ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کالبدشکافی آیفون SE: استفاده اپل از چهار نسل مختلف سخت افزار برای تولید این موبایل

آیفون SE تلفن هوشمندی است که از لحاظ قدرت با آیفون 6s برابری می کند اما از نظر ظاهر، به محصول چند سال پیش اپل می ماند. امروز وب سایت چیپ ورکس (Chipworks) برای اولین ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

آیفون SE تلفن هوشمندی است که از لحاظ قدرت با آیفون 6s برابری می کند اما از نظر ظاهر، به محصول چند سال پیش اپل می ماند. امروز وب سایت چیپ ورکس (Chipworks) برای اولین بار قطعات داخلی این تلفن همراه را به نمایش می کشد و در مورد آنها توضیحات جالبی ارائه می دهد.

اینطور که اعضای وب سایت یاد شده خبر می دهند، تنها ظاهر آیفون SE نیست که به آیفون 5s شباهات دارد و برخی قطعات داخلی هم مرتبط با همان تکنولوژی های قدیمی تر، و پرچمداران سال های گذشته اپل هستند.

برخی از این قطعات شامل Broadcom BCM5976 و Texas Instruments 343S0645 می شوند. چیپ ورکس خاطر نشان می کند که این کنترل کننده ها به سال ۲۰۱۱ بر می گردند و در محصولات قدیمی تر اپل به کار می رفته اند؛ محصولاتی نظیر آیپاد، اولین آیپد ایر و حتی تاچ‌پد مک بوک Pro و Air.

11-Apple-iPhone-SE-Teardown-Chipworks-Analysis-Internal-Touchscreen-controller-hero

12-Apple-iPhone-SE-Teardown-Chipworks-Analysis-Internal-Touchscreen-controller-solution

در این بین، برخی دیگر از قطعات شباهت هایی با آیفون ۶ دارند، نه 6s که پرچمدار اصلی اپل به شمار می رود. برای مثال، مودم کوالکام MDM9625M و همچنین فرستنده/گیرنده امواج رادیویی WTR1625L. بر همین اساس می توان گفت ارتباطات رادیویی آیفون SE دقیقا مشابه با آیفون 6 هستند.

21-Apple-iPhone-SE-Teardown-Chipworks-Analysis-Internal-modem-and-transceiver-Qualcomm-square (1)

با این حال اکثریت چیپ ها، مشابه با آخرین سخت افزارهایی که در آیفون 6s بکار رفته اند هستند. چیپست مجتمع A9، حافظه رم SK Hynix 2 GB LPDDR4 DRAM، چیپ NFC با کد NXP 66V10، و چیپ های ASIC - MEMS، حتی چیپ های مرتبط با صدای موبایل که با کد 338S00105 و 338S1285 شناخته می شوند به آیفون 6s و 6s Plus تعلق دارند.

در این میان و با توجه به تاریخ تولید نقش بسته بر روی چیپست اصلی و حافظه رم، وب سایت چیپ ورکس یک نظریه جالب را نیز مطرح می کند. این منبع اشاره به تاریخ ساخته شدن چیپ ها می کند که گویی در آگوست سال گذشته به تولید رسیده اند. اپل از چیپست A9 و ۲ گیگابایت حافظه رم در این موبایل ۴ اینچی استفاده کرده و چیپ ورکس احتمال می دهد که دلیل استفاده از آنها در این موبایل ارزان قیمت، کمبود تقاضا برای آیفون 6s و نمونه پلاس آن بوده.

02-Apple-iPhone-SE-Teardown-Chipworks-Analysis-Internal-back-PCB-hero

در حالی که آیفون SE بیشتر قطعات سخت افزاری اش را از برادران مسن تر خود دریافت کرده، برخی قطعات هم در آن دیده می شوند که به شکل اختصاصی در این تلفن هوشمند به کار گرفته شده اند. برای مثال، حافظه NAND فلش ۱۶ گیگابایتی آیفون SE از سوی توشیبا ساخته شده و با کد THGBX5G7D2KLDXG شناخته می شود. چیپ ورکس خاطر نشان می کند که این حافظه، با فناوری ۱۹ نانومتری توسعه یافته در حالی که فناوری متداول امروزی برای چنین چیپی، ۱۵ نانومتری است.

03-Apple-iPhone-SE-Teardown-Chipworks-Analysis-Internal-front-PCB-hero

ماژول آمپلی فایر Skyworks SKY77611 نیز یکی دیگر از چیپ هایی است که پیشتر در آیفون دیگری دیده نشده است. همین مسئله در مورد چیپ مدیریت انرژی Texas Instruments 338S00170 نیز صادق است.

وب سایت Chipworks بر خلاف iFixit، وارد جزییات گشودن موبایل و ارائه آموزش در این رابطه نمی شود و همانگونه که از نامش پیداست، بیشتر بر ارائه تصاویر واضح و اطلاعات جامع در مورد سخت افزار بکار رفته در گجت ها تمرکز می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • ebi
    ebi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۵

    خیلی کسایی که تو ایران میرن آیفون میگیرن تو جو برند هستند.. میبینند که همه بازیگرا آیفون دارند و قیمتش هم چند میلیونه میرن میخرن... در حالیکه بعضی گوشیا با قیمت کمتر کارایی بیشتری دارند.
    با ظهور کمپانی های جدید در صنعت موبایل اپل با این قیمتهای نجومی محصولاتش شکست خواهد خورد..همین الانشم تو آسیا شکست خورده.

  • nima
    nima | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    خخخخخ یک مشت حسود بدبخت ریختن تو ایران اخه شما برید یارانتون بگیرید(که امسال هم قطع میشه?)اینقد اپل اپل نکن لطفا،چیه چون سامسونگ و بقیه شرکت ها کمر اپل خم کردن ناراحتین،توهین نکنین پس،دیگه الان چه بخواین چه نخواین شرکت های اندرویدی رشد داشتن،دارند و خواهند داشت
    الان فک میکنین چون من اپل ندارم یا پول خریدش ندارم یا گشنه گدام،نه دیگه الان هر کی بخواد میتونه داشته باشه این همه مراکز فروش که قسطی میدن،یعنی کسی تو ایران ماهانه از پس صد هزار تومن بر نمیاد؟؟بعدشم سگ شرکت هایی که از اندروید استفاده میکنند به شرکت اپل جاسوس میارزه انگار فراموش کردیم،

    • مهدی
      مهدی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

      ماهی 100 تومن آیفون میدن؟معرفی کن بخریم چون پول ندارم بخرم.
      شما وضعت خیلی خرابه یه لیوان آب بنوش!

  • BisMark
    BisMark | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    اپل چیزی رو کپی نکرده. اگه میخواست کپی کنه باید خیلی چیزای مزخرف اندروید رو کپی میکرد.
    اپل از زمان بوق Recent Apps رو داشته.
    Share رو هم زمان ایجاب کرد که اضافه بشه. همه .
    اینها واسه جلوگیری از بدافزار هاست.
    گیریم این امکانات رو اپل تقلید کرده باشه.سخت افزار و امکانات سخت افزاری رو چه میگی؟??
    معلومه با سیستم عامل اپل چه مک چه آی او اس درست و حسابی کار نکردی. وگرنه هرکاری که بخوای میشه باهاش کرد. باید بلد باشی.
    اینکه میگم مراکز هسته ای یا ... واسه اسمش نیست. منظورم اینه که دیوایس هاش کارایی دارن. میشه توی صنعت استفاده کرد. یه گوشی صرفا جهت بازی نیست.
    چرا واسه اندروید برنامشو نمینویسن؟ کشش نداره ؟؟؟ عقلشون نمیرسه؟
    جی ال ایکس رو هم یکی مثل شما میخواست بخره من دیدم ????
    سرفیس عالیه ولی اپ هاش زیاد نیست. به درد کار اداری میخوره بیشتر.
    قیمت SE هم خیلی خوبه. بدم نمیاد ارزون باشه. ولی قیمت اصلیش همینه. از خیلی گوشیا بهتره. حتی از پرچمدار شرکت های دیگه.
    و در آخر گفتین همش تبلیغه. دنیا، دنیای تبلیغه! نکنه گوشی های اندرویدی تو خودشون نمیبینن حتی توی تبلیغات هم با اپل کل بندازن؟؟
    من نگفتم اپل مخترع حسگر اثر انگشت بوده. ولی اپل پای حسگر اثر انگشت رو به طور رسمی به موبایل و تبلت ها باز کرد.
    اپل حتی چیزی رو هم نداشته باشه و یه زمان بخواد یه تکنولوژی رو به گوشی و تبلت ها راه بده، بهینه اش میکنه.
    تعداد اپ های موجود کاملا گویای برتری اپل و سیستم عاملش هست.

    و در آخر اپل رو کاغذ نیست. خیلی از شرکت ها فقط روی کاغذ خوبن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی