ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پشت پرده نقشه فیسبوک برای تبدیل مسنجر به یک پلتفرم

یک سال پیش، فیسبوک در کنفرانس توسعه دهندگان F8 اعلام کرد که مسنجر قرار است بیشتر از یک اپلیکیشن گپ و گفت ساده باشد و به پلتفرمی خاص خود تبدیل گردد. برای مثال، حالا از طریق ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰

یک سال پیش، فیسبوک در کنفرانس توسعه دهندگان F8 اعلام کرد که مسنجر قرار است بیشتر از یک اپلیکیشن گپ و گفت ساده باشد و به پلتفرمی خاص خود تبدیل گردد.

برای مثال، حالا از طریق مسنجر می توانید با شرکت ها و کسب و کارهای مختلف، فروشگاه ها و سرویس دهنده ها در تماس باشید، یک رستوران یا هتل رزرو کنید و جویای وضعیت خریدتان شوید.

اما مسئله اصلی صرفا افزایش کارایی های مسنجر نیست. فیسبوک در تلاش است تا مسنجر را به پلتفرمی برای «دیگر» اپلیکیشن تبدیل کند. ابتدا با ارسال GIF و چیزهای ابتدایی شروع شد و حالا شما می توانید از طریق آن Uber و Lyft را خبردار کنید تا به سراغ تان آمده و شما را به مقصد ببرند. شاید هم دوست دارید یکی از موسیقی های مورد علاقه تان را از طریق اسپاتیفای به دوستی معرفی کنید.

به زودی شاید حتی برای خرید بلیت هواپیما و سفرهای بین قاره ای خود هم بخواهید از مسنجر فیسبوک استفاده کنید.

سوال اینجاست که چرا؟ چرا به عنوان یک کاربر همه این امکانات را باید در اختیار داشته باشید؟ چرا به راحتی فقط اوبر را نصب نکنیم و تاکسی مان را سفارش ندهیم؟ از سوی دیگر، چرا یک توسعه دهنده نرم افزار باید چنین قابلیتی را در مسنجر ایجاد کند؟ طبیعتا نباید ترجیح بدهد که به جای مسنجر، اپلیکیشن خودش را دانلود کنند؟ و دست آخر، چرا فیسبوک باید این همه امکانات به یک اپلیکیشن اضافه کند؟

fbm05

پاسخ های بسیاری برای این پرسش ها وجود دارد که همه آن ها با یک حقیقت واحد شروع می شوند: مسیج دادن از طریق اپلیکیشن های موبایل، پرطرفدارترین فعالیتی است که مردم با اسمارت فون های شان انجام می دهند.

پژوهش صورت گرفته توسط Pew Internet، 97 درصد دارندگان اسمارتفون ها، حداقل یک بار در هفته از تلفن خود برای ارسال پیام متنی استفاده می کنند. ارسال پیام، بیشترین تداوم را داشته به حدی که اکثر سوژه های مطالعه، طی یک ساعت گذشته از اپلیکیشن های پیام رسان استفاده کرده بودند. به طور کلی، 35 درصد دارندگان اسمارتفون در ایالات متحده آمریکا، از چند مدل اپلیکیشن پیام رسان استفاده می کنند.

آمار فیسبوک هم این مسئله را تایید می کند. در سه ماهه انتهایی سال 2015، فیسبوک 900 میلیون کاربر فعال واتس اپ و 800 میلیون کاربر فعال ماهانه مسنجر داشت. فررک-مالته فلر، مدیر محصولات فیسبوک که توسعه بخش تجاری مسنجر را بر عهده دارد می گوید علاقه برای اپ های پیام رسان طی یک سال گذشته بیش از دو برابر شده و کسب و کارها می خواهند جایی باشند که مردم هستند.

Lyft هم دقیقا چنین نقطه نگاهی را دارد. سخنگوی این شرکت می گوید آن ها می خواهند جایی باشند که مردم هر روز به آن سر می زنند و سفارش تاکسی برای شان به آسانی سلام گفتن به یک دوست باشد.

از نقطه نگاه کاربر نیز، وجود اپلیکیشنی نظیر اوبر، درون مسنجر، میان بری اساسی است و کاربر را از پروسه ثبت نام و ورود به حساب کاربری دور نگاه می دارد. فلر می گوید شما یک بار وارد حساب کاربری تان در مسنجر فیسبوک شده اید، و حالا به همه سرویس های متصل به آن دسترسی دارید، بدون آن که لازم باشد حساب های دیگرتان را هم به یاد داشته باشید.

fbm03

و از همه مهم تر اتحادی است که برای کاربر ایجاد می شود. دانلود یک اپلیکیشن کمتر، راحتی بیشتر. شاید دانلود کردن یک اپ چندان دشوار نباشد اما هنوز هم یک قدم اضافه است، قدمی که شاید بسیاری از کاربرها را منصرف از به کار بردن اپ در زندگی روزمره شان کند.

پژوهش دیگری از سوی Nielsen نشان می دهد که علی رغم افزایش تعداد اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی و اپ استور طی سال های اخیر، مردم همچنان تعداد محدودی از برنامه های کاربردی را به کار می گیرند، رقمی نزدیک به 26.7 اپ در ماه.

اگرچه به تعداد این اپلیکیشن ها طی سال های گذشته اضافه نشده اما میزان زمانی که پای آن ها صرف می شود، 63 درصد افزایش یافته است.

این یعنی ما علاقه ای به امتحان کردن اپ های جدید نداریم و همان هایی که اثبات شده بیشترین کاربرد را دارند، حالا زمان بیشتری هم از ما می گیرند. با توجه به این نتیجه گیری، لازم است که اپ های موجود و محبوب را غنی تر از هر زمان دیگری نگاه داریم تا کاربرد آن ها افزایش یابد.

اگر مردم حالا مسنجر فیسبوک را هر روز استفاده می کنند، پس چرا کسب و کارها در آن فضا مشغول فروختن سرویس ها و محصولات شان نباشند؟

ورای تمامی این موارد، مسنجر محیط اجتماعی گسترده و ارزشمندی ارائه می دهد. برای مثال، وقتی می خواهید به خانه دوستی بروید، اوبر می تواند از طریق اکانت فیسبوک، مقصد و مبدا را تشخیص داده و کار را برای همه راحت تر کند.

مثال های این چنینی بسیار است که اگر بیشتر به آن ها فکر کنید، به آسان تر شدن زندگی آینده ختم می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • OCMAX
    OCMAX | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    عالیه عالی

  • سینا
    سینا | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    این مسنجر خیلی خوبه. من تازه امروز نصب کردم. خیلی خوبه.

مطالب پیشنهادی