ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا آیفون SE یکی از کلیدی ترین و مهم ترین محصولات تاریخ اپل محسوب می شود؟

اپل شب گذشته به صورت رسمی از موبایل ۴ اینچی جدیدش، یعنی آیفون SE پرده برداشت؛ محصولی که در اصل همان شکل و شمایل آیفون ۵ اس را دارد، ولی مشخصه های سخت افزاری ۶ اس ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۷

اپل شب گذشته به صورت رسمی از موبایل ۴ اینچی جدیدش، یعنی آیفون SE پرده برداشت؛ محصولی که در اصل همان شکل و شمایل آیفون ۵ اس را دارد، ولی مشخصه های سخت افزاری ۶ اس را در درون خود جای داده و با قیمتی نسبتاً پائین یعنی ۳۹۹ دلار راهی بازار خواهد شد.

برای بسیاری از افراد همین چند نکته ای که در بالا گفتیم دلایلی کافی هستند تا در مورد این اسمارت فون هیجان زده باشند، ولی بدون شک آیفون SE به دنبال اهدافی بزرگتر از ارائه ی یک محصول در ابعادی نسبتاً کوچک تر از روال بازار است. این موبایل در تکاپوست تا حضور و فروش شرکت سازنده اش را در دو بازار اصلی جهان تثبیت نماید؛ بازارهای هند و چین که سریع ترین نرخ رشد را به خود تخصیص داده اند. دستگاه جدید اپل در اصل راهکار اهالی کوپرتینو برای ارائه یک پرچمدار به کاربرانی با سطح درآمد و نیازهای متفاوت محسوب می شود.

مهم ترین نکته راجع به آیفون SE در قیمت آن -که از ۳۹۹ دلار در ایالات متحده آغاز می گردد- خلاصه گشته. این رقم پایین ترین میزان در نظر گرفته شده برای یک آیفون تازه به بازار آمده به حساب می آید. در این بین بد نیست یادآور شویم، دستگاه مذکور حتی از آیفون ۵ سی که در زمان عرضه ۵۴۹ دلار قیمت گذاری شده بود هم ارزان تر است.

در ایالات متحده افراد می توانند مدل SE را با قراردادی دو ساله و رقمی ناچیز در اختیار بگیرند و اپل با این موبایل کوشش می کند به سمت بخشی از بازار حمله نماید که دستگاه های ارزان تر در آن حاضر هستند. آنها برای نبرد در این قسمت از میدان یک سلاح موثر هم دارند؛ مشخصه های فنی قدرتمندی که تا پیش از این فقط شاهد حضورشان در پرچمدارانی همانند آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس بوده ایم.

iphone-se-landscape.0

در حالیکه بازارهای جهانی با افول رو به رو هستند، چین و هند دو بازار حیاتی محسوب می شوند که تقاضا در آنها به سرعت در حال افزایش است و همین دو بازار می توانند نرخ رشد فروش آیفون را دوباره مثبت کنند. شکی نیست که اپل نمی تواند در مقابل خواسته ها و سلیقه های کاربران کشورهای یاد شده بایستد و شاید ارائه ی مدل "پلاس" آیفون هم از همین موضوع ناشی شده باشد. در اصل اهالی کوپرتینو می خواستند با یک فبلت حواس ساکنین بازار آسیا را به خود معطوف کنند.

در همین راستا «گرگ جوزوایک» (Greg Joswiak)، یکی از مدیران ارشد اپل، طی مراسم دیشب اظهار داشت سرزمین چین کشوری است که در آن موبایل های دارای نمایشگر کوچک محبوبیت خاصی دارند. در واقع کاربران هندی و چینی دو فاکتور را حائز اهمیت تر می دانند و آنها عبارت هستند از ابعاد موبایل و قیمت آن. اکنون اپل تلاش کرده به بزرگترین چالش های پیش روی خود در میان کاربران مورد اشاره فائق آید.

اپل در پی پاسخگویی به تقاضاها و نیازهای موجود کاربران است و نمی خواهد مانند گذشته یک نیاز را به وجود آورده و دستگاهی مبتنی بر آن را عرضه نماید.

آیفون SE بهترین راه حلی است که اَبَر برند ساکن کوپرتینو در مقابل گلوگاه های آمده در بالا به آن رسیده؛ موبایلی که از نظر سخت افزاری با دستگاه های به روز و برتر برابری می کند. چنین تلفن هوشمندی گران خواهد بود، پس چطور می توانیم هزینه ی تولید و قیمت نهایی آن را کاهش دهیم؟ پاسخ در حذف هزینه های طراحی صنعتی مجدد محصول خلاصه می شود، اپل با حذف این فرآیند و تکیه بر یک طراحی تثبیت شده و موفق قدیمی توانسته قیمت را تا حد زیادی کاهش دهد.

دور از ذهن نیست که تیم کوک و یارانش حتی از این هم فراتر روند و تصمیم بگیرند قیمت آیفون ۴ اینچی جدید را در برخی از کشورها همانند هند پائین تر هم بیاورند. میزان تقاضا در این سرزمین آنقدر زیاد هست که بتوان چنین راهکاری را اتخاذ کرد و اگر یادتان باشد این اتفاق سال گذشته در مورد سرویس «اپل موزیک» هم رخ داد.

گزینه های دیگری نیز وجود دارند که اپل هنوز به سراغ شان نرفته؛ مثلاً تولید آیفون SE با حافظه ی هشت گیگابایتی و قیمت پایین تر. اپل دو سال پیش چنین مدلی از آیفون ۵ سی را معرفی نمود و حالا یکبار دیگر می تواند به تکرار این تصمیم خود بیاندیشد.

باید بپذیریم برند خاصی که تنها با تعداد مدل هایی محدود و خاص از موبایل ها، تبلت ها و لپ تاپ ها می توانست فروشی سرسام آور را تجربه کند دیگر وجود ندارد. کمپانی که امروز در کوپرتینو سکنی گزیده بیشتر در پی آن است تا به تقاضاهای کاربران و نیازهای موجود شان پاسخ دهد و نمی خواهد مانند گذشته یک نیاز را به وجود آورده و دستگاهی مبتنی بر آن را عرضه نماید.

شاید به همین علت است که ساعت هایی هوشمند و بسیار متنوع از نظر شکل ظاهری، آیپدهایی گوناگون و حالا موبایل هایی با اندازه ها و قیمت های متفاوت را شاهد هستیم. باید به این موضوع توجه کنید که آیفون SE ارزان، روشی برای فروش یک محصول قدیمی تر و از رده خارج نیست. بلکه موبایلی با قیمت پایین تر محسوب می شود که می خواهد با توانمندی های خود دیگر اسمارت فون های هم رده از نظر هزینه خرید را کنار بگذارد.

iPhone-SE-four-colors

در ۲۰۱۵ اپل ۳۰ میلیون آیفون ۴ اینچی به فروش رسانده. همه ی این تلفن های هوشمند مدل هایی قدیمی تر و از رده خارج بوده اند که توسط افرادی که قلباً به این برند عشق می ورزیده اند و یا به دنبال دستگاهی کارآمد و کوچک بوده اند خریداری شده اند.

تمامی این فاکتورها برای فروش آیفون SE هم که ابعادی مشابه آیفون ۵ و ۵ اس دارد پا بر جا هستند، ضمن اینکه حالا با به روز شدن محصول، کاهش قیمت آن و بهبود سخت افزاری اش می توان انتظار جذب کاربران جدیدتر و فروشی بیش از ۳۰ میلیون واحد در سال پیش رو را هم برای آن داشت.

تیم کوک: «قشر کثیری از مشتریان از ما چنین محصولی خواسته بودند.»

اپل روزگاری به شدت سعی می کرد با محدود نگه داشتن مدل های تولیدی خود برندش را خاص جلوه دهد،‌ ولی حالا و برای حفظ رشد فروش آنها از این سیاست عقب نشینی کرده و حتی پای شان به جبهه نبرد بر سر قیمت هم باز شده. نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که در میان موبایل های اندرویدی فعلاً رقیبی جدی برای آیفون SE وجود ندارد و این تلفن هوشمند بهترین و قوی ترین دستگاه ۴ اینچی بازار است.

در اسمارت فون یاد شده بهترین پردازنده ی اهالی کوپرتینو، برترین دوربین شان و کارآمد ترین نرم افزار آنها تا به امروز جای گرفته و به این ترتیب اگر یکی از آیفون های بزرگ و گران را نمی خواهید گزینه ای کوچک تر و ارزان تر در مقابل تان حاضر است که صرفنظر کردن از آن سخت خواهد بود.

این موبایل برای میلیون ها کاربری که اهمیتی نمی دهند کارهای بیشتری می توان با یک تلفن هوشمند بزرگ انجام داد انتخابی مطلوب است و اپل هم می خواهد هر چه سریعتر این افراد را سوار قطار آیفون و پلتفرم iOS کند. بسیاری از اشخاص در پی خرید یک آیفون قدیمی نبوده اند، ولی سخت افزار به روز، ابعاد کوچک و قیمت پائین تر از همیشه همه ی آنها را وسوسه خواهد نمود.

غول گجت ساز ساکن کوپرتینو امید دارد آیفون SE به اولین آیفون قشری بدل شود که تا به حال سراغ این خانواده از موبایل ها نرفته اند و هرگز تجربه شان نکرده اند. اپل حتی به همین علت از حضور سرویس پرداخت اختصاصی اش در اسمارت فون مورد اشاره صرفنظر نکرده، ویژگی که غیبت اش برای بسیاری در آیفون های ۴ اینچی پیشین آزار دهنده بود.

از سوی دیگر فروش بیشتر آیفون و موفقیت این محصول یعنی اضافه شدن به کاربران Apple Pay و اپل موزیک؛ سرویس هایی که در نهایت درآمدهای شرکت بانی شان را افزایش می دهند.

تیم کوک در صحبت های دیروز خود گفت: «قشر کثیری از مشتریان از ما چنین محصولی خواسته بودند. من فکر می کنم آنها به این موبایل عشق خواهند ورزید.» در یک کلام آینده ی اپل و رشد فروش آیفون در صحیح بودن این طرز فکر و اظهارات تیم کوک خلاصه شده و به این ترتیب می توان آیفون SE را یکی از مهم ترین و کلیدی ترین محصولات تاریخ اپل دانست؛ دستگاهی که باید یکبار دیگر رشد فروش را مثبت کرده و گزارش های مالی را هیجان انگیز نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • سزار
    سزار | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

    من خیلی وقت بود که می خواستم 4اس را با 5 اس عوض کنم. ولی همه 5اس های توی بازار رفرش هستند و با بالا رفتن سیستم عامل آیواس 5اس به درد من نمی خورد. از طرفی هم بی تعارف قدرت خرید 6 اس نداشتم هم اینکه از طراحی 4اس و 5اس بیشتر خوشم میاد. این گوشی دقیقا همون چیزی بود که امثال من می خواستند. قیمت عالی قدرت بی نظیر و زیبایی. نباید بی انصاف باشیم. هیچ برندی نمی تونه جای اپل را بگیره.

  • سپنتا
    سپنتا | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵

    من عاشقه فایو اسم چون خیلی وقته ازش استفاده میکنم سیکس اسم دارم اما از اون خوشم نمیاد.این مدله اس ای عالیه من ک در اولین فرصت میگیرمش

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

    من خودم ٦ اس ٦٤ دارم ، خداييش سالاره بهترين گوشي دنياست عمرا اس ٧ به گرد پاش نميرسه . به همتون پيشنهاد ميدم ٦ اس بگيرين

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی