ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پژو 205 : بزرگ مرد کوچک؛ معرفی جذاب ترین هاچ بک فرانسوی تاریخ

این که در لیست خودروهای تاثیرگذار تاریخ یک هاچبک اقتصادی فرانسوی دیده شود، شاید برای بسیاری چندان قابل قبول به نظر نرسد. با این حال این خودرو کوچک ساخت پژو توانسته امروز به یکی از ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

این که در لیست خودروهای تاثیرگذار تاریخ یک هاچبک اقتصادی فرانسوی دیده شود، شاید برای بسیاری چندان قابل قبول به نظر نرسد. با این حال این خودرو کوچک ساخت پژو توانسته امروز به یکی از اسطوره‌های عرصه مسابقات رالی بدل شود.

پژو برای اولین بار 205 را در سال 1983 راهی بازار کرد. در آن زمان مسابقات رالی توسط نام‌هایی همانند لانچیا و آئودی قبضه شده بود و شکست این دو کاری محال به نظر می‌آمد.

با این حال پژو تصمیم گرفت تا برای موفقیت در مسابقات رالی رده B، نمونه خاصی از 205 را آماده کند. در آن زمان سریعترین گونه 205 با پسوند GTi یکی از برترین هاچبک‌های سریع جهان بود، با این حال حتی نمونه تقویت شده این خودرو برای رقابت با خودروهای فوق سریع رالی آن زمان کافی نبود.

http://www.autogaleria.hu -

بنابراین یک خودرو کاملاً جدید با هیبتی شبیه به یک 205 توسط تیمی به رهبری ژان تاد از نو طراحی شد. نمونه مسابقه‌ای 205  موتور وسط با پیشرانه توربو 1.8 لیتری با قدرتی بیش از 400 اسب بخار که به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شد از همان ورودش به عرصه رالی یعنی پایان فصل 1984 توانست خوش بدرخشد.

با آن که آئودی در آن زمان قهرمانی خود را مسجل کرده بود، اما 205 توانست سه تا از 4 مسابقه پایانی فصل را پیروز شود. این زنگ خطری برای آئودی، لانچیا و فوردی بود که همه خود را برای فصل آتی مسابقات آماده می‌کردند. فصل 1985 با قهرمانی قاطع 205 همراه شد.

دو راننده پژو یعنی آری واتانن و تیمو سالونن توانستند این خودرو را با اختلافی شگرف نسبت به رقبا به قهرمانی برسانند و خود سالونن نیز توانست به عنوان قهرمان راننده ها انتخاب شود. فصل 1986 اما با ورود خودروهای جدیدی همراه شد که می‌توانستند جایگاه 205 را به خطر بیندازند. امثال فورد RS200، لانچیا دلتا S4 و MG مترو که همگی تا دندان مسلح شده بودند تا 205 را از تخت سلطنت به زیر بکشند.

peugeot-205-t16-group-b-rally

در نهایت اما 205 در این سال پر از کش و قوس نیز به مقام قهرمانی رسید. با آن که در این فصل تصادفات سنگینی که به حوادثی تلخ از جمله مرگ هنری تایوونن انجامید رخ داد که سبب شد تا پرونده کل رده B برای فصل آتی بسته شود، اما باز هم 205 به کار خود به عنوان یک خودرو رالی ادامه داد و در سایر مسابقات از جمله رالی کراس و رالی‌های استقامت نیز مقام‌ درخور کسب کرد.

علاوه بر این همین نمونه 205 نیز پایه و اساس نمونه رالی 405 شد که توانست در سال‌های پایانی دهه هشتاد به یک اسطوره بدل شود. براساس نمونه مسابقه‌ای 205 اما 200 دستگاه 205 T16 با پیشرانه 200 اسب بخاری تولید شده که به نحوی وامدار پیروزی‌های استثنائی برادران مسابقه‌ای خود هستند.

c3641

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۱ فروردین ۱۳۹۵

    یادمه یه مدت اومد همه به قیافه زشتش گیر میدادن اسم مستعارش فرغون بود

  • امیر
    امیر | ۱ فروردین ۱۳۹۵

    توی یه دوره ای پژو سه تا از ماشین های خوب زمان خودش رو ساخت
    205
    504
    405
    و پس از اون کل صنعت فرانسه جز مگان شروع کردند به ساختن اشغالهای پی در پی
    واقعا حیف اسم ماشین

    • هادی
      هادی | ۲ فروردین ۱۳۹۵

      جز مگان؟؟؟ مگر مگان شرکت تولید خودرو هست؟ مگان یک مدل ماشین هست دوست عزیز، یک مدل از خودروهای تولیدی شرکت رنو...

    • 7.62mm
      7.62mm | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

      نظر شکمی
      پژو-سیتروئن بعد فولکس دومین برند اروپاست، سوم هم رنو
      جهت مطالعه
      http://www.best-selling-cars.com/europe/2016-q1-europe-best-selling-car-manufacturers-brands/

مطالب پیشنهادی