ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۳ توصیه اثربخش برای آنکه به عنوان یک درونگرا رهبر بهتری باشید

شاید هیچ ویژگی شخصیتی مثل درونگرایی در برابر تغییر تا این حد پتانسیل مقاومت نداشته باشد. هدف کوبیدن یک قشر خاص نیست، اما بسیاری از درونگرا ها از قرار گرفتن در موقعیت های تازه خوششان نمی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

شاید هیچ ویژگی شخصیتی مثل درونگرایی در برابر تغییر تا این حد پتانسیل مقاومت نداشته باشد. هدف کوبیدن یک قشر خاص نیست، اما بسیاری از درونگرا ها از قرار گرفتن در موقعیت های تازه خوششان نمی آید، از ملاقات با افراد تازه نیز همینطور. کسانی که ویژگی درونگرایی در وجودشان برجسته است، موقعیت های آشنا را ترجیح می دهند. وقتی پای رهبری به میان می آید مدام به تحلیل خودشان می پردازند، اما از ایده های تازه استقبال نمی کنند چون ممکن است به موقعیت های ناشناخته ای بیانجامد.

همین موضوع می تواند درونگرا ها را در موقعیت های رهبری با مشکل مواجه کند. شما در نقش رهبر یک کسب و کار، باید پذیرای تغییر و تحول باشید. وقتی نتوانید تغییر را بپذیرید، در موقعیت خود دچار سکون می شوید و دیگر کسی دوست نخواهد داشت از شما پیروی کند. به این ترتیب به انسان بدخلقی بدل می شوید که به روند ها واکنشی نشان نمی دهد. از خود انعطاف پذیری نشان نمی دهید و در محل کار خود به همه ثابت می کنید ذهن بسته ای دارید. در نهایت نیز ممکن است مثل خیلی از رهبران درونگرا با بزرگ شدن تیمتان در نقش خود شکست بخورید.

در ادامه توصیه های دبورا آنکونا، مدرس مدیریت و محقق مقوله ی مقاومت در برابر تغییر را از نظر خواهید گذراند. این توصیه ها به درونگرا ها کمک می کنند تغییر را بهتر پذیرا شوند و رهبر بهتری باشند.

۱- دیگران را نیز در فرایندها سهیم کنید

همه ی ما می توانیم از بقیه کمک بگیریم، اما اغلب درونگرا ها تکروی را ترجیح می دهند؛ این طلسم همیشگی اکثر درونگرا هاست. از آنجایی که دوست ندارند دیگران را نیز در امور خود دخالت دهند، روز به روز احساس تنهایی بیشتری می کنند و سپس در برابر تغییر مقاوم می شوند، چون کسی را ندارند نقاط ضعفشان را به آنها نشان دهد.

شما می توانید برای غلبه بر این مشکل گفتگو ها و یادداشت های خود را طی یک گردهمایی با دیگران در میان بگذارید. این کار فوق العاده است. به این ترتیب دیگران نیز می توانند نظرات خود را به نظرات و ایده های شما بیافزایند و آن را به ایده ی به مراتب بهتری تبدیل کنند. این کار مزیت جانبی دیگری نیز دارد. مشارکت دادن دیگران در این فرایند باعث می شود با شما ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنند؛ هر کسی دوست دارد در شکل گیری ایده های تازه نقشی داشته باشد.

درونگرا ها برای درک موقعیت های جدید، پردازش اطلاعات تازه و تطبیق با موقعیت های متغیر به کمک دیگران نیاز دارند. آنها با مشارکت دادن دیگران، کمکی که به آن نیاز دارند را دریافت می کنند. پس به عنوان جمع بندی باید گفت به دنبال کسانی باشید که به شما کمک کنند تغییر کنید.

۲- تجدید قوا را فراموش نکنید

رهبری کار طاقت فرسایی است، به انرژی فوق العاده ای نیاز دارد و باعث خستگی زیادی می شود، به ویژه اگر درونگرا باشید و در اطراف خود افراد زیادی نباشند که به شما انرژی بدهند. به این ترتیب به استراحت نیاز خواهید داشت؛ استراحتی که در نقش یک رهبر کمتر فرصت آن را پیدا خواهید کرد. دکتر تارا استیوارت نیز این موضوع را تأیید می کند که درونگراها در رهبری نسبت به برونگراها با چالش های بیشتری مواجه می شوند. این یکی از دلایل خستگی های بیش از حد درونگرا ها در نقش رهبری است.

آنکونا یادآور می شود که رهبری یک کسب و کار، مسابقه نیست. اگر به خودتان استراحت ندهید بهره وری شما به شدت افت خواهد کرد.

رهبران درونگرا باید بیش از دیگران مراقب انرژی صرف شده و انرژی کسب شده ی خود باشند. اگر بیش از اندازه انرژی مصرف کنند با مشکل مواجه خواهند شد و قادر نخواهند بود در سطحی از کیفیت که لازمه ی این کار است فعالیت کنند. این در حالی است که برونگرا ها از ماهیت آشفته ی موقعیت رهبری انرژی می گیرند.

۳- برای پرداختن به نقاط ضعف خود بهترین مهارتهایتان را به کار بگیرید

یکی از کارهایی که هر کسی می تواند انجام دهد این است که برای رسیدگی به نقاط ضعف خود از برترین مهارت هایش بهره بگیرد. اکثر درونگرا ها در ملاقات با غریبه ها با مشکل مواجه می شوند و با انجام کارهایی که می تواند خیلی سریع باعث شکل گیری رابطه ای دوستانه شوند چندان راحت نیستند. در عوض اگر مثلاً در مشاهده ی اوضاع و تحلیل موقعیت های مختلف مهارت دارید می توانید هنگام مواجهه با فردی که برای اولین بار او را ملاقات می کنید از این قدرت خود برای پیدا کردن خلق و خو و بهترین راه های ارتباط با او بهره بگیرید. یا اگر ایده های خوبی به ذهنتان می رسد سعی کنید ایده های خود را بیشتر با دیگران در میان بگذارید؛ به ویژه به صورت گروهی.

استفاده از بهترین مهارت ها برای رسیدگی به نقاط ضعف، راهکار فوق العاده ای است و قدرت لازم برای تغییر را در وجود شما پدید خواهد آورد. خیلی از مواقع علت شکست در تغییر این است که با ویژگی هایی به سراغ آن می رویم که مهارت چندانی در آنها نداریم. مثلاً اگر به عنوان یک درونگرا سعی کنید در جمع مثل برونگرا ها رفتار کنید طبیعی است که چندان موفق نخواهید بود و رفتارتان مصنوعی به نظر خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    اصلا اینطور نیست یه درونگرای پرسیور از یه برونگرای جاجر به مراتب بیشتر پذیرای تغییر هست. اصولا درونگرائی راجع به نحوه دریافت انرژی در مفهوم ارتباط با دیگرانش هست و ربطی به انعطاف نداره. میدونم بهرحال ترجمه است ولی هر مقاله ای درست نیست. بسیاری از سایت ها مقالات به اصطلاح روانشناسی علمی نیستن بهیچ وجه.

  • امید
    امید | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    نمیدونم چرا وقتی میخام( درون‌گرا ) رو معنی کنم چیزی جز عبارات شخصیت. باشخصیت .شخص. فرد. کس و دقیقا هرآنکه اعلام حظور ! کرده در یک توده
    به خاطر نمیارم.

مطالب پیشنهادی