ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سنسور گرانی سنج جدید
تکنولوژی

تکنولوژی شتاب سنج اسمارت فون ها می تواند شما را از خطر آتشفشان حفظ کند

شاید شما علاقه خاصی به تغییرات گرانش زمین نداشته باشید، اما سنجش میزان آن در کارهایی چون اکتشافات نفتی و بررسی های زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر ابزارهای اندازه گیری تغییرات جزئی در گرانش ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

شاید شما علاقه خاصی به تغییرات گرانش زمین نداشته باشید، اما سنجش میزان آن در کارهایی چون اکتشافات نفتی و بررسی های زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر ابزارهای اندازه گیری تغییرات جزئی در گرانش زمین، بسیار گران قیمت و گاهی دست و پا گیر هستند.

محققین دانشگاه گلاسکو با استفاده از تکنولوژی به کار رفته در اسمارت فون ها موفق به توسعه یک گرانی سنج کوچک و ارزان شده اند. مکانیزم میکرو-الکترومکانیکی (MEMS) به کار رفته در این نمونه اولیه، که Wee-g نام گرفته، شباهت بسیار زیادی با شیوه عملکرد سنسور شتاب سنج موجود در تلفن های هوشمند دارد.

فنرهای موجود در سنسور شتاب سنج موبایل شما چندان انعطاف پذیر و دقیق نیستند، اما در Wee-g از فنرهای سیلیکونی با ضخامت ۱۰ برابر کمتر از موی انسان استفاده شده است. این فنرها در ترکیب با یک حسگر ۱۲ میلیمتری دایره ای چنان دقتی ایجاد می کنند که ابزار فوق بتواند تغییرات گرانش را حتی در بازه های یک دقیقه ای تعیین نماید.

محققین برای آزمایش عملکرد Wee-g آن را در زیرزمین دانشگاه قرار دادند تا به اندازه گیری «امواج جزر و مدی زمین» یا Earth tides بپردازد. در توضیح باید گفت که در اثر جاذبه ماه و خورشید، پوسته زمین در فواصل زمانی دچار انقباض و انبساط های بسیار جزئی می شود، که همین امر تغییرات کوچکی را در میزان گرانش آن ایجاد می کند.

بعد از ثبت تغییرات طی دوره ای یک هفته ای و مقایسه نتایج آن با مدل های ریاضی، دقت بالای این ابزار برای تیم طراح مسجل شد.

تجاری سازی چنین محصولی می تواند کمک شایانی به عملیات های اکتشافی و محافظتی باشد، چرا که حالا می توان گرانی سنج ها را به جای هواپیما، با یک پهپاد کوچک نیز جا به جا کرد. می توان این دستگاه کوچک و نسبتاً ارزان قیمت را در اطراف دهانه های آتشفشانی فعال نصب کرد تا با ثبت تغییرات ناگهانی در میزان گرانش، که می تواند به معنی تجمع ماگما در زیر دهانه باشد، وقوع آتش فشان ها را پیش بینی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی