ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چه زمان باید پروژه ای را مختومه کرد و آن را کنار گذاشت؟

هیچ فرمول علمی وجود ندارد که بتواند پاسخگوی این سؤال برای همه ی شما به صورت یکجا باشد. اما ممکن است فرمولی وجود داشته باشد که برای هر یک شما به تنهایی نتیجه بدهد؛ علتش هم ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

هیچ فرمول علمی وجود ندارد که بتواند پاسخگوی این سؤال برای همه ی شما به صورت یکجا باشد. اما ممکن است فرمولی وجود داشته باشد که برای هر یک شما به تنهایی نتیجه بدهد؛ علتش هم این است که خودتان آن فرمول را خلق می کنید. شما با تعیین معیارهای سنجش برای خود، راهی برای ارزیابی پیشرفتتان خلق می کنید تا در این مسیر بتوانید میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را اندازه بگیرید. معمولاً ساده ترین معیار های ابتدایی سنجش میزان موفقیت یک پروژه را زمان، هزینه و بازه ی آن تشکیل می دهند، نه درآمد یا سود حاصل از آن (حداقل نه در مراحل اولیه، چرا که خیلی از طرح ها بلافاصله سودآور نمی شوند اما با گذشت زمان ممکن است این اتفاق بیافتد).

زمان

هر پروژه ای به یک جدول زمانبندی با بخش بندی های واقع گرایانه (و نه خوشبینانه) ی هفتگی و ماهانه نیاز دارد. همه ی عوامل باید در این زمان بندی در نظر گرفته شوند. برای مثال، بسته به گستره ی پروژه ی مورد نظر، ممکن است لازم باشد برای آن یک نیروی دیگر نیز استخدام کنید، بنابراین زمان لازم برای این کار را نیز باید در نظر بگیرید. به محض آنکه ثانیه شمار پروژه شروع به شمارش کرد مسئولیت همه چیز با شما خواهد بود. اگر از برنامه ی زمان بندی تان عقب افتادید تقصیر زمان نیست. بلکه این نشانه ای کوچک مبنی بر عدم موفقیت شماست.

هزینه

نگه داشتن حساب و کتاب هزینه ها به نظر بدیهی است، اما صاحبان کسب و کار های کوچک اغلب زحمت جدا کردن هزینه های خاص یک پروژه از هزینه های معمول و جاری دیگر را به خود نمی دهند. حتی گاهی دیده شده حقوق و مزایای کارکنان درگیر در پروژه از قلم افتاده است و این یعنی گردانندگان پروژه هیچ ایده ای از میزان دقیق هزینه های آن ندارند. اما یک راهنمایی ساده: از کارمندان خود بخواهید ساعات کار روی یک پروژه را ثبت کنند و این ساعات ثبت شده را به صورت هفتگی زیر نظر بگیرید.

بازه

اصطلاح «گسترش عملیات» در میان نیرو های نظامی کاربرد زیادی دارد و به زمانی گفته می شود که مأموریت اصلی و اولیه ی عملیات، با کسب موفقیت های لازم، تحت تأثیر دستور کار بزرگتر و پیچیده تری قرار می گیرد که کاملاً فرا تر از اهداف اولیه ی تعیین شده برای آن مأموریت است. اما شما نمی توانید از پس هزینه ی مادی و غیر مادی چنین کاری بر بیایید. به توصیه ها و وسوسه های اجتناب ناپذیر برای گسترش پروژه ی خود پاسخ منفی بدهید. اگر مدام از بازه و گستره ی اصلی کاری که انجام می دهید منحرف می شوید، پروژه ی مذکور را مختومه، و پروژه ی جدیدی با زمان بندی و بودجه بندی دقیق و خاص خود آغاز کنید.

اگر همه ی این کارها را انجام دادید، درآمدها، سود ناخالص، سود خالص و جریان نقدینگی شما نیز باید تکان بخورند. اگر این اتفاق نمی افتد یا حداقل با سرعت کافی برای پوشش دادن هزینه های سرشکن طرح مورد نظر محقق نمی شود، باید پروژه را کنار بگذارید. هیچ گاه برای نجات یک پروژه ی ناکارامد به سراغ قرض، وام یا دیگر اشکال بدهی نروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی