برای بازی کردن در هتلی دور هم جمع شده بودند. بازی چندان مفرحی نبود، فرقی نداشت که کدام تیم برنده شود، همگی شان همان طور که از قبل حدس می زدند، در نهایت بازنده بودند.

سال 2005 بود، کمی قبل از عرضه اکس باکس 360. آن بازی هم به نوعی، یک جنگ بود. جنگی اقتصادی برای بازاریابی و عرضه کنسول های گیمینگ، جنگی که تیم اکس باکس زیر نظر مایکروسافت و دپارتمان سرگرمی سونی به مصاف هم می رفتند و کنسول های ساخت این دو نیز مهره های نبرد بودند. هدف هر تیم یک چیز بود، فروش بیشتر کنسولش نسبت به محصول رقیب.

مایکروسافت در شرف عرضه اکس باکس 360 بود و سونی هم مراحل نهایی توسعه سومین کنسول برند پلی استیشن را پشت سر می گذاشت. اعضای تیم اجرایی مایکروسافت، در حال مهیا کردن اعلامیه هایشان بودند، برای معرفی کردن بازی های جدید در E3 آماده می شدند، استراتژی بازار یابی شان را می چیدند و تاریخ دقیق عرضه بازی های شان را مشخص می کرند.

بررسی Tom Clancy’s The Division؛ سربازان آخرالزمان

tom-clancys-the-division-31003-1920x1080-1-2

ژانر پسا-آخرالزمانی، یکی از موضوعات محبوب در تمامی مدیوم هاست، از ادبیات بگیرید تا بازی های ویدیویی، همیشه آثاری پیدا می کنید که در آن ها عواملی مانند ویروسی واگیردار و کشنده یا کمبود منابع و مواد غذایی، باعث انحطاط بشریت شده. چیزی که بین تمامی این آثار مشترک بوده، این است که احتمالا نهایتا طی یک هفته، دولت ها و حکومت ها سقوط می کنند و مردم باقی می مانند و وضعیت وخیم پیش رویشان.

Tom Clancy’s The Division، چندان با دیگر آثار این ژانر غریبه نیست، باز هم ویروسی کشنده در نیویورک شیوع پیدا کرده، دولت هم که این شهر را از دست رفته می بیند، آن را رها کرده تا محلی باشد برای جولان شورشی ها، زندانی های تازه از بند گریخته و غارت گران. اما خوشبختانه این بار حکومت حداقل اندکی به فکر مردمش بوده و نیرو های ویژه اش را برای مهار وضعیت به این شهر فرستاده. این جا است که پای The Division وسط می آید.

دیویژن، نخستین محصول استودیو Massive پس از خریداری شدن شان توسط شرکت یوبی سافت به شمار می رود. مسیو که پیش تر یکی از نام های مطرح در حوزه عناوین استراتژی نوبتی به شمار می رفت و با عنوان World in Conflict نام خود را بر سر زبان ها انداخته بود، بعد از چندین سال فعالیت به عنوان یک استودیو کمکی برای توسعه عناوین مختلف Assassin’s Creed و دیگر بازی های یوبی سافت، مامور به ساخت دیویژن شد، عنوانی کاملا متفاوت با تلاش های پیشین این استودیو.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

سونی: مردم فکر می کردند دیوانه ایم که می خواهیم کنسول بسازیم

playstation

شنیده اید می گویند برای چشیدن طعم شیرین موفقیت باید ابتدا تلخی شکست را تجربه کرد؟ شاید با دیدن این گونه جملات آنان را شعاری بیش نخوانید اما با کمی دقت در عملکرد انسان ها یا کمپانی ها، به خوبی متوجه می شویم که برخی شعارها، از دید بعضی ها، نیز می توانند رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرند. اصلا چرا راه دور برویم، مسیر موفقیت بخش گیمینگ سونی خود تداعی کننده جمله ابتدایی است.

پس از شکست پروژه مشترک سونی و نینتندو در ساخت کنسول، این شرکت تصمیم می گیرد تا خودش یک پلتفرم تولید کند که نتیجه آن کنسولی با نام PlayStation بود. اکنون رئیس شعبه آمریکایی سونی در جدیدترین بلاگ کست پلی استیشن [فایلی ویدیویی یا صوتی مانند پادکست که در یک وبلاگ منتشر می شود] جزییات جدیدتری از اتفاقات آن زمان فاش کرد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

بخش دوم - اخبار هفته

بازی The Turing Test برای پلتفرم های اکس باکس وان و پی سی معرفی شد

maxresdefault-3

استودیوی سازنده بازی Pnemua: Breath of Life به تازگی از بازی اول شخص و معمایی جدید خود به نام The Turing Test رونمایی کرده که قرار است برای دو پلتفرم پی سی و اکس باکس وان عرضه شود. استودیوی انگلیسی Bulkhead Interactive در حالی از بازی جدید خود رونمایی کرده که ماه گذشته، در عرض سه روز توانست به سرمایه مورد نیاز برای ساخت Battalion 1944 در وب سایت کیک استارتر دست پیدا کند.

آخرین عنوان Bulkhead، بازی Pneuma: Breath of Life بود که آن نیز سبک و سیاقی شابه The Turing Test داشت و به صورت رایگان در ماه نوامبر 2015، در دسترس مشترکین سرویس اکس باکس لایو گلد قرار گرفت. Pneuma گیمر را در محیطی آکنده از پازل های مختلف قرار می داد و با عبور از هر معما، روایت داستان ادامه می یافت.

با توجه به همه این ها، به نظر می رسد که The Turing Test الهامات زیادی از Pneuma داشته و یکبار دیگر گیمرها را در گیم پلی معمایی خود غرق خواهد کرد. برای ساخت بازی مورد بحث، از موتور آنریل 4 استفاده شده که معمولا موتوری ایده آل این دست از عناوین اول شخص به شمار می رود.

هنوز اطلاعات زیادی دربازه بازی در نیست اما ظاهرا وقایع آن در یکی از قمرهای سیاره مشتری به نام اروپا می گذرد و می توان منابع انرژی الکتریکی و نیز دستگاه هایی با هوش مصنوعی را کنترل کرد. در تریلر بازی، شخصیت اصلی می گوید که بشریت از مکاشفات آن ها در اروپا به وحشت افتاده اند در حالی که آن ها، موجوداتی «ساده و هوشمند» را کشف نموده اند.

با توجه به نام بازی، می توان حدس زد که The Turing Test احتمالا ارتباطی با آلن تورینگ خواهد داشت. تورینگ یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در طی جنگ جهانی دوم به شمار می رفت که توانست با ساخت دستگاهی، کدهای رمزنگاری شده توسط ماشین انیگمای آلمانی ها را بشکند. تورینگ یکی از تئوریسین های برجسته علوم کامپیوتری بود که حالا از وی به عنوان پدر هوش مصنوعی یاد می شود. The Turing Test در ماه آگوست میلادی (مرداد یا شهریور) عرضه خواهد شد.

بسته الحاقی Hearthstone: Whispers of the Old Gods بهار امسال عرضه می شود

Hearthstone-expansion-Whispers-of-theOld-Gods

همانطور که از چند روز گذشته، شایعاتی در این باره به گوش می رسید، به نظر می رسد که اولین بسته الحاقی بازی محبوب Hearthstone در سال 2016 با نام Whispers of the Old Gods و در فصل بهار آتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بسته الحاقی Whispers of the Old Gods، حدود 135 کارت جدید به بازی اضافه می کند که بسیار از آن ها، براساس خدایان باستانی دنیای وارکرفت ساخته شده اند.

از جمله این خدایان می توان C'Thun ،Yogg-Saron ،Y'Shaarj و N'Zoth اشاره کرد. در اولین کارت-پک بسته الحاقی مورد بحث، یک کارت افسانه ای (Legendary) از خدای C'Thun قرار گرفته و دو کارت افسانه ای Beckoner of Evil دیگر نیز به چشم می خورد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده از سوی کمپانی Blizzard، بسته الحاقی Whispers of the Old Gods اواخر ماه آپریل یا آوایل مه (برابر با اردیبهشت ماه) در دسترس قرار گیرد و کاربران می توانند با پرداخت پول واقعی و یا پول رایج داخل بازی، آن را خریداری کنند.

از روز 14 مارس (24 اسفند) نیز امکان پیش خرید باندل Whispers of the Old Gods شامل 50 کارت مختلف به قیمت 49.99 دلار فراهم خواهد شد. با پیش خرید این بسته الحاقی، کاربران چند کارت اضافه به عنوان جایزه نیز دریافت می نمایند. علاوه بر این ها، بسته الحاقی مورد اشاره، دو ماد استاندارد و Wild را نیز به Hearthstone اضافه می کند که بلیزارد از ماه گذشته، قولش را به طرفداران داده بود. در پایین، تریلر سینماتیک بسته الحاقی Whispers of the Old Gods را می توان تماشا کرد:

کنسول جدید نینتندو حالت تشخیص حرکات دست را خواهد داشت [شایعه]

nintendo_nx-620x348

مشخص نیست، اما احتمالا در نمایشگاه E3 امسال شاهد رونمایی از کنسول جدید نینتندو هستیم که این روزها تحت نام رمز NX شناخته می شود. اما در همین حال، بازار شایعات بسیار داغ است و از هر شرکتی یک خبر جذاب در مورد توسعه بازی برای این کنسول شنیده می شود، کنسولی که شاید حالتی هیبریدی داشته باشد.

در پتنت های جدیدی که اخیرا توسط USPTO، دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا منتشر شده، ویژگی های جدیدی را مشاهده می کنیم، قابلیت هایی نظیر تشخیص حرکات دست توسط اینفرارد (مادون قرمز یا فروسرخ).

چندی پیش همین طرح ها در ژاپن نیز به ثبت رسیده بودند و عده ای را بر این باور داشت که نینتندو در حال ساخت یک کنسول دستی است. در همین حال، این اعتقاد وجود دارد که Nintendo NX یک کنسول هیبریدی است. یعنی هم می تواند خانگی باشد و هم ممکن است در حال حرکت بتوان از آن استفاده کرد.

با این حال، گویا کنترلر جدید، شباهت بسیاری به یک تبلت یا همان گیم پد Wii U دارد. اما افزوده شدن قابلیت های تشخیص حرکات دست و سنسورهای دیگر، می تواند آن را دستگاهی مدرن جلوه دهد.

فیل اسپنسر اعتراف می کند: اکس باکس وان گزینه مناسبی برای پی سی گیمرها نیست

xboxelite-1.0.0

تقریبا غیرممکن است که یک پی سی گیمر را به ترک میز کامپیوتر کنید و یک کنترلر بازی به دست او بدهید و بگویید حالا با کنسول سرگرم شو. مقرون به صرفه بودن و تجربه های جذاب دنیای کنسول ها در برابر آزادی عملی که پی سی گیمرها تجربه می کنند قابل مقایسه نیست و این مسئله بر هیچکس پوشیده نیست، حتی فیل اسپنسر.

اخیرا، تیم اکس باکس اعلام کرده که قصد دارد عناوین انحصاری بیشتری از اکس باکس وان را برای ویندوز 10 نیز عرضه کند. تصمیمی که سبب دلخوری کنسول بازها شده، دنیای پی سی گیمرها را روشن تر و جذاب تر کرده است.

اسپنسر اخیرا در مصاحبه خود به این مسئله اعتراف کرد که شاید پی سی گیمرها دیگر دلیلی برای خرید اکس باکس وان نداشته باشند:

شاید نخواهید [اکس باکس وان] بخرید. و من هم قصد ندارم شما را به خاطر شغل ام، فریب دهم که اکس باکس وان بخرید. حقیقت این است که شخصی از من پرسید 'Forza 6: Apex را برای این می سازید که پی سی گیمرها را مجاب کنید برای تجربه کلی سری فورتزا کنسول بخرند؟' نه، اینطور نیست. بنابراین، آن ها شاید نخواهند کنسول بخرند و من می خواهم این مسئله مشخص باشد.

به هر حال، قیاس میان یک کامپیوتر قدرتمند 1000 دلاری و کنسول 350 دلاری شاید چندان عاقلانه نباشد، اما پی سی گیمرهایی که پیش از این، بهای گزافی برای سیستم های خود پرداخت کرده اند، چرا باید 350 دلار اضافه برای یک اکوسیستم مشابه عزینه کنند؟

شما کدام را ترجیح می دهید؟ یک پی سی قدرتمند با پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان؟

کاربران PC، Xbox و PS4 به زودی می توانند در «شبکه چندگانه بازی» به رقابت با هم بپردازند

Xbox-One-PS4

امروز مایکروسافت اهالی دنیای گیمینگ را با «شبکه چندگانه بازی» خود شگفت زده کرد. اهالی ردموند سال هاست که در پی توسعه چنین شبکه ای هستند و اکنون این شرکت بیان می کند که بالاخره امکان انجام یک بازی به شکل همزمان میان کاربران پلی استیشن 4، اکس باکس وان و پی سی در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

در آینده نزدیک توسعه دهندگان بازی های ویدیویی برای اکس باکس وان و پی سی، قادر خواهند بود این ویژگی را به محصول خود اضافه نمایند. از سوی دیگر میدان، برای اینکه کاربران PS4 هم بتوانند در این پروژه حضور داشته باشند، سونی هم باید همکاری های لازم را با مایکروسافت انجام دهد.

بازی «Rocket League»، اولین عنوانی خواهد بود که در «شبکه چندگانه بازی» حضور خواهد داشت. مایکروسافت همچنین خاطر نشان می کند که هیچ محدودیتی در این شبکه وجود ندارد و شرکت های دیگر نیز در صورت تمایل می توانند به آن بپیوندند. ردموندی ها در واقع اذعان دارند که سونی و سایر سازندگان کنسول های گیمینگ به سادگی قادر هستند این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار دهند تا با پلتفرم های مختلف به رقابت بپردازند.

در صورتی که توسعه دهندگان بازی های ویدیویی و همچنین سازندگان کنسول های گیمینگ، مخصوصا سونی، در این پروژه از مایکروسافت حمایت کنند، آینده دنیای بازی های ویدیویی به شکل گسترده ای دست خوش تغییر می شود.

در حال حاضر کاربرانی که به صورت آنلاین به انجام بازی های ویدیویی می پردازند، به پلتفرم ارائه شده از سوی سازنده کنسول، نظیر اکس باکس لایو یا پلی استیشن نتوورک محدود هستند و صرفا می توانند با کاربران حاضر در همان پلتفرم بازی کنند.

گشوده شدن درب های پلتفرم های مختلف گیمینگ به روی هم، موجب از بین رفتن انحصارهای بسیار بزرگی در صنعت گیمینگ خواهد شد. در این میان البته این سوال نیز پیش می آید که کاربران PC، قادر به انجام چه بازی هایی در برابر کاربران کنسول های گیمینگ خواهند بود. این روزها، هنوز استفاده از ماوس و کیبورد مزایا و قابلیت های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران PC قرار می دهد، مخصوصا در بازی های اول شخص.

یوبی سافت فرنچایز Assassin's Creed را به قلمروی واقعیت مجازی می آورد

acvr.0.0

اگرچه در سال جاری میلادی، دیگر نسخه جدیدی از سری بازی Assassin's Creed کمپانی یوبی سافت عرضه نمی شود، اما این بدان معنا نیست که ناشر فرانسوی هیچ برنامه ای برای 2016 ندارد و به نظر می رسد که این بار اساسین ها قرار است پا به قلمروی هدست های واقعیت مجازی بگذارند.

یوبی سافت در کنفرانس بازیسازان (GDC) امسال، از عنوانی جدید به نام «تجربه واقعیت مجازی Assassin's Creed» رونمایی کرده است که با همکاری کمپانی های Fox و Practical Magic تولید شده و اواخر امسال، در دسترس قرار می گیرد.

کمپانی یوبی سافت، اگرچه ساخت این عنوان را به صورت رسمی تایید کرده اما هیچ اطلاعاتی درباره آن به اشتراک نگذاشته است و نمی دانیم که دقیقا با چه چیزی مواجه خواهیم بود؛ با این حال، بعید است که با عنوانی بزرگ طرف باشیم و همان طور که از نام آن نیز پیداست، احتمالا می توان برای مدتی کوتاه، قرارگیری به جای شخصیت اصلی و بالا رفتن از دیوارهای شهر را تجربه کرد.

علاوه بر این، وب سایت Polygon نوشته که تجربه واقعیت مجازی Assassin's Creed یک بازی نبوده و براساس فیلم آن تولید می گردد. بنابر همین موضوع، می توان انتظار داشت که عنوان مورد بحث در تاریخی نزدیک به زمان اکران فیلم Assassin's Creed روی پرده نقره ای، در دسترس دارندگان هدست های واقعیت مجازی قرار گیرد.

هدست واقعیت مجازی Vive، قابلیت اجرای عناوین قدیمی در «حالت تئاتر» را فراهم می آورد

steamvr-desktop-theater-mode-1021x580

دو کمپانی HTC و آکیلس، خود را برای عرضه هدست های واقعیت مجازی Vive و ریفت آماده می کنند و انتظار می رود که در ماه های آتی، گیمرها به این دو محصول جذاب اما گران قیمت دسترسی داشته باشند. در همین راستا، شاید مسئله ای که بسیاری از گیمرها را نگران کرده، وضعیت پشتیبانی این هدست ها از عناوین قدیمی باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که والو، شریک تجاری اچ تی سی، خبرهای خوبی برایمان دارد.

کمپانی سازنده پلتفرم استیم به تازگی اعلام کرده که هدست Vive و سایر هدست هایی که از Steam VR پشتیبانی می کنن، حالتی به نام «دسکتاپ تئاتر» خواهند داشت که به کمک آن، می توان محتویات و عناوینی غیر از بازی های واقعیت مجازی را روی هدست تجربه کرد.

در همین حال، اگر از هدست هایی دیگر مانند آکیلس ریفت بهره می برید نیز مشکلی وجود نخواهد داشت و با استفاده از اپلیکیشن Swift می توان تمام عناوینی که برپایه رابط های کاربری دایرکت اکس 9 و دایرکت اکس 11 ساخته شده اند را روی هدست واقعیت مجازی تجربه نمود. کمپانی سازنده Swift می گوید که این ابزار، 30 دلار قیمت خواهد داشت و تاثیری منفی روی کیفیت بازی یا عملکرد پی سی نمی گذارد.

با توجه به این خبر، می توان گفت که حالا کاربران کمی بیشتر نسبت به خرید هدست های ریفت 600 دلاری و وایو 800 دلاری ترغیب خواهند شد. این مسئله هم چنین تاثیری مهم روی جلوگیری از عدم موفقیت تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد داشت. بنابراین در حالی که کمپانی های مختلف، سخت در تلاش اند تا محتویات انحصاری برای هدست خود فراهم سازند، گیمرها خیالشان راحت است که به تمام بازی های قدیمی شان دسترسی دارند.

کمپانی AMD از هدست هیبریدی Sulon Q رونمایی کرد

Sulon-Q-Headset-13_fixed_w_600-copy

به نظر می رسد که با گذشت هر روز، کمپانی های بیشتری نسبت به ورود به عرصه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترغیب می شوند و حالا نوبت به کمپانی AMD رسیده تا با راهکاری فوق العاده، جای پای خود در بازار هر دو تکنولوژی را محکم کند.

به گزارش وب سایت Techradar، کمپانی AMD به تازگی از هدستی به نام Sulon Q رونمایی کرده که هیبرید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده و به کمک استارتاپ Sulon Technologies تولید می گردد. این هدست بدون سیم، با پشتیبانی از دو تکنولوژی مورد انتظار امسال، قصد دارد رقبایی چون هدست پلی استیشن، اچ تی سی وایو، آکیلس ریفت و نیز هولولنز مایکروسافت را از پیش روی بردارد.

Sulon-Q-Headset-04_fixed_w_600 copy

از منظر فنی، Sulon Q به نمایشگری با رزولوشن 2560x1440، نرخ رفرش 90 هرتز و میدان دید 110 درجه مجهز خواهد بود. پردازنده AMD FX-8800P، پردازنده گرافیکی Radeon R7، حافظه رم 8 گیگابایتی و نیز هارد درایو 256 گیگابایتی، از جمله سایر مشخصات هدست هیبریدی مورد بحث به شمار می روند.

جالب اینجاست که تمام این مشخصات سخت افزاری در جعبه ای به اندازه یک هارد درایو جای گرفته و به پشت هدست متصل شده اند. AMD هنوز ار قیمت و تاریخ عرضه Sulon Q رونمایی نکرده اما انتظار می رود که اواسط سال 2016، در دسترس قرار گیرد. با توجه به برگزاری رویداد کنفرانس بازیسازان در هفته فعلی، احتمالا در چند روز آینده خبرهای بیشتری درباره هدست AMD خواهیم شنید.

پلی استیشن وی آر اواخر 2016 با قیمت 400 دلار عرضه می شود

playstation_vr_price_release_date_15

پلی استیشن وی آر را می توان خوش قیمت ترین هدست واقعیت مجازی غیر موبایلی خواند که وابستگی کاملی به کنسول پلی استیشن 4 دارد. این دستگاه که پیش از این با نام رمز Project Morpheus شناخته می شد، بعدها پلی استیشن وی آر نام گرفت و حالا قرار است با قیمت 399 دلار (399 یورو، 349 پوند و 44980 ین) طی ماه اکتبر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود.

سونی به خبرنگاران حاضر در کنفرانس بازی سازان گفت که بیش از 230 توسعه دهنده در حال کار روی هدست هستند و از اکتبر تا پایان سال، انتظار 50 بازی برای این پلتفرم را می توان داشت.

یکی از این 50 بازی، ورژن مخصوصی از Star Wars Battlefront برای پلی استیشن وی آر است. با این حال، در کنار هدست 400 دلاری سونی، بازی Playroom VR هم به رایگان عرضه خواهد شد.

آخرین به روز رسانی سخت افزاری دستگاه نیز خبر از تغییرات اندک نسبت به ورژن آزمایشی دستگاه دارد. پلی استیشن وی آر از نمایشگر 5.7 اینچی OLED با رزولوشن 1920 در RGB در 1080 بهره می برد (که برای هر چشم معادل 960 در RGB در 1080 خواهد بود). زاویه دید نیز 100 درجه است و 9 LED ردیاب حرکت نیز حرکات 360 درجه سر را تشخیص داده و با میزان تاخیر 18 میلی ثانیه ای انتقال می دهند.

playstation_vr_specs

همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، بسته کامل دستگاه شامل کابل ها و یک پردازنده خارجی است که به پلی استیشن 4 و پلی استیشن وی آر متصل می شود. با این حال، شما مجبورید در کنار آن یک پلی استیشن کمرا با قیمت 60 دلار هم بخرید.

با این حال، اجباری در خرید PlayStation Move نیست و با همان دوال شاک 4 می توان همه بازی ها را انجام داد. اما قطعا سونی باندل های مخصوصی که Move و کمرا درون آن ها گنجانده شده را هم معرفی خواهد کرد.

علاوه بر محتوای واقعیت مجازی، این هدست قابلیت نمایش محتوای عادی پلی استیشن 4 در حالت سینمایی را نیز دارا است. در واقع اگر می خواهید یک فیلم سینمایی را تنها تماشا کنید یا یک بازی را بدون اشغال کردن تلویزیون انجام دهید، پلی استیشن وی آر حکم نمایشگر دوم را برای شما ایفا خواهد کرد.

پلی استیشن وی آر یک بسته سخت افزاری جداگانه برای پلی استیشن 4 محسوب می شود که البته قیمت آن برابر با بهای یک کنسول با هارد یک ترابایتی است. اما نباید فراموش کرد که آکیلس ریفت 600 دلار و اچ تی سی وایو 800 دلار قیمت دارند و پلی استیشن وی آر به مراتب ارزان تر است و نیازی هم به یک کامپیوتر هزار دلاری ندارد.

سونی از باندل پلی استیشن وی آر، دوربین پلی استیشن و کنترلر موو رونمایی کرد

playstation_vr_NEW_headers_1

شب گذشته بود که سونی بالاخره از قیمت و تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن رونمایی کرد، اما اگر خبرها را دنبال کرده باشید می دانید که برای اجرای بازی های واقعیت مجازی روی کنسول پلی استیشن 4، نیازمند دوربین پلی استیشن خواهید بود که در باندل اصلی هدست قرار داده نشده است.

به تازگی یکی از سخنگویان سونی در مصاحبه ای با وب سایت TechInsider گفته است که باندلی شامل هدست واقعیت مجازی، دوربین پلی استیشن و حسگر موو در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد که این مشکل را برطرف می نماید.

سونی هنوز قیمت این باندل جدید و یا اطلاعاتی بیشتری از آن را به اشتراک نگذاشته است، هم چنین، مشخص نیست که آیا می توان باندلی بدون کنترلر موو را تهیه کرد یا خیر؛ چرا که برای استفاده از پلی استیشن وی آر، لزوما نیازی به موو نیست و دوربین می تواند به لطف لایت بار کنترلر Dualshock 4، حرکات دست کاربر را دنبال کند.

عرضه دوربین 60 دلاری پلی استیشن، در کنار برچسب قیمت 400 دلاری هدست واقعیت مجازی، سبب شد تا سونی با اعتراض برخی از طرفداران مواجه شود. هنوز مشخص نیست که چرا سونی، دوربین را با قیمتی مقرون به صرفه تر در باندل اصلی هدست قرار نداد، اما می توان حدس زد که بسیاری از گیمرها، احتمالا دوربین را از پیش تهیه کرده اند و سونی نمی خواسته که آن ها را مجبور به پرداخت هزینه مجدد کند.

باندل PlayStation VR Worlds به همراه پنج بازی از استودیوی انگلیس سونی معرفی شد

playstation_vr_worlds

کمپانی ژاپنی سونی، بعد از انتشار اطلاعات بیشتر درباره هدست واقعیت مجازی پلی استیشن و قیمت گذاری آن، حالا از باندل های مختلف پلی استیشن وی آر رونمایی می کند تا خریداران با دقت باندل مورد نظر خود را انتخاب نمایند. یکی از باندل های ارزشمند هدست مورد بحث، PlayStation VR World است که 5 بازی از استودیوی انگلیس سونی را در خود جای می دهد.

اگرچه برخی از این عناوین، پیش از این معرفی شده بودند و بسیاری از گیمرها فرصتی یافتند تا آن ها را در همایش های مختلف سال های اخیر تجربه کنند، اما سونی در بلاگ رسمی پلی استیشن نوشته که نسخه نهایی تمام این عناوین، کیفیتی بسیار بهتر نسبت به دموی آزمایشی خود دارند.

یکی از این عناوین، The London Heist است که در اصل برای کنترلر موو ساخته شده اما با Dualshock 4 هم می توان آن را تجربه کرد و گیمر باید دست به سرقت های بزرگ زده و با موفقیت فرار کند. 4 بازی دیگر نیز، Into the Deep ،VR Luge ،Danger Ball و Scavenger's Odyssey نامیده می شوند که هر یک، تجاربی مختلف در ژانرهای مختلف برای گیمر به ارمغان می آورند.

تاریخ عرضه این باندل پلی استیشن وی آر، کماکان نامشخص است اما می توان انتظار داشت که در ماه اکتبر میلادی و به همراه باندل اصلی، در دسترس قرار گیرد. تریلر رسمی PlayStation VR Worlds را هم در پایین می توان مشاهده کرد:

سونی به دعوت مایکروسافت برای ایجاد «شبکه چندگانه بازی» پاسخ می دهد

xbox-playstation

چند روز پیش مایکروسافت اعلام کرد که برنامه هایی برای ایجاد «شبکه چندگانه بازی» و فراهم آوردن امکان رقابت میان کاربران سه پلتفرم پلی استیشن 4، اکس باکس وان و پی سی دارد. کمپانی غول ردموندی، در نظر دارد که با قراردادن پلتفرم خود در اختیار توسعه دهندگان، از قابلیت کراس-نتوورک یا «بازی میان شبکه ای» پشتیبانی کند و در همین راستا، از سونی دعوت کرده بود تا از این برنامه پشتیبانی کند.

حالا کمپانی سونی به دعوت مایکروسافت پاسخ داده و اشاره کرده که چنین ایده ای، ارزش بررسی کردن را دارد. برخی از عناوین کنسول های پلی استیشن، چند سالی می شود که از قابلیت کراس پلتفرم با پی سی پشتیبانی می کنند و این ویژگی برای نخستین بار در بازی Final Fantasy 11 و بین دو پلتفرم پی سی و پلی استیشن 2 مورد استفاده قرار گرفت.

سونی در بیانیه اخیر خود که برای وب سایت GameSpot فرستاده، روی پشتیبانی پلی استیشن از کراس پلتفرم تاکید کرده و گفته که از برقراری ارتباط با ناشران و توسعه دهندگان و نیز صحبت درباره ایجاد چنین دستاوردی خوشحال خواهد شد.

سونی در بیانیه خود اشاره نکرده که آیا به صورت مستقیم با مایکروسافت همکاری خواهد کرد تا امکان کراس پلی میان اکس باکس وان و پلی استیشن 4 فراهم شود یا خیر. اما کمپانی ژاپنی می خواهد ضمن صحبت با توسعه دهندگان، از میزان علاقه مندی آن ها به کراس پلتفرم باخبر شود.

بنابراین، بعید است که در آینده نزدیک، بیانیه دیگری از سونی در این باره بشنویم و احتمالا ژاپنی ها می خواهند احتمالات را بررسی کنند. اما در نهایت، اگر سونی چراغ سبز خود را به این پروژه نشان دهد، رویای دیرینه کنسول گیمرها برای رقابت با کاربران کنسول دیگر محقق می شود.

سازندگان Until Dawn از دومین پروژه خود برای پلی استیشن وی آر رونمایی کردند [تماشا کنید]

tumble_vr

استودیوی Supermassive Games، سازنده بازی ترسناک و تحسین شده Until Dawn برای پلی استیشن 4، اخیرا از بازی اول شخص معمایی جدید خود برای هدست واقعیت مجازی پلی استیشن رونمایی کرده است.

بازی مورد بحث که Tumble VR نامیده می شود، به صورت انحصاری برای پلی استیشن وی آر توسعه داده شده. در هر مرحله از Tumble VR، معماهای گوناگونی قرار دارد و گیمر باید با اعمالی چون ساخت برجک ها و پل های مختلف، آن ها را حل کرده و به سراغ پازل دشوار بعدی برود.

Tumble VR براساس بازی Tumble استودیوی Supermassive که در سال 2010 برای پلتفرم پلی استیشن 3 عرضه شد، ساخته شده و البته بهبود زیادی در آن به وجود آمده تا سازگاری کاملا با تکنولوژی واقعیت مجازی و هدست پلی استیشن داشته باشد. مضاف بر این، مراحل و مادهای بسیار زیادی به بازی اضافه شده اند تا تجربه ای بی نظیر از واقعیت مجازی برای گیمر به ارمغان آورده شود.

Tumble VR گذشته از حالت تک نفره، از حالت Co-Op نیز پشتیبانی می کند و یک بازیکن می توان بدون نیاز به هدست پلی استیشن، با دیگری همکاری کند. سونی قول داده که بزودی، اطلاعات بیشتری درباره بازی به اشتراک بگذارد اما تا آن زمان، می توانید تریلر زیر را مشاهده نمایید:

واحد پردازشی پلی استیشن وی آر، قدرت پلی استیشن 4 را افزایش نمی دهد

PSVR

سونی آخرین شرکتی بود که بالاخره در مورد هدست واقعیت مجازی اش صحبت کرد و اطلاعات بیشتری در مورد آن ارائه کرد. همراه با پلی استیشن وی آر، یک واحد پردازشگر نیز قرار است عرضه شود که البته بیرون از هدست قرار گرفته و رابطی خواهد بود میان هدست و کنسول پلی استیشن 4.

بسیاری بر این باور بودند که این قطعه با ظاهر مشابه اش نسبت به پلی استیشن 4، قطعا واحدهای پردازشی مخصوص به خود را دارد تا عملکرد هدست را در به نمایش گذاشتن تصاویر و گرافیک ها افزایش دهد اما کریس نوردن، مهندس ارشد تیم سازنده پلی استیشن وی آر می گوید: «این یک GPU یا CPU اضافه نیست و قطعا یک واحد الحاقی یا آپگرید سخت افزاری برای پلی استیشن 4 محسوب نمی شود.»

وی در ادامه افزود: «در حقیقت، قدرت آن به هیچ وجه در اختیار توسعه دهنده قرار نمی گیرد. پلی استیشن 4 به طور کامل قابلیت اجرای بازی ها در حالت 120 هرتز را دارا است.»

سونی در رابطه با این قطعه که «واحد پردازشگر» نامیده، همیشه سکوت کرده و حتی در ماه دسامبر نیز به خبرنگاران اجازه عکاسی از آن را نداد اما روز گذشته، پس از اعلام تاریخ عرضه و قیمت دستگاه، تصاویر کاملی از آن هم منتشر ساخت.

بنابراین، اگر قرار نیست این دستگاه به قدرت سخت افزاری پلی استیشن 4 بیافزاید، پس دقیقا چه کار می کند؟

اول از همه، این جعبه وظیفه پردازش اصوات سه بعدی شیء محور را به عهده دارد. در محیط واقعیت مجازی، صدا به شکل متفاوتی عمل می کند. جهت شنیدن صدا اهمیت بسیاری دارد، چرا که شما دقیقا درون محیط هستید و از یک حالت دو بعدی خارج شده اید. صدای تیراندازی را می توانید از یک کیلومتری پشت سرتان بشنوید یا چند متر آن طرف تر در شمال شرقی تان. یکی از وظایف دستگاه، پردازش صداها و رساندن صحیح شان به گوش مخاطب است.

نوردن می گوید: «همه هدست های پیشرفته این کار را انجام می دهند اما ما طعم مخصوص خودمان را به آن اضافه کرده ایم. شما به راحتی می توانید حجم و جای صدا را بشنوید. بازیکن دقیقا به سمتی نگاه می کند که صدا را از آن سو شنیده.»

البته خروجی جهت دار صدا فقط از طریق جک هدفون 3.5 میلی متری قابل استفاده است.

کاربرد مهم بعدی، قابلیت اجرای تصاویر کنسول روی پلی استیشن وی آر در حالت سینمایی است. در واقع فرض کنید که می خواهید با کنسول خود بازی کنید اما تلویزیون در دسترس نیست. به راحتی، این محتوا را روی پلی استیشن وی آر اجرا می کنید و در گوشه ای به بازی کردن می پردازید، بدون آنکه کسی مجبور به تماشای بازی شما شود.

این مسئله در مورد فیلم تماشا کردن و هر قابلیت دیگری که با کنسول انجام پذیرد نیز ممکن است و واحد پردازشگر چنین امکانی را ایجاد می کند.

دو حالت Mirror Mode و Separate Mode برای هدست در نظر گرفته شده. در حالت اول، کسانی که هدست روی سر ندارند نیز تصویری کامل و تنظیم شده از چشم راست (لنز سمت راست) را روی تلویزیون مشاهده می کنند و می بینند کسی که هدست روی سر دارد، در حال تجربه چه چیزی است. اما در حالت دوم، فقط بازیکن می تواند همه چیز را تماشا کند.

مایکروسافت امکان برگزاری تورنومنت را روی اکس باکس وان به بازی سازها می دهد

2985133-xbox

مایکروسافت قصد دارد ویژگی جدیدی به اکس باکس لایو بیافزاید. طی کنفرانس بازی سازان، مایکروسافت از «برنامه تورنومنت های اکس باکس لایو» پرده برداشت که طی آن، توسعه دهندگان بازی، ابزار لازم برای ایجاد و اداره یک تورنومنت eSports را روی اکس باکس لایو پیدا می کنند.

جیسون رونالد، مدیر گروه تکنولوژی پیشرفته اکس باکس گفت که برنامه جدید برای ایجاد تورنومنت ها این قابلیت را خواهد داشت تا بازی سازها بنا به شکلی که می پسندند، تورنومنت را اجرا کنند. این برنامه نه تنها روی اکس باکس وان، بلکه روی ویندوز 10 هم قابل اجرا است تا میزان نفوذ پذیری پلتفرم فراگیر ویندوز را افزایش دهد. رونالد می گوید: «اکس باکس لایو قطعه اتصالی میان تمام دستگاه ها در اکوسیستم ما است.»

مایکروسافت در حال همکاری با کمپانی های فعال در حوزه بازی های رقابتی مثل ESL و FaceIt است تا برنامه تورنومنت های اکس باکس لایو را فراگیر سازد.

شرکت ESL که بزرگ ترین تورنومنت های جهانی را برگزار می کند، در بیانیه ای به گیم اسپات گفت: «این رابطه یک تحول بزرگ برای ورزش های الکترونیک محسوب می شود و به بازی سازها و ناشران اجازه می دهد تا دسترسی ساده و خودکاری روی تورنومنت های زنده داشته باشند. همچنین به آن ها قابلیت آماده سازی تدارکات و اداره امور این چنینی را می دهد.»

مدیر عامل FaceIt، نیکولو مایستو نیز فرا رسیدن برنامه تورنومنت های اکس باکس لایو را «لحظه ای به یاد ماندنی» در تاریخ و آینده بازی های رقابتی دانست.

در حال حاضر، مایکروسافت فقط با دو کمپانی ESL و FaceIt روی این مسئله کار می کند اما به زودی شرکای تجاری بیشتری نیز معرفی می شوند. شرکتی چون مایکروسافت با تجربه مسابقات قهرمانی جهان هیلو، تجربه بسیاری در این زمینه دارد و با توجه به اینکه یک پلتفرم به بزرگی اکس باکس را در اختیار دارد، می تواند کمک بزرگی به پیشرفت مسابقات و ورزش های الکترونیک کند.

بازی The Witcher 3 جایزه بهترین بازی سال در GDC Awards امسال را هم دریافت کرد

the_witcher_3_guide_walkthrough

شب گذشته، مراسم اهدای جوایز GDC Awards 2016 برگزار شد و بازی The Witcher 3: Wild Hunt از استودیوی لهستانی CD Projekt RED توانست یک بار دیگر، جایزه «بهترین بازی سال» را از آن خود کند. علاوه بر این، The Witcher 3 جایزه بهترین تکنولوژی را هم دریافت کرد تا در مجموع با دو جایزه، به خانه برود.

در همین حال، سم بارلو، سازنده بازی مستقل Her Story، با کسب سه جایزه مختلف، به موفق ترین توسعه دهنده مراسم GDC Awards امسال تبدیل شد. Ori and the Blind Forest هم با دو جایزه، برای استودیوی Moon و کمپانی مایکروسافت افتخارآفرینی کرد. لیست کامل برندگان مراسم در پایین قابل مشاهده است:

  • بهترین طراحی بازی

Rocket League - Psyonix

  • بهترین بازی موبایل یا کنسول های دستی

Her Story - Sam Barlow

  • بهترین طراحی هنری

Ori and the Blind Forest - Moon Studio

  • بهترین روایت داستان

Her Story - Sam Barlow

  • بهترین صداگذاری

Crypt of the NecroDancer - Brace Yourself Games

  • بهترین تکنولوژی

The Witcher 3: Wild Hunt - CD Projekt RED

  • جایزه نوآوری

Her Story - Sam Barlow

  • بهترین بازی جدید

Ori and the Blind Forest - Moon Studio

  • بهترین بازی سال

The Witcher 3: Wild Hunt - CD Projekt RED

در طی مراسم روز گذشته، تاد هاوارد، مدیر Bethesda Game Studio و کارگردان بازی فال آوت 4، جایزه «یک عمر دستاورد هنری» را دریافت نمود. مضاف بر این، مارکوس پرسون، خالق بازی محبوب ماینکرفت هم جایزه ویژه مراسم GDC Awards 2016 را به خانه برد.

شاید یکی از مهم ترین بخش های GDC Awards امسال، زمانی بود که ویدیویی کوتاه به مدیر سابق نینتندو، ساتورو ایواتا تقدیم شد. در این ویدیو که در پایین نیز قرار داده شده، برخی از پروژه های زیر نظر ایواتا به نمایش در می آید و با برخی از بهترین ابداعات وی و نیز تاثیر او بر صنعت بازی های ویدیوی آشنا می شویم.

اپلکیشن های فراگیر مایکروسافت، تابستان آتی به اکس باکس وان می آیند

477251498

کمپانی مایکروسافت مدتی نسبتا طولانی است که خبر از عرضه اپلیکیشن های فراگیر خود روی پلتفرم اکس باکس وان می دهد اما تا پیش از امروز، دقیقا نمی دانستیم که باید چه زمانی منتظر این قابلیت باشیم. اهالی ردموند در مصاحبه اخیر خود طی همایش GDC 2016 اعلام کرده اند که روند ادغام اکوسیستم پی سی و گیمینگ روی کنسول بزودی آغاز می شود و کاربران در تابستان آتیف به اپلیکیشن های فراگیر ویندوز 10 دسترسی می یابند.

ردموندی ها برنامه دارند که با ترکیب کردن قابلیت های کلیدی اکس باکس استور و ویندوز استور، اپلیکیشن هایی تولید نمایند که روی تمام پلتفرم های موبایل، پی سی، تبلت و کنسول های خانگی اجرا می شوند. مایکروسافت این پروژه را «پلتفرم فراگیر ویندوز» می خواند که البته به اعتقاد تیم سویینی، یکی از موسسین کمپانی اپیک گیمز، حکایت از انحصار طلبی مایکروسافت دارد.

سویینی می گوید که مایکروسافت با این کار، اکوسیستمی محدود فراهم می آورد و بازی سازان مجبور خواهند شد که با استفاده از ابزارهای این کمپانی، عناوینی بسازند که در انحصار آن ها خواهد بود. مایکروسافت اگرچه با این دست از نظرات مخالف است اما ظاهرا سعی دارد تا با توجه بازخوردهای مخاطبان، پلتفرم اپلیکیشن های خود را بهبود بخشد.

در حال حاضر، بازی هایی که روی مایکروسافت استور قرار می گیرند، ویژگی هایی بسیار محدود دارند و از معماری SLI و یا Crossfire کارت های گرافیک Nvidia و AMD پشتیبانی نمی کنند. اما جیسون رونالد، مدیر محصولات مایکروسافت، می گوید که با عرضه اپلیکیشن های فراگیر، امکان اجرای بازی های ویدیویی با گرافیکی بسیار بالاتر و مطابق استانداردهای مد نظر گیمرها فراهم می آید.

بازی Her Story بیشترین جوایز را در فستیوال بهترین بازی های مستقل امسال دریافت نمود

Her-Story-

شب گذشته، مراسم IGF یا فستیوال بهترین بازی های مستقل امسال، به صورت همزمان با مراسم GDC Awards برگزار شد و برخی از توسعه دهندگان مستقل، جوایزی را با خود به خانه بردند.

سم بارلو، سازنده بازی تحسین شده Her Story، امسال با دستی پر به خانه رفت و بعد از دریافت سه جایزه در GDC Awards، دو جایزه نیز در IGF دریافت تا به پرافتخارترین توسعه دهنده امسال از دید بازیسازان تبدیل گردد. شاید یکی از عجیب ترین مسائل IGF امسال، کم توجهی به بازی Undertale باشد که تنها «جایزه بهترین بازی از دید مخاطبان» را دریافت کرد و در سایر دسته بندی ها ناکام ماند.

لیست برندگان مراسم IGF 2016 به شرح زیر است:

  • بهترین طراحی هنری

Oxenfree - Night School Studio

  • بهترین روایت داستان

Her Story - Sam Barlow

  • بهترین طراحی بازی

Keep Talking & Nobody Explodes - Steel Crate Games

  • بهترین صداگذاری

Mini Metro - Dinosaur Polo Club

  • جایزه Nuova

Cibele - Star Maid Games

  • بهترین بازی دانشجویی

Beglitched - Jenny Jiao Hsia & Alec Thomson

  • جایزه ویژه Seamus McNelly

Her Story - Sam Barlow

  • بهترین بازی از دید مخاطبان

Undertale - Toby Fox

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • nish gau
    nish gau | ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    I love to play online games ,I guess I the biggest fan of gta games which can yield me some awesome moments and this is made possible by http://gtamoneyonline.com which has worked for me everytime.

مطالب پیشنهادی