ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وال استریت ژورنال: بُردهای سامسونگ در کشورهای در حال توسعه هزینه بر هستند

در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، سامسونگ جایگاه خود را به عنوان فروشنده شماره یک تلفن هوشمند در چین، اندونزی و هند از دست داد اما اکنون و به لطف محبوبیت بالای گلکسی S7 و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، سامسونگ جایگاه خود را به عنوان فروشنده شماره یک تلفن هوشمند در چین، اندونزی و هند از دست داد اما اکنون و به لطف محبوبیت بالای گلکسی S7 و البته موبایل های اقتصادی اش، شرکت کره ای تلاش دارد تا این روند را تغییر دهد و به احتمال زیاد، موفق هم خواهد بود. در این میان اهالی سئول تنها یک راهکار ساده را در پیش گرفته اند که «کاهش قیمت» نام دارد.

«سیدهارت شارما» (Siddharth Sharma)، یک شهروند کاملا عادی در دهلی نو است و ۳۵ سال سن دارد. وی تا کنون به خرید موبایل های سامسونگ علاقمند نشده بود چرا که استارتاپ هایی محلی در کشور هند -نظیر مایکرومکس- محصولات جذابی می سازند که یک سوم یا نصف قیمت موبایل های سامسونگ، قیمت دارند.

در ژانویه امسال اما، آقای شارما می گوید که با گلکسی J2 آشنا شده و آن را خریده؛ تلفن هوشمندی که با بودجه اش تطابق داشته و عمر باتری مناسبی را هم در اختیارش گذاشته است.

این محصول در کشور یاد شده با قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می رود اما اگر سال گذشته تمایل به خرید یکی از موبایل های اقتصادی سامسونگ در همان کشور پیدا می کردید، دست کم باید دو برابر همین مبلغ را پرداخت می نمودید. آقای شارما، به عنوان یک مشتری ساده می گوید: «کیفیت اش بسیار بهتر است.» (در مقابل موبایل های کم کیفیتی که پیشتر مورد استفاده قرار داده.)

همه این ها نشانه هایی هستند از قمار بزرگ سامسونگ در کشورهای در حال توسعه، با موبایل های اقتصادی اش. سامسونگ برای بقا در بازاری که تنها در آن پرچمدار ها مهم نیستند، راهی به جز این پیش پای خود نمی بیند. شرکت مورد اشاره اکنون با شیائومی رو به روست که از چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ در پرچمدار کنونی خود استفاده می کند و آن را با قیمت ۲۵۰ دلار می فروشد. از سوی دیگر اکنون اپل هم متوجه ارزش بازارهای در حال توسعه شده، و موبایلی ۳۹۹ دلاری معرفی کرده است.

OJ-AH155_SAMCHE_9U_20160310032410

اینک سامسونگ سری J خود را بازطراحی کرده و آنها را بیشتر به سری S موبایل های خود شبیه نموده؛ محصولاتی که با نصف الی یک سوم قیمت یک پرچمدار به فروش می رسند و بهای طلب شده از سوی سامسونگ برای آنها، بین ۱۰۰ الی ۲۵۰ دلار است.

تحلیلگران باور دارند که این اقدام سامسونگ و پایین آوردن قیمت ها، در دراز مدت بر حاشیه سود شرکت یاد شده تاثیر مخربی خواهد داشت. در سال گذشته حاشیه سود سامسونگ از موبایل هایش، برابر با ۸.۹ درصد بود در حالی که اپل این رقم را به ۴۰ درصد رسانده است. در قیاس با عملکرد پیشین خودش، می توان گفت که سامسونگ در سال ۲۰۱۳ حاشیه سود ۱۶.۱ درصدی داشت و اکنون، کاهش قیمت ها برای جلب خریداران، همچنان ادامه دارد.

همین سیاست البته باعث شده تا سهم سامسونگ از بازار هند افزایش پیدا کند. همین شرایط در اندونزی هم وجود داشته و میانگین قیمت موبایل های فروش رفته در این کشور، در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵، معادل ۱۴۵ دلار بوده است. در سال گذشته این سازنده در کشور چین، به رتبه ششم سقوط کرد اما با توجه به شرایط جدید، انتظار تغییر این وضعیت وجود دارد.

با این حال منتقدان باور دارند که سامسونگ برای رقابت با برندهای چینی و همچنین اپل، همچنان مجبور خواهد بود به کاهش قیمت ها و در واقع کاهش سود خود ادامه دهد؛ اقدامی که در نهایت باعث کاهش سودآوری و ضربه خوردن سامسونگ در آینده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • منتقد
    منتقد | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵

    j2 جالب نیست، یخورده ضعیفه
    در عوض،
    j5 عالیه. عالی.
    پونصد و خوردی میدی، از خیلی از گوشی های یک میلیون تومن هم بهتره.

  • احمد
    احمد | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    خیلی خوبه که آدم j2 میخره انگار s7 خریده. این است طراحی سامسونگ

    • pars
      pars | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

      آره مخصوصا با پرش آنتن و نویز مکالمه اسپیکرش روی درجه ی صدای آخر بلند و لگ و هنگش و نرم افزاری بی امکاناتش که از همه جاش زندند و دریغ کردند و ...

      • احمد
        احمد | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵

        نمیدونم چرا امثال شما همیشه با این مشکلای عجیب برخورد میکنن یه باره بگو منفجر میشه خودتو راحت کن
        حالا دروغ میگی یه جوری بگو قابل باور باشه

مطالب پیشنهادی