ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روش FBI برای عبور از گذرواژه آیفون احتمالاً در آینده افشاء شده و کاربرد خود را از دست خواهد داد

به گفته برخی از مهندسین ارشد اپل و متخصصین دیگر، روش مورد استفاده برای گشودن قفل آیفون 5C توسط FBI که با جار و جنجال بسیاری انجام گرفت نمی تواند برای مدت طولانی مخفی باقی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

به گفته برخی از مهندسین ارشد اپل و متخصصین دیگر، روش مورد استفاده برای گشودن قفل آیفون 5C توسط FBI که با جار و جنجال بسیاری انجام گرفت نمی تواند برای مدت طولانی مخفی باقی بماند.

پلیس فدرال آمریکا موسوم به FBI مدتی پیش با مراجعه به مراجع قضایی تلاش برای وادار کردن اپل به رمزگشایی از آیفون به جا مانده از تروریست حادثه سن برناردینو را آغاز کرده بود، اما اپل اعتقاد داشت در صورت باز کردن راه دسترسی دولت در این حادثه، تضمینی وجود ندارد که همین روش در آینده به دست افراد نامربوط نرسد.

در نهایت اما هفته پیش بود که FBI شکایت قضایی خود را پس گرفت و اعلام کرد یک گروه ناشناس روشی برای عبور از گذرواژه آیفون مجرم درگذشته یافته اند.

حال نکته اینجاست که هرچند FBI روش خود را فاش نکرده، اما اگر در آینده اتفاق مشابهی روی دهد و بار دیگر اپل از همکاری سر باز زند، دولت به سادگی می تواند با حکم دادگاه FBI را به افشای این روش وادار نماید.

حتی اگر دولت پای خود را از چنین جدال هایی کنار بکشد باز هم پرونده های بسیاری وجود دارد که باز کردن قفل آیفون می تواند به حل آنها کمک کند و بر همین اساس می توان پیشبینی کرد که دیر یا زود پلیس فدرال استفاده از روش خود را به مقامات محلی ایالت ها آموزش دهد.

بر همین اساس، تعجبی وجود ندارد که اپل بخواهد پیش از اینکه این روش در اختیار افراد بیشماری قرار گرفته و از کنترل خارج شود، آن را مسدود نماید.

یکی از متخصص پزشکی قانونی که تاکنون برای ورود به ابزارهای متعددی با FBI همکاری داشته در همین زمینه می گوید: «FBI باید این نکته را به خود بقبولاند که اگر روش باز کردن قفل آیفون را در اختیار بخش های دیگر قرار دهد، اپل دیر یا زود مجبور می شود آن را مسدود نماید و پلیس فدرال برگ برنده خود را به همین سادگی از دست خواهد داد».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داده بود پلیس فدرال آمریکا اعلام کرده راه حل خود را با رعایت محدودیت های قانونی و سیاست های کاری، در اختیار دیگران نیز قرار خواهد داد.

حتی اگر FBI چنین کاری نکند، باز هم به گفته متخصصین راه هایی وجود دارد که می تواند به افشاء و بی مصرف شدن این روش در آینده منجر گردد، ضمن اینکه قوانینی در ایالات متحده وجود دارد که می توان با تفسیر آنها پلیس فدرال را وادار ساخت روش خود را با تولید کننده دستگاه در میان گذارد.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که اگر پلیس فدرال این روش را در مورد متهمین زنده به کار گیرد، وکیل آنها این امکان را خواهد داشت تا در جریان کم و کیف انجام آن قرار گیرد.

یکی از مهندسین ارشد اپل در همین زمینه می گوید: «آسیب پذیری هایی در این سطح عموماً عمر کوتاهی دارند و دیر یا زود بالاخره افشاء خواهند شد.»

برای مثال می توان به ابزارهای بهره برداری از آسیب های موسوم به «روز-صفر» اشاره کرد که به وفور در بازار وجود دارند و دولت ها برای دسترسی به ابزارها و اطلاعات شهروندان، آنها را از موسسه های امنیتی و دلال ها خریداری کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

جالب است بدانید که فروشندگان به حدی از آسیب پذیری هایی که به فروش می رسانند مطمئن هستند که دریافت بخشی از مبلغ فروش را به 6 ماه آینده موکول می کنند تا خریدار اطمینان داشته باشد در این مدت آسیب پذیری افشاء نشده یا بروزرسانی برای رفع آن از سوی تولید کننده ارائه نخواهد شد.

گذشته از تمام احتمالات بالا، این موضوع را نیز نباید از یاد ببریم که همان گروهی که این روش را کشف و در اختیار FBI قرار داده اند به راحتی می توانند در آینده نیز روش خود را به فروش رسانده یا در اختیار اشخاص دیگری نیز قرار دهند.

در پایان لازم است اشاره کنیم که هرچند اپل روی وجهه خود در زمینه امنیت کاربران حساسیت زیادی دارد، اما هیچکدام از اتفاقات بالا نگرانی یا تغییری در سیاست های این شرکت ایجاد نکرده است.

حتی به نظر می رسد مهندسین اپل در حال حاضر از عملکرد خود راضی و خرسند نیز باشند چرا که مدتی پیش خبر رسید یک موسسه امنیتی نرم افزار مورد نیاز برای جیلبریک کردن آیفون از طریق وب را به مبلغ یک میلیون دلار خریداری کرده است.

کارکنان اپل اعتقاد دارند حتی با وجود چنین ابزارهایی، کاربران باید بیشتر از مجرمین و هکرها نگران دولت ها باشند، چرا که فقط آنها می توانند از عهده چنین هزینه هایی برای نفوذ به یک تلفن هوشمند بر آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pouya
    pouya | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    بابا یک بسم الله گفتم قفلش باز شده طرف بمب گذار عرب بوده و مسلمان تندرو
    همین این روش باز کردن مسلمان تندرو

  • آریا
    آریا | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    شرکت اسرائیلی تونست قفلش رو بشکنه. کلن این یهودی ها خیلی باهوشن. حق دارن با تعداد کمشون کل دنیا رو گرفتن

  • saeed
    saeed | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    واقعیت اینه که اپل خودش باز کرده این قفل رو مجبورش کردن یعنی. حالا هم برا اینکه رد گم کنن این حرفارو میزنن که مردم به اپل شک نکنه با هم به توافق رسیدن. همینه

  • سعید
    سعید | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    کاش بقیه شرکت ها هم در این زمینه ها از اپل تقلید میکردن
    مثلا یکم فقط یکم سامسونگ به روز رسانی امنیتی گوشی هاشو جدی میگرفت و نمی گفت اگه 40 بار فلان عمل تکرار کنید مشکل گوشیتون حل میشه

  • BisMark
    BisMark | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    به نظر من FBI دروغ گفته و نتونسته آیفون رو باز کنه. اگر این نباشه در هر صورت داره یه جوری بلف میزنه.

مطالب پیشنهادی