ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا ما به آیفون های کوچکتر نیازمندیم؟

بعد از دوره ای چند ساله که به استفاده از دستگاه های بزرگ عادت کرده بودیم، در دست گرفتن اسمارتفون های 4 اینچی اندکی سخت به نظر می رسد. دیگر کسی به تلویزیون های کوچک ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

بعد از دوره ای چند ساله که به استفاده از دستگاه های بزرگ عادت کرده بودیم، در دست گرفتن اسمارتفون های 4 اینچی اندکی سخت به نظر می رسد. دیگر کسی به تلویزیون های کوچک علاقه نشان نمی دهد یا کسی مانیتورهای کوچک برای استفاده روزانه اش نمی خرد. پس از گذر چندین نسل، اندازه نمایشگر استاندارد برای هر نوع استفاده ای، بالاخره مرسوم می شود و تغییر دادن آن کار سختی است.

بنابراین، چرا و چه کسی به آیفون های کوچکتر نیازمند است؟ آیا واقعا آیفون SE همان چیزی است که ما الان نیاز داریم؟

دست بر قضا، بسیاری از مردم این آیفون را می پسندند؛ حتی حالا که آیفون های بزرگ تری هم برای انتخاب کردن وجود دارد. نسل های جدید آیفون، نمایشگرهای 4.7 و 5.5 اینچی دارند و نزدیک به سه سال است که اپل، نمایشگر 4 اینچی را فراموش کرده. اما با آیفون SE، دوباره به دوران آیفون 5 و 5S باز می گردیم. آیفون هایی که به گفته اپل، طی سال گذشته 30 میلیون واحد فروش داشتند.

گرگ جوزوایک (Greg Joswiak) یکی از مدیران اپل در مراسم رونمایی از آیفون SE گفت: «بسیاری از مردم حتی التماس کردند که لطفا محصولات 4 اینچی را نگه دارید.»

بنابراین، اپل به درخواست مشتریان خود گوش داده و در تاریخ 31 مارس، برابر با 12 فروردین، یک آیفون 6S را در لباس آیفون 5S، تحت نام آیفون SE به بازار می فرستد، آن هم با قیمت 400 دلار. اما پرسش ها در رابطه با این دستگاه بسیار است. شاید با خواندن پاسخ آن ها، متوجه سوال اصلی شوید که چرا ما به یک آیفون SE نیاز داریم؟

آیا آیفون SE فقط یک ورژن کوچک شده از آیفون 6S است؟

24TECHFIX-articleLarge
گرگ جوزوایک حین معرفی iPhone SE

تقریبا می توان چنین گفت. آیفون SE لزوما تمام ویژگی های 6S را ندارد اما سخت افزار آن تقریبا تفاوت زیادی ندارد. آیفون SE پردازنده A9 را درون خود جای داده، همان پردازنده ای که در مدل 6S هم وجود دارد. بنابراین دستگاه به همان اندازه قوی و سریع خواهد بود. حتی در بعضی از تست ها، SE از 6S هم خود را قوی تر نشان داده.

دوربین نیز همان دوربین است. همان سنسور، همان مگاپیکسل و حتی با قابلیت Live Photos یا تصویربرداری چند ثانیه ای که فیلم هایی کوتاه را حاصل می شود. Apple Pay یا سیستم پرداخت موبایل هم در این تلفن گنجانده شده.

پورت لایتنینگ و جک استاندارد هدفون هم دست نخورده باقی مانده اند اما SE فاقد تکنولوژی 3D Touch است. فناوری 3D Touch به مخاطب اجازه می دهد تا با وارد کردن فشار بیشتر به نمایشگر، قابلیت های وسیع تری در اختیار داشته باشد.

همچنین، دوربین جلو و سنسور اثر انگشت نیز اندکی قدیمی تر هستند. یعنی تصاویر سلفی کیفیت پایین تری خواهند داشت و آنلاک کردن تلفن همراه کندتر صورت می پذیرد. و در آخر، پر واضح است که نمایشگر این دستگاه، 0.7 اینچ از آیفون 6S کوچکتر است.

اپل می گوید که از خیر این ویژگی ها گذشته، تا بتواند سخت افزار را در بدنه ای کوچکتر بگنجاند. فناوری خاصی مثل 3D Touch به این دلیل از قلم افتاده که ضخامت دستگاه افزایش نیابد و از جذابیت دستگاه نکاهد.

با این تفاسیر، بدنه تغییر چندانی نکرده و اگر محافظ های آیفون 5 و آیفون 5S قدیمی خود را دارید، به این دستگاه هم می خورند اما آیفون 5C خیر.

آیفون کوچکتر برای چه کسانی است؟

24techfix1-articleLarge

چند دسته مخاطب را می توان در نظر گرفت:

  1. ایمیل بازها و کسانی که عاشق گشت و گذار در رسانه های اجتماعی هستند. کسانی که می خواهند سرعت بالایی در تایپ با یک دست داشته باشند و از چندین اپلیکیشن به صورت همزمان استفاده کنند. اگر همیشه در حرکت هستید و دو دستی گرفتن تلفن برای تان کار سختی است، یک آیفون 4 اینچی می تواند شرایط را برای شما بسیار ساده تر سازد. نویسنده نیویورک تایمز می گوید که حتی تمام الفبای انگلیسی را با یک دست روی SE، سریع تر از با دو دست روی 6S نوشته. نوشتن با یک دست روی 6S امکان پذیر است اما در بسیاری از اپلیکیشن ها انگشت شست به تمام نمایشگر نمی رسد. در مورد 6S Plus هم که مسئله بزرگی قابل بحث نیست.
  2. والدینی که می خواهند برای فرزندان خود یک تلفن ارزان قیمت بخرند. بازه قیمت SE از 399 دلار آغاز می شود در حالی که پایه قیمت 6 اس، 650 دلار است. بنابراین اگر به دنبال ذخیره کردن چند صد هزار تومان (شاید یک میلیون تومان حتی) هستید. با این حال، نوجوان ها عاشق گرفتن تصاویر سلفی هستند. اگر برای دختر خودتان می خواهید آیفون SE بخرید، به ضعف دوربین جلوی آن اشاره نکنید و از خوبی های آن برایش بگویید.
  3. افرادی که می خواهند زمان کمتری را پای تلفن همراه خود صرف کنند. نمایشگرهای بزرگی که روی 6S و 6S Plus قرار گرفته، برای مطالعه طولانی مدت و یا مشاهده ویدیوهای یوتوب عالی هستند. اما اگر از این زندگی خسته شده اید و می خواهید یک اسمارت فون ارزان قیمت (با این حال لوکس و اپل نشان) داشته باشید که شما را از زندگی عادی نیاندازد، SE یک انتخاب عالی است با قیمتی به صرفه.

آیا باید در انتظار آیفون 7 بمانیم؟

24TECHFIX2-1458772249346-articleLarge

در پاسخ به این سوال، باید مسائل را کمی گسترده تر بررسی کرد. بسیاری از ما که تجربه کار با آیفون های 4 اینچی را داشتیم و شاید همچنان داریم، آن دوران را فراموش نکرده ایم و همچنان دوست داریم دستگاهی با چنین ابعادی در دسترسمان باشد. زمانی که شایعات آیفون 4 اینچی شنیده شد، همین جماعت بسیار خوشحال شدند.

اما پس از مقایسه دوش به دوش SE با 6S متوجه می شوید که نمایشگر SE به مراتب قادر به نمایش جزئیات کمتری است. SE تصاویر را اندکی مات تر و رنگ ها را کمی خنثی تر نشان می دهد که همین مسئله، تجربه کلی کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد، خصوصا وقتی مشغول تماشای ویدیو و عکس هستید.

اگر در یکی از سه دسته فوق می گنجید، در خرید آیفون SE نباید درنگ کرد اما اگر به کیفیت نمایشگر، به روز بودن و داشتن بهترین تکنولوژی ممکن فکر می کنید، چند ماهی صبر کنید تا آیفون 7 از راه برسد، چون SE آنچه که انتظار دارید را ارائه نمی دهد.

SE یک آیفون 400 دلاری، با نمایشگر 4 اینچی است که سخت افزار 6S با بدنه 5S را دارد. در خرید آن باید به خوبی سبک و سنگین کرده و ببینید بابت پرداخت بهای کمتر، چه چیزهایی را از دست می دهید. آیا ارزشش را دارد؟

آقای جوزوایک می گوید که پس از معرفی آیفون SE، بی شما ایمیل قدردانی و تشکر دریافت کرده اند و همین باعث شده تا در انتخابی که کرده اند مصمم تر شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    عالیه

  • شایان
    شایان | ۸ فروردین ۱۳۹۵

    این همون کاریه که سونی چند ساله داره انجامش میده.نگه داشتن همون قدرت ولی در اندازه ی کوچیکتر و بیرون دادن اون به اسم کامپکت.حالا به من ربطی نداره،هی بیاین و همه برند های رو مسخره کنید.ولی این یه جور حقیقته...همه ی برند ها دارن از روی هم کپی میکنن.الجی،سونی،سامسونگ،اپل،اچ تی سی و...

  • سی7
    سی7 | ۷ فروردین ۱۳۹۵

    هرکی نشسته یه ور یه نظر مفتی میده
    الان یدونه se بدی دستش ذوق مرگ میشه
    :/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی