ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اوراکل در پی دریافت جریمه ۹.۳ میلیارد دلاری از گوگل جهت استفاده از جاوا در اندروید

دور جدید دادگاه شرکت اوراکل در برابر گوگل، در تاریخ نهم ماه مه آغاز می شود و اکنون خبر می رسد که اوراکل، تصمیم دارد دادگاه را راضی نماید تا جریمه ای معادل ۹.۳ میلیارد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

دور جدید دادگاه شرکت اوراکل در برابر گوگل، در تاریخ نهم ماه مه آغاز می شود و اکنون خبر می رسد که اوراکل، تصمیم دارد دادگاه را راضی نماید تا جریمه ای معادل ۹.۳ میلیارد دلار برای گوگل تایید کند.

این خبر از طریق دادخواست رسمی اوراکل برای دادگاه افشا شده. اوراکل و گوگل سال هاست که نزاع حقوقی گسترده ای را دنبال می کنند؛ این در حالیست که گوگل مدت هاست که تمام تلاش خود را به کار بسته تا بدون پرداخت جریمه از درب دادگاه خارج شده و این پرونده را به دست فراموشی بسپارد.

نزاع حقوقی مورد اشاره بر سر استفاده گوگل از جاوا در اندروید است. زمانی که گوگل از این زبان برنامه نویسی در پلتفرم نرم افزاری خود بهره گرفت، جاوا به توسعه دهنده اصلی اش، یعنی شرکت Sun Microsystems تعلق داشت اما اوراکل در سال ۲۰۰۹ این شرکت را خرید. (داستان خریده شدن این شرکت توسط اوراکل و افولش در دوره «حباب دات کام» را اینجا مطالعه کنید.)

در دادگاه بعدی، هیئت منصفه باید رای دهد که آیا گوگل برای استفاده رایگان از جاوا، باید هزینه پرداخت کند یا خیر. شرکت ساکن مانتین ویوی کالیفرنیا باور دارد که نوع استفاده اش از جاوا، به گونه ای بوده که نباید به اوراکل غرامتی پرداخت کند.

در دادگاه آتی، اوراکل برنامه دارد تا نحوه کسب درآمد گوگل از اندروید و میزان آن را برای هیئت منصفه تشریح کند. این شرکت باور دارد که گوگل تا کنون میلیاردها دلار از این سیستم عامل درآمد داشته در حالی که در گزارشات مالی خود، به آن تاکید نمی کند.

شاید جالب باشد بدانید که در سال ۲۰۰۹، اوراکل برای خرید شرکت Sun Microsystems مبلغی معادل ۷.۴ میلیارد دلار هزینه کرد و جاوا، صرفا یکی از دستاوردهای این کمپانی بود. اکنون اوراکل می خواهد از طریق قانون نقض کپی رایت، گوگل را ملزم به پرداخت جریمه ای ۹.۳ میلیارد دلاری برای استفاده رایگان از جاوا کند.

این پرونده حقوقی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و در ابتدای کار، رقم درخواستی از سوی اوراکل برابر با ۶ میلیارد دلار بود که در آن زمان، قاضی پرونده، رقم درخواستی را رد نمود و اظهار داشت که بیش از اندازه بالاست. این بار هم به نظر می رسد که رقم ۹.۳ میلیارد دلاری و درخواستی اوراکل، از سوی هیئت منصفه رد شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ARSHIA.S
    ARSHIA.S | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    به خاطر اینکه از ماشین جاوا استفاده نکرده و از ماشین دالویک استفاده کرده میتونه از زیر بار جریمه فرار کنه

  • تول
    تول | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    رئیسه اوراکل مگه کیه، رفیق شیش استیو جابز.
    بایدم اینکارا رو بکنه

  • بهنام
    بهنام | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    خوراک اینجور پول گرفتن ها اپل هستش. خودش از همه جا کپی می کنه و هر روز ام دنبال این شکایت بازی هستش که از این و اون پول بگیره.

  • Carrera
    Carrera | ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    شيطونه میگه یکی بزنم دهن این اوراکل و سرویس کنم ها??????

مطالب پیشنهادی