ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرسش و پاسخی پیرامون دوربین دوگانه تلفن های هوشمند پی ۹ و پی ۹ پلاس هوآوی؛ همکاری با لایکا تا چه حد موثر بوده است؟

روز گذشته هوآوی از جدیدترین تلفن های هوشمند پرچمدار خودش یعنی P9 و P9 Plus پرده برداشت و شاید مهم ترین نکته در مورد این محصولات که جای توجه داشته باشد دوربین یا بهتر بگوییم ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

روز گذشته هوآوی از جدیدترین تلفن های هوشمند پرچمدار خودش یعنی P9 و P9 Plus پرده برداشت و شاید مهم ترین نکته در مورد این محصولات که جای توجه داشته باشد دوربین یا بهتر بگوییم سیستم دوربین آنهاست؛ زیرا در این دیوایس ها شاهد حضور دو ماژول اصلی در بخش پشتی دستگاه برای ثبت تصاویر هستیم.

در گذشته دوربین های دوگانه برای راهکارهای غیر کاربردی و صرفاً تبلیغاتی مانند گرفتن عکس های سه بعدی و... در موبایل ها حضور پیدا می کردند، اما اکنون هوآوی به دنبال محقق نمودن هدفی بسیار ارزشمندتر است: دو دوربین اصلی پی ۹ در کنار یکدیگر و به کمک هم تنها یک تصویر را به ثبت می رسانند، ولی تلاش دارند تا همان یک عکس کیفیتی بسیار بالا داشته باشد.

اجازه دهید در همین راستا نحوه عملکرد دوربین جدیدترین پرچمداران هوآوی را قدری بیشتر بررسی نماییم.

چرا یک دوربین دوم در محصول حاضر است؟

دو دوربینی که در پی ۹ تعبیه شده اند دو کار متفاوت را به سرانجام می رسانند. یکی از این دوربین ها دارای یک سنسور معمول RGB است و تصاویر رنگی را تهیه می کند؛ دیگری اما سنسوری مونوکروم دارد و تمامی صحنه ها را به شکل سیاه و سفید به ثبت می رساند.

سنسور دوم کاربردش این نیست که با آن عکس های سیاه و سفید بگیرید (هر چند اگر بخواهید می توانید این کار را بکنید)، بلکه وظیفه ی اصلی اش فراهم آوردن داده های بیشتر برای گرفتن عکس های با کیفیت تر است. یا در اصل وقتی دستگاه می خواهد عکس را پردازش کند به کمک این سنسور اطلاعات کامل تر و دقیق تری را در اختیار خواهد داشت و در نتیجه می بایست خروجی مطلوب تری را مهیا سازد.

بسیار خب، ولی چرا حضور سنسوری که تنها به سیاه و سفید محدود است می تواند تاثیرگذار باشد؟

شاید برای تان قدری عجیب جلوه کند، ولی یک سنسور مونوکروم قادر است جزئیات بیشتری را نسبت به یک سنسور رنگی از یک صحنه گردآوری نماید. علت نیز در این مسئله خلاصه می شود که سنسور مذکور همواره تلاش دارد تا درک کند چه میزان نور در حال ورود است و خودش را درگیر اینکه نورهای ورودی چه رنگی هستند نمی کند.

در سوی دیگر ماجرا، سنسورهای RGB همواره نورهای ورودی را فیلتر می کنند تا تشخیص دهند آنها چه رنگی هستند و در کجای تصویر می بایست بنشینند. به همین علت یا به خاطر این شیوه فیلترینگ بخشی از جزئیات که با آنها می توان تصویری واضح تر به دست آورد در این سنسورها از دست می رود.

هوآوی می گوید اکنون پی ۹ با تکیه بر دو سنسور خود در هنگام گرفتن عکس، ۲۷۰ درصد نور بیشتر نسبت به آیفون ۶ اس و ۷۰ درصد نور بیشتر نسبت به گلکسی اس ۷ دریافت کرده و لذا تصاویری به مراتب زیباتر تهیه می نماید.

عملکرد این دو دوربین در کنار یکدیگر به چه صورت است؟

دو دوربین به صورت همزمان از یک صحنه عکس می گیرند، سپس پی ۹ داده های به دست آمده از دو سنسور را پردازش می کند و بهترین تصویر ممکن را از ترکیب آنها خلق می نماید. دوربین رنگی دستگاه، همانطور که گفتیم جزئیات عکس های رنگی استاندارد را تهیه می کند و سپس با ترکیب این جزئیات با داده های به دست آمده از سنسور مونوکروم به صورت تئوری می بایست به عکسی بسیار با کیفیت دست پیدا کنیم.

عکس هایی که به این شیوه تولید می شوند نسبت به دوربین های معمول کیفیت بیشتر و ابعاد بزرگ تری داشته و های لایت ها و سایه ها در آنها دقیق تر و زیبا تر به تصویر کشیده خواهند شد.

چرا به جای این راهکار پیچیده یک سنسور به مراتب بهتر به کار گرفته نشده؟

به این علت که به کارگیری یک سنسور بسیار بهتر در یک تلفن هوشمند امری کاملاً دشوار محسوب می شود. اگر عکس های مطلوب تری را از موبایل خود می خواهید، پس باید در آن سنسوری بزرگتر قرار دهید که بتواند نور بیشتری را جذب کرده و جزئیات دقیق تری را گردآوری نماید.

اما نکته در اینجاست که ابعاد اسمارت فون ها کوچک هستند و دائماً هم شاهد کامپکت تر و نازک تر شدن شان هستیم. لذا یک سنسور بزرگ تر سبب می شود برجستگی ناخوشایند در پشت دستگاه پدید آمده و یا طراحی آن دچار وضعیتی نامطلوب گردد.

هوآوی برای اجتناب از این مسائل و حفظ کیفیت عکس هایی که توسط پرچمدارانش تهیه می شوند به سراغ راهکاری هوشمندانه رفته.

هوآوی ظاهراً با لایکا وارد همکاری شده؛ برندی که دوربین هایی ۷.۰۰۰ دلاری می سازد. این همکاری واقعاً تاثیر گذار بوده؟

لایکا در توسعه ی محصول با هوآوی همکاری داشته، اما انتظار نداشته باشید پی ۹ با لنزهای دوربینی دارای کیفیت افسانه ای دیگر تولیدات این برند به دست شما برسد.

طبق اطلاعات موجود لنزهای به کار رفته در اسمارت فون های مورد بحث «تحت لیسانس لایکا» هستند؛ به این معنی که کمپانی مذکور در پدید آوردن شان نقش یا نظارت جدی داشته. البته از سوی دیگر نمی بایست فراموش کنیم لایکا این عادت را نیز دارد که اجازه دهد دیگر شرکت ها صرفاً از نامش استفاده ی تجاری نمایند، هر چند ظاهراً هوآوی همکاری فراتر از چنین شرایطی را تجربه می نماید.

به هر حال دست آخر از یاد نبرید با یک موبایل طرف هستید و همین مسئله برای لایکا هم محدودیتی هایی را پدید می آورد.

آیا استفاده از دو دوربین سبب کند شدن فرآیند عکاسی نمی شود؟

در پاسخ باید بگوییم حداقل دلیل علمی برای رخ دادن چنین اتفاقی وجود ندارد و حتی هوآوی کوشش نموده با به کارگیری یک چیپ مستقل «پردازش عمق» روند کارهای مربوط به ثبت عکس در پرچمداران جدید خود را تسریع نماید.

کمپانی چینی می گوید بهره گیری از این چیپ سبب شده تا دستگاه آنها نسبت به نمونه هایی که به راه حل های صرفاً نرم افزاری متکی هستند برتری یافته و در حین فوکوس کردن ۲۰۰ درصد سریع تر باشد. به زبان ساده پی ۹ بسیار تند تر از آنچه قبلاً دیده اید روی یک صحنه فوکوس کرده و آماده ی تصویربرداری از آن می شود.

چرا چندین وضعیت فوکوس وجود دارد؟

بر حسب اینکه از چه صحنه ای عکس می گیرید پی ۹ از یکی از حالت های فوکوس خودکار خود استفاده خواهد برد. برای سوژه هایی که بسیار نزدیک باشند پرچمدار چینی ها از فوکوس لیزری بهره می گیرد.

تکنیک یاد شده این روزها کاملاً بدل به یک استاندارد گشته و شاهد حضور آن در برخی از محصولات دیگر هوآوی مانند نکسوس ۶ پی نیز هستیم. این تکنیک به این مسئله متکی است که چه مدت طول کشیده لیزر به سوژه رسیده و سپس به سمت موبایل بازگردد؛ به این ترتیب فاصله با سوژه محاسبه خواهد شد.

برای سوژه های قدری دورتر پی ۹ به سراغ روشی مشابه چشم انسان می رود تا تشخیص دهد روی کدام شی می بایست تمرکز کند و البته اگر هیچ یک از این شیوه ها موثر واقع نشوند ارزیابی بر اساس کنتراست در دستور کار قرار می گیرد، که نسبت به راه حل های قبلی کندتر خواهد بود.

tweet shot

هوآوی برای بهبود عملکرد دوربین های پی ۹ و پی ۹ پلاس چه تدابیر دیگری اندیشیده؟

موفق ترین برند چینی تولید کننده موبایل در جهان تنها به تصاویری که دوربین پرچمداران تازه اش می گیرند اکتفا نکرده و تلاش نموده آنها را به صورت نرم افزاری نیز بهینه نماید. از همین رو شاهد آن هستیم افکت هایی اعمال می شوند تا بوکه هایی زیبا رقم بخورند، یا شعاع های نوری به شکلی جذاب تر از معمول پردازش شده به تصویر کشیده می شوند.

هدف اصلی این بوده که آنچه پی ۹ ثبت می کند به خروجی دوربین های بزرگ تر و کاراتر نزدیک تر شود. البته این افکت ها و پردازش های نرم افزاری قابل تنظیم هستند و شما می توانید اجازه دهید نرم افزار عکس هایتان را بهبود بخشد یا اینکه در این موضوع نقشی نداشته باشد. راحت تر اگر بگوئیم استفاده از دوربین به صورت دستی و خارج از حالت اتوماتیک هم امکان پذیر خواهد بود.

از همه ی اینها بگذریم، آیا پی ۹ و دیگر همتای آن می توانند عکس های خوبی بگیرند؟

سئوالی که در بالا پرسیده شده شاید مهم ترین و اصلی ترین سئوال باشد. هوآوی گالری از نمونه عکس های تهیه شده توسط پی ۹ را منتشر کرده که بسیار زیبا هستند. نباید از خاطر ببریم شرکت های موبایل ساز همواره در رابطه با عکس هایی که به عنوان نمونه تصویر تهیه گشته توسط دوربین اسمارت فون جدید خود ارائه می نمایند به شدت حساس هستند و در انتخاب آنها وسواس خاصی به خرج می دهند.

لذا می بایست قدری صبور باشیم تا محصول در دسترس همگان قرار گرفته و سپس به ارزیابی دقیق تر آن بپردازیم. در پایان از شما دعوت به عمل می آوریم نمونه عکس های گرفته شده توسط دوربین پی ۹ را مشاهده و خودتان به قضاوت راجع به آنها بنشینید.

Huawei_Berlin_1.0

Huawei_Berlin_2.0

Huawei_Berlin_3.0

Huawei_Berlin_4.0

Huawei_Berlin_5.0

Huawei_London_1.0

Huawei_London_2.0

Huawei_London_3.0

Huawei_London_4.0

Huawei_London_5.0

Huawei_Madrid_1.0

Huawei_Madrid_2.0

Huawei_Madrid_3.0

Huawei_Madrid_4.0

Huawei_Paris_1.0

Huawei_Paris_2.0

Huawei_Paris_3.0

Huawei_Paris_4.0

Huawei_Paris_5.0

Huawei_Paris_6.0

Huawei_Paris_7.0

Huawei_Paris_8.0

Huawei_Paris_9.0

Huawei_Paris_10.0

Huawei_Rome_1.0

Huawei_Rome_3.0

Huawei_Rome_4.0

Huawei_Rome_5.0

Huawei_Rome_6.0

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

    دوستان عزیز چرا شما انقدر عقده ایی هستین من همه گوشی ها رو امتحان کردم گوشی اولم سامسونگ بوده و دومی هواوی و سومی اپل و اخری هم که مطمعنم هیچوقت پشیمونم نمیکنه گلکسی اس۶ اج هست! ولی نمیگم اپل بده یا هواوی همشون خوبه ولی هرکس علاقه و عقیده خودشو به اسمارت فون داره لطفا توهین نکنین !

  • نیما
    نیما | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

    من در گذشته حتی حاضر نبودم به هوآوی فکر کنم و هر موقع اسمش رو می آوردند، میگفتم بی خیال بابا، ولی کاملا اتفاقی چند ماه پیش یک گوشی هوآوی جی8 خریدم که جزء گوشی های میانرده محسوب میشه، اما خداییش بعد از لمس و کارکردن با گوشی متوجه شدم برند هوآوی نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوبه خصوصا کیفیت ساخت وبدنه تمام آلومینیومی در یک گوشی میانرده منو واقعا راضی کرد

  • Apple
    Apple | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    هواوی واسه خودش شرکت شده؟!؟!گوشی ها ی چینی اشغالیه در یک کلام به اپل هم هیچ وقت نمیرسه و نخواهید رسید

  • بهفر
    بهفر | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    آفرین به هواوی با این دوربین باحالش تازه بیرون هم نزده با این که یکی از باریک ترین گوشی های جهانه.اپل و سامی یاد بگیرن

  • pb
    pb | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

    سلام اون دوستانی که میگن هواوی داشتن و خیلی به درد نخوره و اس 7 و جی 5 بهتره لطفا یه گوشی با قیمت اس 7 و جی 5 تو هواوی پیدا کنید بعد باهاش مقایسه کنید بعدشم الان گوشی میت 8 با قیمت یک و شیش صد داره پادشاهی میکنه بعد چی 5 و اس 7 بهترینه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی