ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسخه iOS ابزار تازه فیسبوک برای «مشاهده» تصاویر توسط نابینایان عرضه شد

روز گذشته فیسبوک ابزاری به نام Automatic Alternative Text (یا متن جایگزین خودکار) را برای افراد نابینا و دارای عیوب انکساری در سایت خود منتشر کرد تا آنها هم بتوانند «ببینند». برای آنها که از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۵

روز گذشته فیسبوک ابزاری به نام Automatic Alternative Text (یا متن جایگزین خودکار) را برای افراد نابینا و دارای عیوب انکساری در سایت خود منتشر کرد تا آنها هم بتوانند «ببینند». برای آنها که از برنامه های صفحه خوان استفاده می کنند تا متوجه شوند که محتوای به نمایش در آمده روی اسکرین دستگاه چیست، باید بگوییم که ابزار ارائه شده توسط فیسبوک از تکنولوژی تشخیص اشیاء بهره می گیرد تا برای عکس هایی که در این سایت به نمایش در می آیند توضیحاتی را ارائه نماید. لازم است یادآور شویم که پروسه توسعه این ابزار که مدیریتش هم بر عهده تیم accessibility فیسبوک بوده است چند ماهیست که ادامه دارد.

مت کینگ، نخستین مهندس نابینای فیسبوک پیشتر در ماه اکتبر گفته بود: حجم بالایی از فید خبری فیسبوک را تصاویر تشکیل می دهند و شاید تصور این حجم در ذهنتان نگنجد. کاربران هم معمولا هر یک نظری در مورد این عکس ها دارند و چیزی راجع به آن می گویند، اما آنها معمولا نمی گویند که عکس در مورد چیست و چه عناصری در آن حضور دارند.

او در ادامه می گوید: بنابراین فردی مثل من، این سوال را از خود می پرسد که چه چیز جالبی در عکس وجود دارد؟ گفتگوی آنها در مورد چیست؟

تا پیش از ارائه این ابزار توسط فیسبوک، افرادی که از برنامه های صفحه خوان استفاده می کردند صرفا نام فردی که عکس را گرفته می شنیدند و اگر گیرنده عکس متنی را همراه با آن در صفحه خود به اشتراک گذاشته بود از آن مطلع می شدند. حالا اما این افراد می توانند بشنوند که برای نمونه تصویر سه نفر را نشان میدهد که در یک محیط باز هستند و می خندند.

تکنولوژی تشخیص شی به کار رفته در این ابزار برپایه یک شبکه عصبی تهیه شده که میلیاردها پارامتر دارد و با میلیون ها مثال به آن آموزش داده شده است. شبکه های عصبی البته یکی از انواع یادگیری ماشینی هستند و وقتی صحبت از عکس به میان می آید در نقش سیستم های تشخیص الگو ظاهر می شوند.

در تکنولوژی به خدمت گرفته شده توسط فیسبوک، سیستم، تصاویر و کلمات مربوط به حمل و نقل (مثلا «ماشین»، «قایق»، «موتورسیکلت» و غیره)، طبیعت (مثلا بیرون، کوهستان، موج، خورشید، چمنزار و غیره) ورزش (تنیس، شنا، استادیوم و غیره)، غذا و کلمات توصیفی برای ظاهر (نوزاد، عینک، خنده، جواهرات، سلفی و غیره) را تشخیص می دهد.

گفتنی است که این ابزار هم اکنون برای برنامه های صفحه خوان مبتنی بر iOS به زبان انگلیسی موجود است زیرا طبق بررسی های فیسبوک، نابینایان انگلیسی زبان که از پلتفرم iOS استفاده می کنند بیشترین تعداد کاربرانش را در این گروه می سازند.

قرار است که این شبکه اجتماعی به زودی قابلیت جدیدش را به دیگر پلتفرم ها و زبان ها نیز اضافه نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • M o h s e n
    M o h s e n | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

    واقعا متوجه نمیشم چرا استقبال از سایت افت کرده ! (با توجه به میزان کامنت ها) ؛

    نکته ای که باعث تعجبم میشه ، اینه که مطالب سایت تغییر کمی و کیفی خاصی نسبت به اون موقع نداشته ! (منظورم از تغییر ، تنزل بود )

    • sima
      sima | ۱۷ فروردین ۱۳۹۵

      دلیلش اینه که به دلیل مشکل فنی سایت کامنت ها منتشر نمی شوند . با این که پیغام ثبت موفقیت امیز کامنت نمایش داده می شود.

مطالب پیشنهادی