ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

ایلان ماسک در عمل ثابت کرد باید ایده ها را با دیگران در میان گذاشت

اتومبیل تسلای مدل ۳ ایلان ماسک تنها ظرف مدت کوتاهی از معرفی اش با ۲۸۰ هزار سفارش مواجه شد. زیبایی کار اینجاست که ماسک هدفگذاری خود برای ساخت این خودروی برقی مقرون به صرفه را دقیقاً ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

اتومبیل تسلای مدل ۳ ایلان ماسک تنها ظرف مدت کوتاهی از معرفی اش با ۲۸۰ هزار سفارش مواجه شد. زیبایی کار اینجاست که ماسک هدفگذاری خود برای ساخت این خودروی برقی مقرون به صرفه را دقیقاً ده سال پیش، حدوداً زمانی که تسلا آغاز به کار کرد با پست مطلبی روی وبلاگش انجام داده بود.

پست های مختصر و مفید آن زمان ماسک، از این حرف می زدند که چرا خودروهای برقی موفق خواهند شد و حتی حساب و کتاب های بازده خودروهای مجهز به باتری را نیز شامل می شد. اما از همه مهم تر اینکه هدفگذاری او برای تسلای مدل ۳ با بیانیه ی زیر به اتمام رسید:

«بنابراین در کوتاه مدت، برنامه ی اصلی از این قرار است:

ساخت خودروهای اسپرت

استفاده از این پول برای ساخت خودرویی مقرون به صرفه

استفاده از این پول برای ساخت خودرویی مقرون به صرفه تر

در حین انجام کارهای بالا، ارائه ی گزینه های کاملاً پاک برای تولید برق.

به کسی نگویید».

ماسک یکی از بهترین راز های کارآفرینان موفق را در خود دارد: در میان گذاشتن اهداف با دیگران؛ از همان ابتدا و به طور مستمر. اگر می خواهید بدانید چرا باید ایده ها را از همان ابتدا با دیگران در میان گذاشت، پاسخ خود را در ادامه بخوانید:

طرح و برنامه ی خود را پالایش کنید

افراد هرچه برای در میان گذاشتن ایده هایشان با دیگران تودار تر و کم حرف تر باشند، ایده هایشان بدتر و بدتر خواهد شد. به چندین دلیل می توان با این جمله موافق بود، اما بزرگ ترین دلیل این است که نمی توان ایده ای را به تنهایی و به دور از نظرات دیگران پالایش کرد. همه ی ما ممکن است تصورمان از کار کردن روی یک ایده این باشد که به تنهایی و کاملاً بی سر و صدا تمام آنچه که باید را آماده و سپس، ایده ی فوق العاده و انقلابی خود را به جهانیان معرفی کنیم. اما این تصور بیش از حد ایده آل گرایانه است. حتی بهترین ایده ها هم بی دقت، ناقص و برای معرفی نا آماده هستند. اگر نابغه ی شناخته شده ای مثل ماسک تمام ایده هایش را از همان ابتدا با همه در میان می گذارد، احتمالاً شما هم بهتر است همین کار را انجام دهید.

نشان دهید توانایی اش را دارید

معنای رهبری بی نقص بودن نیست، بلکه شفاف بودن چشم انداز است. خودتان بگویید، چقدر باید مصمم بود تا ایده ای انتزاعی را ظرف ۱۰ سال به یک واقعیت محض تبدیل کرد؟ این کار نیازمند عشق، تمرکز و از همه مهم تر، صلاحیت است. به یاد داشته باشید، ماسک ظرف این ده سال، برای به ثمر رساندن تسلا ریسک های بسیار بزرگی را متحمل شد و زحمات بسیاری کشید. هر کسی بدون یک هدف استوار و طرح و برنامه ای برای رسیدن به آن، از توان می افتد.

اغلب افراد بیش از آن حواسشان درگیر چیزهای مختلف است که بتوانند یک برنامه ی بلندمدت و گسترده را اجرایی کنند. ثابت کنید شما جزو این اکثریت نیستید.

جسور باشید

ما بیش از آنکه از دزدیده شدن ایده هایمان می ترسیم، از ترس مورد انتقاد قرار گرفتنشان آنها را با دیگران در میان نمی گذاریم. در میان گذاشتن این چشم انداز با دیگران جسارت می خواهد. با این حال، هسته ی حساس و پر حرارت چشم انداز شما، بزرگ ترین نقطه ی قوت آن نیز هست: واقعاً چه کسی بیشتر از خودتان به آن هدف خاصی که منحصر به وجود شماست اهمیت می دهد؟ هیچ کس. هیچ کس نمی تواند عشق، تمرکز و صلاحیت شما برای تحقق بخشیدن به این ایده را از روی شما کپی کند؛ حتی اگر خود ایده را از شما بدزدد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    "معنای رهبری بی نقص بودن نیست، بلکه شفاف بودن چشم انداز است."

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

    از پاراگراف آخر خیلی خوشم اومد

  • آریا
    آریا | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

    ایلان بینظیره

مطالب پیشنهادی