ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

اگر تخصصی دارید، از قدرت مشاوره دادن غافل نشوید

یکی از باور های اشتباهی که در مورد منتورشیپ وجود دارد این است که وقتی فرد باتجربه ای راهنما یا مربی شخص دیگری می شود، تصور می شود رابطه ی شکل گرفته میان این دو ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

یکی از باور های اشتباهی که در مورد منتورشیپ وجود دارد این است که وقتی فرد باتجربه ای راهنما یا مربی شخص دیگری می شود، تصور می شود رابطه ی شکل گرفته میان این دو تنها به نفع کسی است که یاد می گیرد. این موضوع کاملاً از واقعیت به دور است.

تبدیل شدن به یک مشاور معتمد برای دیگران اغلب اوقات به چیزی منجر می شود که آن را اثر فزونگر می نامند. به عبارت دیگر، مشاوران از طریق کمک به دیگران می توانند فرصت های مختلفی برای پیشبرد زندگی شغلی خودشان فراهم کنند. این گونه افراد با به کار گیری محدوده ی نبوغ خود می توانند به پروژه های بیرونی مورد علاقه ی خود کمک کنند، ارتباطات تازه ای برقرار یا ارتباطات قبلی خود را تقویت کنند، و در نهایت از زندگی شغلی خود رضایت بیشتری داشته باشند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده نشان داد کسانی که به عنوان مشاور یا منتور فعالیت می کنند رضایت شغلی شان بیشتر است و به کارفرمایان خود تعهد بیشتری دارند. در کل می توان گفت مشاوران به ۴ روش زیر می توانند از اثر فزونگر این کار در زندگی شغلی خود بهره مند شوند:

۱- تجربه ی رهبری

تبدیل شدن به یک منتور یا راهنما به معنای مسئولیت بیشتر است. این می تواند کمی زحمت بیشتر به همراه داشته باشد اما از طرف دیگر تجربه ی رهبری را نیز به رزومه ی شما می افزاید. این به کارفرمایان احتمالی شما نشان خواهد داد از قابلیت رهبری نیز برخوردار هستید.

برای نمونه، به گفته ی جاناتان اسپاتور، مدیرعامل ExecRank (بنگاهی اقتصادی که شرکت ها را به مشاوران ارتباط می دهد)، چند ماه پس از آنکه یکی از اعضای این شرکت عنوان مشاوره را نیز به تجربیات شغلی خود افزود، در نتیجه ی همین کار ساده در زمره ی کسانی قرار گرفت که روی لینکدین برای یک فرصت کاری تازه مورد جستجو قرار گرفته بود؛ فرصتی که بدون تجربه ی مشاوره ممکن بود هیچگاه به او روی نیاورد.

۲- روابط مورد اعتماد

مشاوره فرصتی طلایی برای تقویت شبکه ی ارتباطات شماست. کِلی ریچاردز در این باره می گوید: «من در نتیجه ی فعالیت به عنوان مشاور استراتژیک و معتمد استارتاپ های گوناگونی در سیلیکون ولی، با افراد مختلفی از سرتاسر این زیست بوم مرتبط شده ام: کارآفرینان، سرمایه گذاران، تیم های مدیریتی و حتی پایگاه مشتریان آنها».

شکل دادن چنین ارتباطاتی می تواند درهای تازه ای به روی فرصت های جدیدی بگشاید که ممکن است احتمالات تازه ای برایتان رقم بزنند؛ چه در سمت یک مشاور، چه راهنما، عضو هیئت مدیره، و یا حتی مدیر.

۳- درآمد بیشتر

بر حسب موقعیت، مشاوره می تواند پول ساز هم باشد. تجربه نشان داده است کار کردن به عنوان مشاور استراتژیک یا راهنما با استارتاپ هایی که در مراحل اولیه ی خود سرمایه ی خوبی جذب کرده اند می تواند در مدل کسب و کار افراد عنصری کلیدی به حساب بیاید. اگر در نتیجه ی راهنمایی یا مشاوره ی شما نتیجه ی خوبی حاصل شد شما نیز در سود حاصل از آن سهیم خواهید بود.

تبدیل شدن به منتور می تواند موجب ترفیع گرفتن شما نیز بشود. سان مایکروسیستمز پژوهشی پنج ساله روی پیشرفت شغلی بیش از ۱۰۰۰ نفر انجام داد. نتیجه ی این تحقیق نشان می داد احتمال ترفیع گرفتن منتور ها یا راهنما ها تا ۶ برابر و احتمال افزایش حقوق آنها ۲۰ درصد بیشتر از دیگران است.

۴- بیشتر به چشم آمدن

شما وقتی در حوزه ی تخصص خود فعال تر ظاهر شوید، دیگران بدون شک متوجه این موضوع خواهند شد. این به چشم آمدنِ بیشتر می تواند در قالب فرصت های بیشتر برای مشاوره خود را نشان دهد. در کمترین حالت، رئیس شما متوجه این خواهد شد که شما برای آموزش نسل جدید نیروی کار اهمیت قائل می شوید و این از شما کارمند با ارزش تری خواهد ساخت.

کلی ریچاردز در این باره نیز می گوید: «برای من، روابطی که ظرف سال ها با کارآفرینان ساخته ام، فرصت های تازه ای برای مشارکت بیشتر در مسیر پیش روی آنان فراهم کرده است. برخی از این ارتباطات حتی برای شروع دومین کسب و کار خود نیز به سراغ من آمده اند. این مشاوره ها اغلب من را به تعامل با مهره هایی تازه از حوزه های مختلف می کشاند؛ مهره هایی که در غیر این صورت ممکن بود هیچگاه با من آشنا نشوند».

شاید فکر کنید برای مشاوره دادن بیش از اندازه سرتان شلوغ است، اما هدف از تبدیل شدن به یک مشاور فقط کمک به کارآفرینان کم تجربه نیست. وقتی یک قدم دیگر نیز بر دارید و در قالب مشاور شروع به فعالیت کنید، اثر فزونگر می تواند فرصت های شغلی تازه ای برای شما فراهم کند و خودتان را نیز بیش از پیش به پیش براند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • وحید
    وحید | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    منتور دیگه چیه
    چرا برخی ها دوست دارند با گفتن واژه های بیگانه خودشون رو خردمند نشون بدن !

    • علی
      علی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

      برو یاد بگیر!

  • امید
    امید | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    چه فضائل خردی

مطالب پیشنهادی