ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تاریخی های خوشمزه: غذاهای خطرناک

این روزها کم تر پیش می آید که در گوشه و کنار خبرهای نگران کننده در مورد غذا و کارخانجات تولید غذا نشنویم؛ از کاربرد روغن پالم در مواد لبنی گرفته تا استفاده از گوشت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

این روزها کم تر پیش می آید که در گوشه و کنار خبرهای نگران کننده در مورد غذا و کارخانجات تولید غذا نشنویم؛ از کاربرد روغن پالم در مواد لبنی گرفته تا استفاده از گوشت اسب در رستوران های آمریکایی همه و همه خبرهایی هستند که جنجال های زیادی را در محافل رسانه ای به پا کردند.

این خبرهای ناراحت کننده همگی حکایت از آن دارند که ما در عصر غذاهای غیرایمن زندگی می کنیم. اما نظرتان در مورد غذاهای ناسالم چیست؟ پنیرهای آلوده و ماهی هایی که علیرغم اطلاع مردم از سمی بودنشان هنوز هم که هنوز است در مدرن ترین جوامع استفاده می شوند تنها بخشی از این غذاهای ناسالم به شمار می روند.

بگذارید با غذایی شروع کنیم که شاید به خاطر خطرناک بودنش شناخته شده ترین در دنیاست: بادکنک ماهی ژاپن که با نام Fugu هم از آن یاد می شود. این آبزی دُز خطرناکی از یک سم به نام تترودوتوکسین را در تمامی اندام هایش دارد و کبد آن سمی ترین قسمت بدنش است.

تترودوتوکسین با فلج کردن عضلات بدن می تواند جان انسان را بگیرد و این اتفاق در حالی رخ می دهد که ژاپنی ها کاملا از این حقیقت مطلع هستند و این ماهی را مصرف می کنند.

تا به امروز هیچ پادزهر شناخته شده ای برای این ماده ساخته نشده است اما این حقیقت به هیچ وجه ژاپنی ها را تا قرن ها از خوردن ساشیمی برحذر نداشت. آشپزهایی که این غذا را طبخ می کنند باید کاملا آموزش دیده باشند و گواهینامه های لازم برای این منظور را دریافت کرده باشند و حتی چاقوهایی که برای برش دادن و تمیز کردن این ماهی مورد استفاده قرار می دهند را هم از سایر چاقوها جدا قرار دهند.

hungry-history-dangerous-foods-E

اما Fugu تنها غذای سمی موجود در دنیا نیست که روی میز شام رویت می شود. اگر کبد و سایر اندام های تولید کننده آبزی دیگری به نام  silverstripe blaasop را که در اقیانوس هند زندگی می کند از بدنش خارج نکنید، غذای تازه ای که می خورید می تواند باعث مرگ تان شود.

کره ای ها هم از خوردن جانوری به نام nakji لذت می برند؛ اختاپوس کوچکی که بازوانش در حالی که خام هستند و تکان می خورند در ظرف سرو می شوند. البته این اختاپوس سمی نیست اما سالانه حدودا شش کره ای به خاطر چسبیدن بخش های مکنده روی بازوی های این جانور به نواحی داخلی گلویشان خفه شده و جان خود را از دست می دهند.

متخصصان غذایی کره توصیه می کردند که قبل از قورت دادن این غذا آن را کامل بجوید و برای اطمینان از اینکه غذا پایین رفته است، بعد از صرف آن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی مصرف نمایید.

ماهی یا اختاپوس کشنده به خودی خود بسیار وحشتناک به نظر می آید. اما نظرتان در مورد پنیر قاتل چیست؟ Casu marzu نوعی خوراک ساردینی است که با برش بخش هایی از پوست پنیر پکورینو تهیه می شود.

در واقع حشره خاصی وجود دارد که به پنیر علاقه زیادی دارد و به داخل حفره های این نوه خاص پرواز کرده و در آنجا تخم ریزی می کند که این تخم ها هم در ادامه به شفیره بدل می شوند و از پنیر تغذیه خواهند کرد.

1-casu-marzu

این فرایند باعث تجمع نوعی اسید درون پنیر می شود و آن را به یک توده نرم و ور آمده بدل می کند. دوست داران این نوع پنیر معتقدند که اگر لاروهای موجود در آن جان خود را از دست بدهند خوردن آن خطرناک می شود بنابراین Casu marzu در حالی مصرف می شود که مملو از شفیره مگس پنیر است.

جالب است بدانید که این مسافران کوچک، منظور همان حشره ها، می توانند از سیستم گوارشی انسان  جان سالم به در برده و به روده بزرگ برسند و در آنجا ناراحتی های شکمی دردناکی را ایجاد کنند. البته به ندرت پیش می آید که خوردن این نوع پنیر کار انسان را به بیمارستان بکشاند اما قیمت Casu marzu برای بسایر از مردم بسیار بالاست و خیلی ها توان خریدش را ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • مهمان جدید
    مهمان جدید | ۶ فروردین ۱۳۹۵

    من ناکجی خوردم.خوشمزس مخصوصا با سس لوبیا که کنارش سرو میشه.یه حالت غزروفی خوش آیند داره.تو ایران خودمونم غذاهای خزرناک داریم.همین ماهی دودی باعث بیشترین سرطان نای و روده بزرگ تو شماله.یا کشمش تیزآبی بخاطر دود گوگردش سرطان معده میاره.یا همین پنیر های خمره ای ها که زیر خاک چال میکنن.

  • سپهر
    سپهر | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    همه چیز خوب و بد دارد حتی خوردنی ها.

    فقط غذای حلال بخورید طبق فقه شیعه وگرنه منتظر عواقب دردناکی باشید. خداوند در اسلام همه چیز را گفته است.


    خدا را شکر که در فرهنگ ایرانیهای متمدن این اشغالها خورده نمی شود البته اگر مکدونالد و مواد غذایی خارجی وارد نشود.

    مردم باید عاقل باشند.

    • shabgard
      shabgard | ۶ فروردین ۱۳۹۵

      امثال تو کشور رو به اینجا رسوندن

      • amir44ho@gmail.com
        amir44ho@gmail.com | ۶ فروردین ۱۳۹۵

        امثال تو هم ملت رو به اینجا رسوندن هر ملتی از هر مذهبی داره دور بشه به تباهی کشیده می شه

    • مجتبی
      مجتبی | ۷ فروردین ۱۳۹۵

      درست می فرمایید
      فقه شیعه و اسلام همه چیز را گفته
      امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است».
      جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید
      کافی، ج 6، ص 338

      • یاسر
        یاسر | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

        کتاب شریف کافی کلا پنج جلد هست دوست عزیز و روایتی که ذکر کردید کاملا جعلی است

        • amir44ho@gmail.com
          amir44ho@gmail.com | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

          این از خودش جلد شش ساخته

  • امیر
    امیر | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    بیان اینجا من یه دست کتکشون میزنم یه پولی بدن مثل همینه هم داغون میشن هم پول میدن. اونا راضی منم راضی

  • امید
    امید | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    الاه اکبر ...

مطالب پیشنهادی