ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فراز و فرود؛ سرنوشت موتورولا در سال 2016 چگونه رقم خواهد خورد؟

پس از سامسونگ، سونی، ال جی و هوآوی، این بار به سراغ موتورولا رفته ایم تا مروری داشته باشیم بر سال 2015 و آنچه که قرار است در سال 2016 برای این شرکت رخ دهد. ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

پس از سامسونگ، سونی، ال جی و هوآوی، این بار به سراغ موتورولا رفته ایم تا مروری داشته باشیم بر سال 2015 و آنچه که قرار است در سال 2016 برای این شرکت رخ دهد. امروز صبح خواندید که لنوو، کمپانی مالک موتورولا، تغییراتی در چارچوب مدیریتی شرکت ایجاد کرده و ریک اوسترلو، از ریاست شرکت استعفا داده است.

بنابراین بگذارید براساس این تغییرات و البته تصمیماتی که طی سال 2015 گرفته شد، پیش بینی های مان را از آینده نیز ارائه دهیم.

برخاسته از خاکستر

در سال 2011، موتورولا، این کمپانی قدمت دار که اختراعاتش دنیا را به معنای واقعی کلمه تغییر داد، با بحرانی جدی روبرو شد. مدیران تصمیم گرفتند این شرکت را به دو بخش Motorola Mobility و Motorola Solutions تقسیم کنند تا هر قسمت بتواند کار خود را جداگانه انجام دهد. اولی روی کاربران و دومی روی شرکت ها تمرکز داشتند.

شش ماه پس از این تقسیم، گوگل Motorola Mobility را خریداری کرد، بسیاری را اخراج و تولید محصولات متنوعی را متوقف نمود. چند سال بعد، این بخش به Lenovo فروخته شد. اوایل 2014 این قرارداد اعلام شد و تا اکتبر همان سال، Motorola Mobility کاملا در اختیار لنوو بود.

از آن زمان تاکنون، باید حدس زده باشید که لنوو هم بسیاری را اخراج و تولید محصولات متنوعی را متوقف کرده است.

وابسته به تار مو

در دوران اوج، موتورولا در سراسر جهان 3800 کارمند داشت که عمده آن ها، حدود 2800 نفرشان در مقر اصلی شرکت، شیکاگو واقع بودند. طی آخرین تعدیل نیرو، موتورولا 500 کارمند خود را از دست داد در حالی که لنوو به کلی 10 درصد از کارکنان بخش غیر تولیدی و 5 درصد از اعضای شرکت را نیز اخراج نمود.

در مجموع، 3200 شغل از بین رفت که بسیاری از آن ها مربوط به بخش نرم افزار موتورولا بوده؛ تیمی که Moto Display ،Moto Voice و Moto Assist را تولید کرده. موتورولا خط تولید تلفن های همراه Moto E ،Mogo G و Moto X را هم در اختیار دارد که همگی بسیار محبوب و شناخته شده اند. همه این دلایل سبب شد تا هنوز هم علی رغم ضررهای به دست آمده، نام موتورولا زنده باقی بماند.

شروعی نو در سال 2015

droid-turbo-2

به هر حال، برخلاف انتظارات اولیه، موتورولا غارت گر جیب های لنوو نبود. درآمد شرکت در اولین فصل خریداری شدن اش توسط کمپانی چینی دو برابر شد و ده میلیون واحد دستگاه فروخت. اولین باری بود که چنین ارقامی به ثبت می رسید.

عملکرد قوی موتورولا در آن بازه زمانی، نتیجه زحماتی بود که گوگل پیش از آن کشیده بود و حالا شرکت بازسازی خود را تحت برند لنوو آغاز می کرد. با این حال، این مسئله نشانگر توانایی های موتورولا نیز بود و لنوو با دستی بازتر سرمایه گذاری اش را ادامه داد. حتی بدون داشتن مجموعه پتنت های چند ده ساله، موتورولا باز هم خریدی ارزشمند بود.

این مجموعه از پتنت ها، تنها دلیلی بودند که گوگل 12.5 میلیارد دلار خرج خرید موتورولا در سال 2011 کرد. چند سال بعد، گوگل این شرکت را به مبلغ 2.5 میلیارد دلار فروخت و با از دست دادن 10 میلیارد دلار، 2000 پتنت موتورولا را نیز نزد خود نگه داشت. این معامله برای گوگل هم حتی ارزشمند بود.

بزرگ و بزرگ تر

احتمالا می دانید که Lenovo بزرگ ترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان است و با خریداری Motorola Mobility به یک باره در رده سومین تولید کننده انبوه تلفن های همراه هم قرار گرفت (که البته این روزها پس از هوآوی و شیائومی در رتبه پنجم جای خوش کرده). لنوو رو یکی از معدود شرکت هایی می توان نامید که تجربه ای یکپارچه از محصولاتش در حوزه های مختلف را می توان شاهد بود.

لنوو را عمدتا به عنوان یک کامپیوترساز بزرگ می شناسند اما فروش بخش موبایل به رشد آن کمک بسیاری کرده، خصوصا پس از خریداری موتورولا در سال 2014. در فوریه 2015، چند ماه پس از عقد قرارداد و اتمام معامله، یوآنگینگ یانگ، مدیرعامل لنوو به تحلیلگران گفت که آن ها انتظار دارند تا بخش موبایل 30 درصد از کل درآمد شرکت را تامین کنند، افزایشی 5 درصدی نسبت به سال قبل.

در پی تحقق این هدف، موتورولا در تاریخ 26 ژانویه 2015 به بازار چین بازگشت و دومین نسل تلفن های همراه Moto X را در این کشور عرضه کرد و پس از آن به سراغ Moto X Pro (ورژنی از نکسوس 6 با نام سری موتو اکس) و Moto G LTE رفت.

در آن زمان لنوو مطمئن بود که طی 4 الی 6 فصل مالی، به سوددهی بازی می گردد اما ماجرا به شکل دیگری رقم خورد.

ماه عسل تمام شد

droid-turbo-2-vs-moto-x

در اولین فصل مالی سال 2015، لنوو فقط شاهد رشد 3 درصدی کسب و کار خود نسبت به سال گذشته بود در حالی که رقم سود خالص با 51 درصد کاهش روبرو شد. همه چیز تقصیر موتورولا نبود. مردم حالا کمتر میل به خرید لپ تاپ، پی سی و تبلت نشان می دادند و بازار تلفن های همراه هم تقریبا اشباع شده بود و رقبای جدید نفس موتورولا را بریدند.

لنوو همان زمان تصمیم گرفت که با اعمالی قاطعانه و وسیع، خرج های اضافه را کاسته و دوباره به سوددهی رسد تا اهداف بلند مدت اش را دنبال کند.

اعمال قاطعانه

ماه عسل تمام شده بود، نیروها اخراج شدند و ریک اوسترلو، مدیر ارشد امور مالی و ریاست موتورولا جان سالم به در برد (وی اما امروز از سمت خود استعفا داد). مدیریت شرکت اما باید تغییر می کرد و به همین دلیل، بخش موبایل لنوو با موتورولا در آگوست سال 2015 ادغام شدند.

علی رغم از دست دادن 20 درصد نیروی کار، موتورولا باز هم خریدی موفقیت آمیز برای بخش موبایل لنوو بود. مهندسین، طراحان و توسعه دهندگانی که موتورولا در اختیار داشت، به موفقیت بخش موبایل کمپانی مادر خود کمک بسیاری کردند.

علی رغم اتفاقاتی که رخ داده بود، موتورولا تلفن های همراه جدید خود را تحت مدیریت لنوو عرضه کرد و عجیب بود که این موبایل ها هنوز به مثال موتورولای گذشته بودند. Moto X Play ،Moto X Style و نسل سوم Moto G همگی در ژولای 2015 عرضه شدند و DROID Turbo 2 و نسل دوم Moto 360 نیز بسیار تحسین شدند.

 

چالش های پیش رو

lenovo-motorola-logo-mwc-2015-3-1280x720

هنوز اما امید هست. لنوو در نیمه دوم سالی که گذشت موفقیت را باز یافت. مدیرعامل شرکت در گزارش مالی منتهی به سپتامبر گفت که قصد دارند تمرکزشان را از چین برداشته و به مارکت های دیگر نیز توجه کنند تا طی یکی-دو فصل به سوددهی برسند.

و چنین نیز شد. فصل مالی بعدی که مصادف می شد با انتهای 2015 زمانی بود که بخش موبایل لنوو به سوددهی رسید. اما هنوز چند روز از 2016 نگذشته بود که مدیران لنوو در CES گفتند که قصد کمرنگ تر کردن نام موتورولا را دارند. اما بلافاصله موتورولا این گفته را اصلاح کرد و گفت که نام آن ها هنوز هم زنده است.

آنچه که در CES مطرح شد به مفهوم این است که از امسال، شاهد نام هایی نظیر Lenovo Moto X هستیم، و نه Motorola Moto X. نام لنوو در ابتدای Moto E و Moto 360 هم دیده خواهد شد و به طور کلی اگرچه موتورولا زنده است، اما صرفا نام محصولاتش شنیده می شود، نه نام خودش.

لنوو و موتورولا به هر روی حالا آماده اند تا 2016 را سالی قابل قبول رقم بزنند. خصوصا حالا که با تغییرات مدیریتی جدید، موتورولا کم کم به پاره تن لنوو تبدیل می شود و دیگر بخشی خود مختار نیست. مدیریت موتورولا پس از خروج اوسترلو حالا به عهده مدیرانی است که مستقیما قرار است به مدیرعامل لنوو گزارش دهند.

برند جدید Lenovorola

دو برند Moto و Vibe از هر دو کمپانی همچنان به بقا ادامه خواهند داد و هر کدام بخشی از بازار را به عهده می گیرد و در برخی محصولات نیز همپوشانی به وجود می آورند. حالا لنوو و موتورولا طیف گسترده ای از محصولات را تحت پوشش خود دارند، از بازار تلفن های اقتصادی گرفته تا ابزارهای پریمیوم و پرچمداران قدرتمند.

در نمایشگاه IFA امسال و یا شاید حتی زودتر، اولین تلفن همراه سری Moto تحت برند لنوو معرفی می شود و آن زمان می توان شاهد تغییرات بازار بود. همانند دیگر تولیدکنندگان تلفن های همراه اما، لنوو با تمایل اندک مردم به خرید تلفن های همراه روبرو شده و باید راه حلی برای اشباع بازار پیدا کند.

مشکل لنوو این است که نه تنها بخش موبایل، بلکه بازار پی سی و کامپیوترها هم تحت تاثیر همین اتفاق قرار گرفته. اما پروژه تانگو که با همکاری گوگل به انجام می رسد، می تواند تغییراتی عمده طی تابستان 2016 ایجاد کند.

جمع بندی

Lenovo-Vibe-S1-10-840x559

برخورد قاطعانه لنوو در زمینه کاهش هزینه ها، اخراج نیروها و تغییر مدیریت، اگرچه طوفانی بود اما آرامشی را در آینده به ارمغان می آورد که به نفع کمپانی خواهد بود. عملکرد قوی بخش پی سی و بقا در نبرد دشوار اسمارت فون ها نشان از سالی پر بار دارد.

فراتر از مسائل مالی، به نظر می رسد که لنوو تصمیماتی درست در زمینه برندهای تحت اختیارش گرفته. اگرچه زود به نظر می رسد اما دیدن تلفن همراهی که مشترکا توسط موتورولا و لنوو طراحی و ساخته شده دیدنی است و برای معرفی اش طی ماه های آینده باید لحظه شماری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳ فروردین ۱۳۹۵

    لعنت به چین

  • Amir
    Amir | ۱ فروردین ۱۳۹۵

    خاکستر شدن شدن Motorola و BlackBerry و..... به خاطر چندین آشغال ساز کپی کار چینی واقعا جگر سوز..............?

  • HazelNut
    HazelNut | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    خداحافظ موتورولا :( دیگه دارم مطمئن میشم کم کم و بعد از این گوشی مجبور میشم با موتورولا خداحافظی کنم :( تنها دیوایسهایی که واقعا میپسندم و منو به خرید متقاعد میکنن. اخرین تصمیمات لنوو برای من واقعا دردناک بود.

  • واعظ
    واعظ | ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    لنوو با برکناری استرلوهه دیگه کاملا بر نام موتورولا خط کشید فقط نام موتو رو نگه داشت
    دیگه واقعا برند اصیل موتورولا نابود شد

مطالب پیشنهادی