ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استیو جابز
تکنولوژی

سهامی که جابز از اپل در اختیار داشت اکنون 66 میلیارد دلار ارزش دارد

وقتی استیو جابز اسطوره فناوری و بنیانگذار اپل در سال 2011 میلادی درگذشت ثروتی عظیم را برای همسرش لورن پاول جابز باقی گذاشت که ارزش امروزی اش برابر با 14.1 میلیارد دلار می شود؛ همانطور ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

وقتی استیو جابز اسطوره فناوری و بنیانگذار اپل در سال 2011 میلادی درگذشت ثروتی عظیم را برای همسرش لورن پاول جابز باقی گذاشت که ارزش امروزی اش برابر با 14.1 میلیارد دلار می شود؛ همانطور که تایید می کنید این مبلغ آنقدر بالا هست که او را به یکی از 50 فرد ثروتمند روی زمین بدل نماید.

اما جالب تر از این مساله، ثروت هنگفتی (که با بیل گیتس برابری می کند) است که جابز به خاطر تصمیم احساسی و اشتباه خود نتوانست برای ورثه اش بر جای بگذارد.

حتما می دانید که این مدیر فقید چهل سال پیش در تاریخ یکم آوریل سال 1976 میلادی و با همراهی استیو وزنیاک اپل را تاسیس کرد. شرکت نوپا و تازه تاسیس این دو نفر برای آنکه روی پای خود بایستد سرمایه گذاری های خارجی را نیز پذیرفت و در نتیجه در سال 1980 میلادی که سهام آن به صورت عمومی در بازار بورس عرضه گردید، جابز حدودا 11 درصد از اپل را که ارزشی برابر با 130 میلیون دلار داشت تحت تملک خود داشت.

اما بدترین بخش ماجرا این است که وقتی جابز جوان در سال 1985 میلادی با اعضای هیئت مدیره شرکت و مدیرعامل وقت آن یعنی جان اسکالی به اختلاف خورد، مجبور به ترک آنجا شد. بعد از این اختلافات، جابز کل سهام اپل خود به غیر از یک سهم را فروخت تا همچنان بتواند در جلسات سالانه این شرکت حضور پیدا کند.

اما اگر او همان 11 درصد سهام خود را نگه می داشت حالا ارزشی برابر با 66 میلیارد دلار داشت و این جدای از سودی است که شرکت سالانه به سهامدارانش می پردازد.

البته این اولین باری نیست که جابز سهام اپل خود را به خاطر ناراحتی از مدیریت نادرست شرکت و سیاست های مدیریتی آن به فروش رساند. جابز در سال 1996 میلادی، 1.5 میلیون سهم اپل را بعد از فروش شرکت Next Software (همان شرکت کامپیوتری که او بعد از ترک اپل با سرمایه 400 میلیون دلاری اش تاسیس کرد) خریداری کرد.

سهام خریداری شده توسط جابز بعد تجزیه سهام  احتمالا امروز ارزشی برابر با 4.6 میلیارد دلار داشت. در سال 1997 میلادی، جابز مجددا به اپل باز گشت و اینبار سمت مدیرعاملی آن را در اختیار گرفت و باز هم چندین میلیون سهام تازه خریداری کرد که ارزش امروزی آنها برابر با 600 میلیون دلار است.

در پایان لازم است اضافه نماییم که تصمیم سال 1985 جابز به فروش سهامش در اپل امکانی را برای او فراهم نمود تا یک استودیوی کوچک به نام پیکسار را با عقد قراردادی به ارزش 5 میلیون دلار از شرکت Lucasfilm خریداری کند و با تلاش و پشتکار، آن را به جایی رساند که در سال 2006 میلادی، دیزنی با پرداخت 7.4 میلیارد دلار آن را خریداری کرد.

جابز با فروش آن شرکت به دیزنی، 8 درصد از سهام این شرکت را دریافت کرد که حالا ارزشی برابر با 12.7 میلیارد دلار دارد و 90 درصد از ثروت بر جا مانده اش برای لورن پاول جابز را تشکیل می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پدرام
    پدرام | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    دستش درد نكنه
    افكار و وقت اون كجا كار ميرفت افكار و وقت ماها كجا
    الان زير همين پست كل كل ميكنن

  • amir44ho@gmail.com
    amir44ho@gmail.com | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    واقعا از دنیا که بری تموم دنیا رو هم که داشته باشی بدردت نمیخوره

مطالب پیشنهادی