ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فصل خرید؛ پیش بینی کوتاه مدت بازار خودرو در سال 95

حدود 2 سال است که بازار خودرو از رونق سابق برخودار نیست و دچار نوعی از رکورد بلند مدت شده است. در واقع می توان گفت که بعد از جهش قیمت ارز که موجب افزایش ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

حدود 2 سال است که بازار خودرو از رونق سابق برخودار نیست و دچار نوعی از رکورد بلند مدت شده است.

در واقع می توان گفت که بعد از جهش قیمت ارز که موجب افزایش تصادعدی قیمت خودروها و کاهش توان خرید عموم ایرانیان شد، دلالی و واسطه گری در بازار خودرو نیز به تدریج از میان رفت و حتی برخی افراد و نمایشگاه هایی که به شکل عمده به خرید وفروش خودرو می پرداختند ناچار به تغییر شغل شدند.

در سال گذشته همینطور بازار خودروهای وارداتی نیز به دلیل تغییر قانون گارانتی خودروهای غیر شرکتی از رونق چندانی برخودار نبود و حجم واردات نسبت به سال 1393 دچار افت قابل توجهی شد.

CAR-6

در شرایط فعلی هنوز خودروهای 2014 صفر کیلومتر در بازار وجود دارند و نمونه های 2015 و 2016 نیز نسبت به سال های قبل از اختلاف قیمت کمتری نسبت به مدل های قدیمی برخوردارند که خود از رکورد در بازار خودرو حکایت می کند.

در بازار خودروهای تولید داخل حتی علیرغم فروش حدود 110 هزار دستگاه خودرو با وام 25 میلیونی، در سال گذشته شاهد کاهش تولید به حدود یک میلیون دستگاه بودیم که تفاوت قابل توجهی نسبت به پیش بینی های اولیه در ابتدای سال قبل دارد.

جالب تر آنکه شاید برای اولین مرتبه در سال های اخیر، شاهد عدم فروش خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل در بازار شب عید بودیم، آنچنان که هنوز هم خودروهای 94 در بازار موجود هستند و این در حالیست که شماره گذاری خودروهای تولید داخل با مدل 95 از اواسط بهمن ماه آغاز شده است.

CAR-10

از طرف دیگر هنوز نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 95 اعلام نشده است و خودروسازان نیز قیمت های جدید خود برای سال 95 را تعیین نکرده اند، بنابراین در شرایط فعلی بازار دچار نوعی رکود انتظاری شده و فرصت مناسبی برای خرید خودروهای صفر کیلومتر با حداقل قیمت وجود دارد.

چرا که احتمالا پس از اعلام و ابلاغ قیمت های جدید خودروهای داخلی، قیمت خودروهای نو یا دست دوم نیز به تبعیت از قیمت های جدید دچار افزایش خواهد شد و ظرفیت خرید خودروهای صفر کیلومتر مدل 94 که هم اکنون در بازار وجود دارد نیز به زودی پر می شود.

CAR-4

در بازار خودروهای وارداتی، وضعیت کما بیش مشابه سال گذشته ارزیابی می شود. تعرفه واردات در سطح قبلی (40 الی 45 درصد) حفظ شده است و از نظر حجم نیز بر اساس مصاحبه رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو، هدف گذاری در حدود سهم 4% بازار خودروهای وارداتی نسبت به کل بازار خودرو است که رقمی در حدود 40 الی 50 هزار دستگاه در سال می شود.

در نهایت به نظر می رسد که شرایط در خودروهای مونتاژی (واردات CKD) نیز در حال تغییر است، ظاهرا و براساس اخبار اولیه، تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو مقداری افزایش یافته و این افزایش می تواند به معنی گران شدن قیمت انبوهی از خودروهای مونتاژی چینی و حتی کره ای (نظیر سراتو سایپا) تعبیر شود.

LUX CAR-1

بنابراین به نظر می رسد که با توجه به رکود بهاری و عدم اعلام قیمت های افزایش یافته جدید، در شرایط فعلی بازار نوعی فرصت استثنائی به وجود آمده تا مشتریان بتوانند خودروهای نو یا در حد نو را با قیمت های کاهش یافته (به خصوص در مدل های 2014 یا 94) خریداری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی