ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۴ عادت مضری که هر کارآفرینی باید در سال گذشته جا بگذارد

سال ۱۳۹۵ فرا رسیده است و شما هم احتمالاً در حال برنامه ریزی حرفه ای و کسب و کاری برای سال جدید هستید. سال نو برای کارآفرینان رنگ و بوی متفاوتی دارد و به منزله ی شروعی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

سال ۱۳۹۵ فرا رسیده است و شما هم احتمالاً در حال برنامه ریزی حرفه ای و کسب و کاری برای سال جدید هستید. سال نو برای کارآفرینان رنگ و بوی متفاوتی دارد و به منزله ی شروعی جدید و ۳۶۵ روز سرشار از احتمالات و فرصت های تازه است. اما پیش از آنکه بیش از حد در حال و هوای سال ۹۵ قرار بگیرید، ۴ مورد هست که بهتر است همگی را در سال ۹۴ جا بگذارید.

۱- فشار بیش از حد و مداوم

در زبان انگلیسی ضرب المثلی وجود دارد که معنای تحت اللفظی آن می شود: «یا سخت تلاش کن یا به خانه برگرد». کارآفرینان به خاطر آنکه اجازه می دهند کار بخش بزرگی از زندگی شان را به خود اختصاص دهد (اگر نگوییم همه اش را) زبانزد خاص و عام هستند. به واقع هم همینطور است. اما آیا این سبک زندگی ارزش آن را دارد که خودتان را از بین ببرید؟

جدای از تمام مزایایی که یک زندگی متعادل تر می تواند برای شما به ارمغان بیاورد، کاستن از مشغله های کاری در سال ۹۵ در واقع بهره وری شما را افزایش خواهد داد. حد و مرز قائل شدن شما را مجبور می کند بین بخش های مختلف برنامه تان برای سال جدید، به آن قسمت هایی اولویت بدهید که بیشترین تأثیر را در پیشبرد اهدافتان خواهند داشت. از طرف دیگر به این ترتیب مجبور خواهید شد بخشی از کارهای خود را به دیگران بسپارید و یا در مورد نحوه ی انجامشان خلاقیت به خرج دهید؛ به ویژه اگر هزینه های مالی برایتان اهمیت داشته باشند.

۲- شبکه سازی اشتباه

حالا که در مورد استفاده ی هوشمندانه تر از زمان گفتیم، باید گفت این شامل سیاهچاله ای به نام شبکه سازی نیز می شود. شبکه سازی حرفه ای به دقت زیادی نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است یک روز به خودتان بیایید و ببینید در رویدادی هستید که شرکت در آن واقعاً برایتان لزومی نداشته است و کمکی به اهدافتان نمی کند. سال ۱۳۹۵ سال شبکه سازی هوشمندانه تر به جای بیشتر، و اولویت دادن کیفیت بر کمیت است. این یعنی لازم نیست در تک تک رویداد ها شرکت داشته باشید. معنای ضمنی این حرف نیز این است که بهتر است از رویداد هایی که در برنامه ی خود می گنجانید نهایت استفاده را ببرید.

به یاد داشته باشید برای معرفی شدن به یک ارتباط تازه از طریق ارتباطی که به تازگی پرورش داده اید، هر جایی غیر از رویداد های شبکه سازی همیشه جای بهتری محسوب می شود.

۳- اعتماد به نفس کاذب

حتی اگر باقی موارد این فهرست را نادیده می گیرید، لطفاً این یکی را جدی بگیرید و اعتماد به نفس کاذب خود را در سال ۹۴ جا بگذارید. با محبوبیتی که کارآفرینی و سبک زندگی مرتبط با آن پیدا کرده است، بسیاری از کارآفرینان اعتماد به نفس بیش از حدی که در شبکه های اجتماعی از خود نشان می دهند را در دنیای واقعی نیز به کار می گیرند. اما این اشتباه بزرگی است. بدترین کاری که در حق روابط نوپای کسب و کاری خود می توانید انجام دهید این است که آنها را از چیزی که هست دورتر کنید. معنای این حرف آن نیست که به دستاورد هایتان افتخار نکنید، فقط به خاطر داشته باشید در ورطه ی اعتماد به نفس بیجا نیافتید.

فراموش نکنید در هر سطحی هم که باشید، همیشه کسی موفق تر از شما پیدا می شود. به همین دلیل است که در سال جدید، کار کردن روی جایگاه و دستاورد های فعلی تان و ارزش قائل شدن برای آنها باید در رأس اولویت های شما باشد. در غیر این صورت ممکن است اعتبار خود را از دست بدهید و دیگران برداشت اشتباهی از شما بکنند. اطمینان حاصل کنید کسب و کار شما نیز همپای اعتماد به نفستان سیری صعودی را طی می کند.

۴- توهم تخصص

تخصص خودخوانده برادر اعتماد به نفس کاذب است. در سال ۹۴ از این دست تخصص ها زیاد دیده ایم؛ آنقدر که برای کنار گذاشتن این توهم در سال جدید کافی است. صرفاً به این دلیل که به موضوع خاصی علاقمند هستید و آن را دنبال می کنید متخصص آن حوزه به شمار نمی روید. تخصص پیدا کردن در هر کاری، به صرف بیش از ۱۰۰۰۰ ساعت زمان متمرکز روی آن کار نیاز خواهد داشت.

به یاد داشته باشید، همه نمی توانند در هر موضوعی متخصص باشند و این هیچ ایرادی ندارد. در عوض کاری که همه می توانند انجام دهند این است که تجربیات و راهنمایی های حقیقی خود در زمینه ی تخصصشان را با دیگران در میان بگذارند، به این امید که دید و بینش بهتری به آنها ببخشد. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد و لازم نیست به این دلیل خود را متخصص بنامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • نیما
    نیما | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    توی مورد چهارم، این فقط یه فرضیه ی ثابت نشده ست که برای تخصص توی هرچیز باید 10هزار ساعت وقت گذاشت که اصلا تعریفش اینطوری نبود، گفته میشه برای شاخص شدن در تاریخ باید در اون موضوع 10هزار ساعت وقت گذاشت.
    همچنین تخصص میتونه بسیار سریعتر ازین حرفا انجام بشه. مقاله ی متخصصان ده دقیقه ای رو بخونید.... بله 10 دقیقه :)

  • mohammad
    mohammad | ۶ فروردین ۱۳۹۵

    دیجیاتو سایت خوبیه خوشم نمیاد اینجوری کاربراشو از دست داده من خیلی از چیزایی که در مورد تکنولوژی و گوشی بلدم از اینجا یاد گرفتم امید وارم مسولین سایت کامنتمو ببینن سعی کنید یه قاب و پوسته جدیدی برای سایت درست کنید شاید یکم هزینه داشته باشه ولی بهر حال بهتر از اینه که یوزر ها از دست برن
    محیط سایت خیلی خشکه و اصلا ترکیب و رنگ بندی مناسبی نداره
    بخش کامت گذاریش هم همینطور بی روحه و چیز جالبی نداره
    اگه یکم زود به خودتون نیاید سایت از دست میره که امیدوارم اینجوری نباشه ممنون:(

    • Vahid
      Vahid | ۶ فروردین ۱۳۹۵

      نه اتفاقا خیلی صمیمانه اس.

    • علی احمدی
      علی احمدی | ۶ فروردین ۱۳۹۵

      آره واقعا. منم قبلا همچین پیشنهادی داده بودم. حیفه دیجیاتو.
      هنوزم بازدید کننده داره ولی دیگه مثل قبلا جو سایت اون شور و شوق و جنب و جوش رو نداره و اگه این دوره طولانی بشه ممکنه خیلی ها خسته بشن. کلا هر کاری بعد از دوره ای نیاز ب تنوع و تغییر داره.
      پوسته جدید میتونه راهکار خوبی باشه و البته با ویژگی های جدید و همینطور بخش های دیگه ای هم میتونه اضاف شه که در این موارد خودتون خبره ترین :-)
      امیدوارم موفق باشین

مطالب پیشنهادی