ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ودافون و فیلیپس می خواهند لامپ های شهری را به سیم کارت مجهز کنند

هرچند ممکن است در ابتدا تعجب برانگیز به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که بر اساسی قراردادی تازه، قرار است اپراتور مخابراتی Vodafone برای بهبود سیستم مدیریت روشنایی شهری LED به یاری Philips Lighting ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

هرچند ممکن است در ابتدا تعجب برانگیز به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که بر اساسی قراردادی تازه، قرار است اپراتور مخابراتی Vodafone برای بهبود سیستم مدیریت روشنایی شهری LED به یاری Philips Lighting بیاید که زیر مجموعه غول هلندی برای تولید تجهیزات روشنایی به شمار می رود.

بر اساس قرارداد، این اپراتور با قرار دادن سیم کارت های ماشین-به-ماشین موسوم به M2M درون هر یک از لامپ های شهری، یک شبکه اینترنت اشیاء برای تولید کننده هلندی ایجاد می کند که متخصصین می توانند آن را برای دریافت اطلاعات، شناسایی ایراد، کنترل و مدیریت این لامپ ها مورد استفاده قرار دهند.

این البته نخستین باری نیست که Vodafone برای مدیریت شهری شبکه M2M راه اندازی می کند. برای مثال می توانیم به اجرای طرح سطل آشغال هوشمند توسط سیم کارت های این اپراتور اشاره کنیم؛ به این معنی که سطل آشغال، پر شدن ظرفیت خود را به ماشین های جمع آوری زباله اطلاع می دهد تا جمع آوری هنگام نیمه پر بودن انجام نگیرد و همین موضوع، تا 18 درصد از آلودگی هوا توسط چنین خودروهایی را کاهش خواهد داد.

سیستم مدیریت روشنایی شهری فیلیپس در حال حاضر برای شهر های بزرگی از جمله لس آنجلس، لندن و مادرید مورد استفاده قرار می گیرد، اما اضافه شدن شبکه M2M اپراتور Vodafone به این سیستم باعث می شود امکان مدیریت و دریافت اطلاعات از تک تک چراغ های موجود در سطح شهر وجود داشته باشد.

یکی از مقامات Philips Lighting در این زمینه می گوید: «تنها 12 درصد از سیستم روشنایی شهرهای جهان به لامپ های LED مجهز هستند و از این میزان تنها 2 درصد متصل به شبکه به حساب می آید. اما در آینده روزی خواهد رسید که سیستم روشنایی هوشمند متصل به شبکه در شهرها مورد استفاده قرار گیرد. برای رسیدن به چنین هدفی نیز یک اتصال بیسیم قدرتمند و قابل اطمینان نیاز است تا با استفاده از آن لامپ های مدیریت شهری را به حسگرها، ابزارها و سیستم های مدیریتی متصل نماییم».

البته توجه داشته باشید که Vodafone و Philips Lighting هنوز اعلام نکرده اند که شبکه M2M در کدام یک از شهرهای متعددی که از سیستم مدیریت روشنایی شرکت هلندی بهره مند هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بدون تردید اضافه کردن سیم کارت به تک تک لامپ های شهری نیز پروژه زمان بری خواهد بود.

Philips Lighting می گوید در حال حاضر استفاده از سیستم مدیریت روشنایی شهری این شرکت تا 70 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی به همراه دارد و اضافه شدن شبکه M2M اپراتور Vodafone نیز می تواند این میزان را باز هم افزایش دهد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که گروه های فعال در زمینه محیط زیست اعتقاد دارند جایگزین کردن لامپ های فعلی در سیستم روشنایی شهری با لامپ های LED (پروژه ای که فیلیپس برای آن تلاش می کند) تا 52 درصد انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی