ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان در پی پنهان نمودن زمین از چشم فرازمینی ها هستند

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای کشف سیارات دیگر توسط بشر صورت گرفته اند. به لطف ابزارهایی نظیر تلسکوپ فضایی کپلر دانشمندان موفق شده اند که تا به امروز بالغ بر 2000 سیاره ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای کشف سیارات دیگر توسط بشر صورت گرفته اند. به لطف ابزارهایی نظیر تلسکوپ فضایی کپلر دانشمندان موفق شده اند که تا به امروز بالغ بر 2000 سیاره در خارج از منظومه شمسی را شناسایی نمایند. اما سوال اینجاست: اگر آن سیارات محل سکونت موجوداتی باشد که نباید با آنها ارتباطی داشته باشیم چه؟

همین سوال ساده باعث شد که دو تن از دانشمندان دانشگاه کلمبیا به ما نشان دهند که چطور با استفاده از لیزر و مخفی کردن امضای نوری زمین، آن را از چشم بیگانگان پنهان کنیم.

تاریخ بشریت و البته داستان های علمی و تخیلی یک درس مشترک را به ما داده اند و آن اینکه بهتر است سرمان به کار خودمان باشد. حالا که تلاش برای یافتن موجودات فرازمینی قدمتی بالغ بر یکصد سال پیدا کرده، برخی دانشمندان نظیر استیون هاوکینگ به این نتیجه رسیده اند که آشکار کردن حضورمان در این هستی ایده چندان معقولی هم نیست و همین پیام های نوری ارسال شونده به فضا می توانند به انقراضمان منجر گردند.

اما مشکل آنجاست که حتی ساکت ماندن هم کفایت نمی کند. پروفسور دیوید کیپینگ و الکس تیچی فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا بر این باورند که اگر بتوانیم سیارات سکونت پذیر خارج از منظومه شمسی پیدا کنیم، ساکنان این سیارات هم می توانند ما را پیدا کنند. بنابراین آنها پنهان کردن زمین با استفاده از پرتوهای لیزری را به عنوان بهترین راهکار موجود جهت پیشگیری از وقوع این اتفاق پیشنهاد داده اند.

پیشنهاد مطروحه توسط این محققان بر پایه یکی از تکنیک های اصلی به خدمت گرفته شده در کشف اگزوپلنت ها استوار است که به آن روش ترانزیت می گویند. در این روش، تلسکوپ روی یک ستاره فوکوس می کند و تراکم نوری آن را ثبت و ضبط می نماید.

هرگونه کم شدن روشنایی ستاره حاکی از عبور سیاره ای از مقابل آن خواهد بود. دانشمندان با مطالعه انحراف نور دریافتی از ستاره می توانند ابعاد سیاره ای که از مقابل آن عبور می کند، جرم آن، فاصله اش تا ستاره، مدارش و حتی به نوعی ترکیبات آن را تخمین بزنند.

اگر آن اگزوپلنت اندازه مناسب داشته و در فاصله ای از ستاره باشد که امکان وجود آب به حالت مایع تقویت گردد (به این محدوده منطقه قابل سکونت می گویند) آنگاه این موضوع نشان می دهد که حیات می تواند روی این سیاره وجود داشته باشد.

خبر خوب آنکه این روش، ابزاری قدرتمند در دستان محققین است تا به دنبال نشانه های حیات در خارج از زمین بگردند. خبر بد اینکه چون زمین حیات را در خود دارد، پارامترهای آن به راحتی می توانند زنگ خطر را در آزمایشگاه های موجودات فضایی (که آنها نیز احتمالا به دنبال شکلی از حیات در خارج از سیاره شان هستند) به صدا درآورد.

حالا کیپینگ و تیچی برای پیشگیری از بروز هرگونه برخورد ناخواسته با این موجودات، پیشنهاد داده اند که هر سال همزمان با عبور زمین از میان خورشید و هر سیاره دیگری خارج از منظومه شمسی یک پرتوی لیزری 30 هزارم واتی را به مدت ده ساعت از زمین به فضا بتابانند. این پرتو انحراف نور قابل رویت از سیاره مان را پنهان خواهد کرد و زمین را برای موجودات فضایی غیرقابل دیدن می کند.

اما برای پنهان کردن تمامی طول موج ها، لازم است که پرتوی لیزری 30 هزارم واتی جای خود را به آرایه ای از لیزرهای قابل انطباق بدهد که مجموع قدرتی برابر با 250 هزارم وات دارند.

با این همه، فضانوردان اعلام نموده اند که پنهان نمودن کامل زمین هم ضرورتی ندارد. تیچی می گوید: ما می توانیم تنها امضاهای جوی مربوط به فعالیت های زیستی زمین نظیر اکسیژن را پنهان نماییم که به لطف یک پرتوی 160 کیلو واتی هم امکان پذیر است.

اما از این تکنولوژی می توان برای تقویت روابط دوستانه هم بهره گرفت و برای نمونه سیگنال های مصنوعی قدرتمندی را با آن ایجاد نموده و از آن برای انتقال داده به شنودکنندگان خارج از این سیاره بهره گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • هیوا
    هیوا | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    فرض کنیم با اینکار تونستیم موجوداتی که پایه‌ی زیستی مثل ما دارن رو گول بزنیم و پیدامون نکنن. اما آیا به این سناریو فکر شده که همین تغییر در امضای نوری جو زمین باعث بشه یه سری موجودات با زیست متفاوت رو به زمین بکشونه و در این سناریو چون موجودات فوق الذکر می‌بینن که رودست خوردن و با یک سری موجودات پایه‌ی کربن دمای اتاقی و تنگ‌نظر طرف هستن بزنن منقرضمون کنن عایا؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی