ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با «بایوپن» آشنا شوید؛ نوعی قلم زیستی که پرینت سه بعدی غضروف را ممکن می کند

اگر به تجویز پزشک قرار است که در آینده جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهید، بد نیست بدانید که در آینده ممکن است جراحان بتوانند مفصلی سفارشی سازه شده از سلول های بنیادی خودتان را تهیه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

اگر به تجویز پزشک قرار است که در آینده جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهید، بد نیست بدانید که در آینده ممکن است جراحان بتوانند مفصلی سفارشی سازه شده از سلول های بنیادی خودتان را تهیه کرده و در زانوی شما کار بگذارند.

تیمی از پزشکان بیمارستان سنت وینست ملبورن دستگاهی به نام Biopen یا قلم زیستی ساخته اند که در واقع نوعی پرینتر سه بعدی است و از جوهری استفاده می کند که با هیدروژل و سلول های بنیادی تولید شده.

البته پرینت سه بعدی سلول های بنیادی تکنیک تازه ای محسوب نمی شود اما شکل دقیق غضروف یک بیمار معمولا تا قبل از شکافتن زانو مشخص نمی شود و حالا به لطف این ابزار جراحان می توانند با دقت مفصل را از طریق «داربست های» جراحی برای بیمار سفارشی سازی کنند و سپس آن را به صورت دائم با استفاده از پرتوی فرابنفش سخت و سفت کنند.

بایوپن با مشاوره پزشکان از پلاستیک گرید پزشکی و تیتانیوم ساخته شده و کاملا برای چالش هایی که ممکن است در اتاق جراحی به وجود بیاید بهینه سازی شده.

بنابر گفته پروفسور پیتر چونگ مدیر بخش استخوان بیمارستان وینسنت ملبورن لازم است در نظر داشته باشید که توسعه این قبیل فناوری ها صرفا از تعامل میان دانشمندان و پزشکان میسر می شود؛ لازم است که اهالی حوزه سلامت در وهله نخست مشکل را تشخیص داده و دانشمندان نیز راهکار لازم را برای آن ارائه نمایند.

گفتنی است که احتمال زنده ماندن سلول های بنیادی در این روش بالغ بر 97 درصد عنوان شده. البته پزشکان چند سال پیش هم یک قلم زیستی مانند این را ساخته بودند (ویدئوی مربوط به آن را در بالا مشاهده می کنید) اما از آن زمان تا به امروز، تغییرات قابل توجهی را در آن ایجاد کردند تا به محصول مورد بحث رسیدند.

این را هم باید اضافه نماییم که از این وسیله می توان در دیگر اشکال جراحی نیز استفاده نمود و برای نمونه بافت های پوستی مورد نیاز را مطابق با شرایط بدنی بیمار با آن تولید نمود اما در مورد زمان دقیق تست این تکنولوژی در جراحی های واقعی و روی انسان هنوز حرفی به میان نیامده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی