ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا از ابررایانه DGX-1 برای یادگیری عمیق پرده برداشت

مدتهاست که پردازنده های گرافیکی انویدیا صرفا در کامپیوترهای حوزه گیمینگ به کار نمی روند. در واقع سالهاست که این شرکت تلاش دارد به حوزه یادگیری ماشینی هم ورود پیدا کند و در همین راستا از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۵

مدتهاست که پردازنده های گرافیکی انویدیا صرفا در کامپیوترهای حوزه گیمینگ به کار نمی روند. در واقع سالهاست که این شرکت تلاش دارد به حوزه یادگیری ماشینی هم ورود پیدا کند و در همین راستا از ابرکامپیوتر 129 هزار دلاری اش به نام DGX-1 پرده برداشت.

جن سان هانگ مدیرعامل این شرکت در وصف توانایی و قدرت ابررایانه جدید رونمایی شده، آن را با توان 250 سرور برابر دانست و در توضیحاتش اینطور گفت که دستگاه ساخته شده 7 ترابایت حافظه اس اس دی، هشت عدد پردازنده گرافیکی تسلا P100 که تازه معرفی شده است و دو پردازنده زنون دارد.

همانطور که تایید خواهید کرد قدرت پردازشی این محصول باورنکردنی است (170 ترافلاپ تنها در یک کامپیوتر) و نسبت به آنچه انویدیا در سال قبل معرفی کرد تا 12 برابر بهبود یافته است.

IMG_1886 (1)

در مورد خریداران احتمالی دستگاهی با این توان هم انویدیا آن را گزینه ای ایدآل برای انجام پروژه های تحقیقاتی خواند و اعلام داشت که نخستین سری از آن برای ده دانشگاه مختلف در سرتاسر دنیا ارسال خواهند شد که MIT، استنفورد، دانشگاه نیویورک و برکلی را در بر می گیرند.

این شرکت همچنین ابررایانه DGX-1 را قطعه ای کلیدی در سیستم یادگیری ماشینی مخصوص رانندگی اش به نام Drive PX خوانده که از هوش مصنوعی بهره می برد و می تواند وسایل نقلیه را با نرخی برابر با 180 فریم بر ثانیه شناسایی کند.

اما هدف انویدیا از طراحی و ساخت چنین سیستمی آن است که به کارگیری این میزان قدرت محاسباتی تا حد ممکن ساده تر شود. به گفته هانگ، دانشمندان حوزه دیتا و محققان هوش مصنوعی این روزها بخش اعظمی از زمان خود را صرف توسعه راهکارهای محاسباتی پرتوان می کنند [که این کار نیازمند صرف هزینه وانرژی بالایی است] در حالی که استفاده از  DGX-1 بسیار ساده است و تنها با یک هدف ساخته شده: قفل گشایی از توان ابرانسانی و به کارگیری آن در رفع مشکلاتی که حل نشده باقی مانده اند.

در مورد شرکت ها و سازمان هایی که از این کامپیوترها استفاده خواهند کرد هم باید بگوییم که قیمت بالای آن قطعا مساله چندان با اهمیتی نخواهد بود چراکه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از اهمیت بالایی برای شرکت هایی نظیر گوگل و مایکروسافت و البته موسسات تحقیقاتی برخودارند و در نتیجه ظاهرا انویدیا ترسی از بابت پیدا کردن مشتری برای این ابرراسانه ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی