ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی مایکروسافت در برابر رقبا؛ بات های نادلا برنده اند یا جارویسِ زاکربرگ؟

مایکروسافت آینده را از آن ربات هایی می داند که البته نه به آدم آهنی شباهت دارند و نه حتی پهپادهای پرنده، بلکه اپلیکیشن هایی هستند که عملکردی ساده را بر اساس دستورات کاربر به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

مایکروسافت آینده را از آن ربات هایی می داند که البته نه به آدم آهنی شباهت دارند و نه حتی پهپادهای پرنده، بلکه اپلیکیشن هایی هستند که عملکردی ساده را بر اساس دستورات کاربر به انجام می رسانند.

مایکروسافت اعتقاد دارد چنین ربات هایی (که bot نامیده می شوند) می توانند عملکردهایی مثل رزرو بلیط هواپیما، یادآوری قرار ملاقات و حتی ترجمه مکالمات کاربر به زبان های مختلف و پیشنهاد و رزرو هتل برای مسافرت را به بهترین نحو بر عهده گرفته و به انجام برسانند.

برای مثال جارویس را در نظر بگیرید که در سری فیلم های «مرد آهنی» به عنوان دستیار دیجیتالی شخصیت اصلی (تونی استارک) ایفای وظیفه می کند و حالا به نظر می رسد مایکروسافت قصد داشته باشد دنیای فناوری را سرشار از چنین دستیارهایی نماید.

مدیر عامل مایکروسافت که دیشب در شهر سانفرانسیسکو برای سخنرانی در کنفرانس بلید روی صحنه رفته بود در این زمینه می گوید: «ما حقیقتاً برای عبور از مرزهای تازه و ایجاد فرصت های جدید مشتاق هستیم.» ساتیا نادلا می گوید تلاش دارد تولید کنندگان نرم افزار را برای ایجاد چنین اپلیکیشن هایی ترغیب نماید و «از همه توسعه دهندگان می خواهد هوش هرچه بیشتری را با اپلیکیشن های خود درآمیزند.»

چه از ابزارهای ساخت مایکروسافت استفاده کنید یا خیر، این شرکت می خواهد ارتباط خود با زندگی شما را عمیق تر سازد

چه از ابزارهای ساخت مایکروسافت استفاده کنید یا خیر، این شرکت می خواهد ارتباط خود با زندگی شما را هرچه عمیق تر سازد و تمرکز بر چنین ربات هایی را نیز می توان در راستای همین موضوع به حساب آورد. برای درک تفاوت رویکرد این شرکت، رقبایی مثل گوگل یا اپل را در نظر بگیرید که محصولات و خدمات آنلاین خود را به شکلی ارائه می کنند که هر روز کاربر را بیشتر به درون خود بکشند، اما از سوی دیگر مایکروسافت تصمیم گرفته ابزارهایی ارائه نماید که آنها کاربر را دنبال کنند و نه به شکل برعکس.

برای مثال می توان به دستیار دیجیتالی مایکروسافت اشاره کرد که برای استفاده روی محصولات رقبا از جمله تلفن های اندرویدی گوگل ارائه شده و از این طریق می تواند زندگی و علایق کاربران بیشتری را تحت نظر خود گرفته و آنها را به استفاده از سرویس های این شرکت مثل تقویم مجموعه Office و سرویس ایمیل ترغیب نماید.

مایکروسافت تمام توان خود برای تشویق توسعه دهندگان برای فعالیت در این زمینه را به کار گرفته و پلتفرمی موسوم به Microsoft Bot Framework ارائه کرده که با استفاده از آن ساخت ربات های مکمل برای سرویس هایی مثل اسکایپ یا توییتر امکان پذیر خواهد بود.

چنین ربات هایی حتی می توانند کسب و کارهای متفاوت تر نیز کارایی داشته باشند، مثل سفارش پیتزا و پرداخت هزینه آن با کارت اعتباری کاربر به سادگی یک دستور صوتی و بدون نیاز به تماس تلفنی.

پیش از این شرکت هایی مثل فیسبوک، گوگل، اپل و IBM تلاش کرده بودند نرم افزارهایی بسازند که قادر باشند از رفتار کاربر یادگرفته و آموخته های خود را برای ساده تر کردن زندگی ما مورد استفاده قرار دهند و حالا مایکروسافت نیز تازه نفس ترین شرکتی به حساب می آید که برای محقق کردن چنین هدفی به رقبای خود پیوسته است.

فیسبوک، برای مثال، به هوش مصنوعی خود یاد می دهد که چگونه اشکال را در یک تصویر شناسایی کند تا به همین شکل، کاربران نابینا نیز بتوانند از تکنولوژی های روز بهره گیرند. این در حالیست که در ابتدای سال میلادی جاری، مدیر عامل فیسبوک، آقای زاکربرگ هم خبر داده بود که می خواهد نسخه ای از هوش مصنوعی نظیر «جارویس» را برای خود تهیه کند.

در این میان تلاش های اولیه مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی، نتیجه ای چندان قابل قبول نداشته اند و در هفته پیش این شرکت مجبور شد کار چت بات خود در توییتر را متوقف کند.

این شرکت اکنون خبر می دهد که از این واقعه شرم سار است و می خواهد از چنین تجربه ای بهره گرفته و در آینده، اپلیکیشن های هوشمندی توسعه دهد. نادلا در خصوص مشکلات چت بات این شرکت در توییتر گفت: «با روی دادن چنین اتفاقاتیست که می توانیم رشد کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    افتا به لگن هفت دست شام و نهار هیچی
    یه وینفون رو نمیتونه اپدیت کنه درست و حسابی بعد هوش مصنوعی می خواد بسازه! خحخحخ

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    دیروز یه چیز خیلی باحال گفت راجب به tay / قبل از tay مایکروسافت یه بات هوشمند مثلش توی چین داشته که الانم 1 درصد جمعیت چین دارن ازش استفاده می کنه ، دیروز توی کنفرانس گفت بعد اون ماجرا توی توییتر متعجب شدن که چرا همچین مشکلی توی چین رخ نداده و چرا توی انگلیسی رخ داده و .... (تفاوت فرهنگ ها و این می تونه بهشون نشون بده فرهنگ مختلف کشورها و نحوه تعامل و ...) در واقع tay بر اساس اولین بات مایکروسافت بود که توی چین معرفی شده بود اما با زبان انگلیسی

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

      اسم اولین بات مایکروسافت که توی چین عرضه شد xiaoice هست

  • ali
    ali | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    دهنت سرویس ساتیا بگو چرا نسبت به لومیا و وینفون اینقدر بی تفاوته چون تو هپروت سیر میکنه دیشبم که مستقیم وینفون و فرستاد سینه قبرستون ?

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

      دیروز 3 تا قابلیت فوق العاده به کانتینیوم اضافه شد ، اپدیت سالانه برای ویندوز فون هم منتشر می شه و افزونه ها برای edge و ... می یاره ، دیروز پیش نمایشی از برنامه جدید اسکایپ و پشتیبانی از بات ها و اومدن برنامه های یونیورسال فیسبوک و استارباکس و ... رونمایی شد ، برای مثال قابلیت تایید هویت توی edge توسط موبایل های لومیا جدید هم پشتیبانی می شه

      • ali
        ali | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

        قابلیتهای خوبی هستن ولی همه چیز نیستن مهمترین چیزی که وینغون بهش نیاز داره توجه خود مایکیه ولی خودت ببین سرویسهای مایکی رو بقیه پلتفرمای موبایل از خودش بهتره بعد طرف میگه وینفون امسال در مرکز توجه ما نیست ایشالله سال بعد بابا تو بازاری که اپل با اون ید طولاش مجبوره مرتب سخت افزار و نرم افزارش آپدیت کنه آخریش آیفون ۴ اینچی تو بازاری که شرکتها ظرف یک سال از این رو به اون رو میشن اینو من موندم خودکشی بگم دیوانگی بگم بیخیالی بگم یا تصمیم از طرف سهامداران که هزینه کم کنن وینفون غیر رسمی به خاک بسپرن.

  • BVB
    BVB | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    هیچ‌کدام
    فقط موتور جستجو‌ی فوق هوشمند ملی «یوز». افتخار ملی... انتخاب هر ایرانی...

مطالب پیشنهادی