ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از تقلید تا ابداع؛ چینی ها حالا به دنبال رقابت با اپل هستند

از همان ابتدا که اندروید وارد عرصه شد، اپل گلایه مند بود که رقبای اندرویدی اش دنباله رو طرح های آیفون هستند و از آن تقلید می کنند. حال مقصر گلکسی اس سامسونگ باشد یا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

از همان ابتدا که اندروید وارد عرصه شد، اپل گلایه مند بود که رقبای اندرویدی اش دنباله رو طرح های آیفون هستند و از آن تقلید می کنند. حال مقصر گلکسی اس سامسونگ باشد یا One A9 اچ تی سی و حتی محصول کمپانی ZTE، در هر صورت اپل از این بابت خشنود است و تلاش دارد که به دنیا ثابت کند پیشرو حوزه طراحی تلفن های همراه است و تولید کنندگان محصولات اندرویدی همه از آن تبعیت می کنند.

اما اگر بخواهیم صادق باشیم این اواخر اوضاع بسیار تغییر کرده است و رونمایی از هوآوی P9 اهمیت موج موبایل های جدیدی که هر چند وقت یکبار از چین بیرون می آیند را دوچندان کرده است؛ گجت هایی که به خاطر شباهت زیادشان به آیفون مورد توجه قرار ندارند و در عوض قاصد پیام هایی تازه اند.

تلفن های هوشمند P9 هوآوی و Mi 5 شیائومی هر دو منادیان رقابتی خطرناک تر با اپل هستند؛ اینها در واقع غول های بزرگ چینی هستند که توانایی تولید محصولات منحصربفرد و اختصاصی خود را پیدا و حتی می توانند دستگاه هایی با طراحی اعلاء را ارائه نمایند.

البته منظور از این گفته آن نیست که کل صنعت موبایل از تلاش های اپل در حوزه طراحی پا گرفته است. صرفا کافیست نگاهی به F1 Plus اوپو یا Pro 5 مِیزو بیاندازید که به شما می گویند تقلید از آیفون هنوز هم که هنوز است انجام می شود.

با این همه، تغییرات عمده ای که به تازگی در صنعت تلفن همراه رخ داده حاکی از اهمیت بالای طراحی صنعتی باکیفیت است و بس. شیائومی دو سال تمام را صرف طراحی موبایل Mi 5 کرد و هوآوی نیز سال قبل با اختصاص بالغ بر یک میلیارد دلار به بخش تحقیق و توسعه خود اپل را پشت سر گذاشت.

البته این سرمایه گذاری ها با هدف ارائه نوآوری های تکنیکی بلند مدت صورت می گیرند که یکی از نتایج مهمش توسعه و پالایش طراحی محصولات فعلی است. تلفن همراه P9 بدنه ای فلزی مشابه به آیفون دارد اما حسی که کاربر با دست گرفتن آن تجربه می کند متفاوت از آیفون است، البته شاید این مساله به دوربین های ویژه ای مربوط شود که ظاهری کاملا متفاوت به این دستگاه بخشیده اند.

Apple-iPhone-6-Mockup-25

کپی کردن از اپل البته باز هم بیشتر شد اما دیگر شکل تحت الفظی سابق را ندارد و شرکت ها حالا به دنبال آن هستند که ماهیت موفقیت اپل را تقلید نمایند و راهکارهای مختلفی را نیز برای این منظور به خدمت می گیرند که از ادغام عمودی (کاری که هوآوی در مورد طراحی پردازنده های مورد نیاز دستگاه های تولیدی اش به صورت داخلی انجام داد) گرفته تا بهبود زیبایی ظاهری دستگاه را شامل می شود.

البته هنوز هم اپل حکم مایکل جردن را برای صنعت تلفن های همراه دارد و تولید کنندگان چینی تلفن همراه نیز به شدت تلاش دارند تا دنباله رو آن باشند اما به جای آنکه مقلد این شرکت باشند، مصمم هستند که به راه های تازه ای برای همراه کردن مشتریان با خود دست پیدا کنند و به جای تقلید تلاش دارند که با این شرکت رقابت کنند.

تفسیر و تعبیر این دستاوردها نیز شاید بیش از هر راهکار دیگری به واسطه خبرهای خوبی امکان پذیر باشد که هر از چندگاه یکبار از این شرکت ها منتشر می شود. برای نمونه هوآوی دیگر مانند گذشته مقلد طراحی تلفن های هوشمند سری اکسپریا نیست (که سال پیش در مدل P8 آنها را جمع کرده بود) و تلاش دارد ظاهر و حس ویژه خود را به محصولات تولیدی اش ببخشد و در کنار این با چینش خاص دوربین روی بدنه آنها، حتی به لحاظ تکنولوژیکی نیز سرآمد گردد.

سیستم دوربین دوگانه موبایل P9 با هدف بهبود تضاد رنگ، دریافت نور بیشتر و بهتر کردن هر چه بیشتر عکس ها برای آن در نظر گرفته شده است. البته نمی توان دقیقا تشخیص داد که هوآوی چطور چنین طرحی را پیاده سازی کرده است اما تردیدی نیست که عکاسان این ایده را می پسندند و خود ایده هم می تواند هوآوی را چند قدمی جلوتر ببرد.

نکته جالب توجه دیگر اینکه هوآوی این دو دوربین را بدون ایجاد هرگونه برآمدگی روی بدنه دستگاه تعبیه کرده و این اتفاق ارتباطی به اپل یا سبک ویژه طراحی آن پیدا نمی کند. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که هوآوی در تلاش برای نمایش توانمندی های مهندسی اش است.

اما نکته جالب در این باره آن است که امسال حتی حرفی هم از سامسونگ و تلاشش برای تقلید از اپل به میان نیامد. تلفن های هوشمند گلسی اس 7 و مدل اس 7 اج، بهترین و بهبودیافته ترین طرح هایی هستند که بزرگ ترین سازنده تلفن های هوشمند در دنیا تا به حال ارائه کرده است و این دو محصول به حق مورد توجه مخاطبان قرار دارند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، شمار طرح های خوبی که امسال در بازار محصولات اندرویدی ارائه شده اند باور نکردنی است. مثلا می توان به شیائومی اشاره کرد که اگر دوربین بهتری داشت قطعا صدرنشین جدول این محصولات بود.

اخیرا هم هوآوی یک محصول اندرویدی را به بازار عرضه کرد که ترکیبی از باتری بزرگ و ابعاد مطلوب موبایل Mi 5 و دوربین فوق العاده دوگانه را در خود دارند.

البته پیشتر شیائومی با Mi Note و هوآوی با نکسوس 6P نشان دادند که در بهار امسال باید منتظر چه محصولاتی باشیم. این شرکت های چینی پیشرو حالا مصمم هستند که به برندهای جهانی بدل شوند و می دانند که برای تحقق این امر باید تکنولوژی و طرح های مختص به خود را داشته باشند.

جدیدترین دستگاه های ارائه شده توسط این شرکت ها به خوبی حرکت رو به جلوی آنها به سمت طراحی و کیفیت مطلوب را نشان میدهد و به این ترتیب اپل نیز احتمالا هیچ گلایه ای در مورد شکل گیری رقبای تازه نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

    من خودم فقط یکبار با گوشی های هواوی کار کردم که انوم هواوی میت اس بود . بد نبود .
    من مشخصات گوشی های هواوی یا می یا زد تی ای رو که میخونم بدک نیستند و قابل قبولند .
    اگه بخوای اینا رو با اپل مقایسه کنی از همه نظر نسبت به اپل ضعیف ترند ولی بازم نسبت به قیمته خودشون عالین
    اگر بخوای طراحی رو در نظر بگیری تنها شرکتایی که تقلید نمیکنند ال جی و سونی اند .
    اگر بخوای در مورد سامسونگ حرف بزنید کلن بحس جداس چون سامسونگ چند تا چیز تو گوشی هاش همیشه ی همیشه ی همیشه هست : کپی کردن،بد قیافه بودن
    کلی اگر حساب کرد اپل یهترین و پیشرفته ترین شرکت سازنده ی گوشی هست . شرکتیه که اندرویدی ها به پاش میرسن ولی سامسونگ نه
    رقیب های اصلی اپل ، سونی و ال جی اند نه سامسونگ

  • علی
    علی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

    بخشی از نوآوری های هواوی:
    اولین گوشی دارای نمایشگر حساس به فشار force touch
    اولین سنسور اثر انگشت با قابلیت tap to unlock
    تنها گوشی با قابلیت knuckle
    تنها گوشی با دوربین دوگانه رنگی سیاه سفید تلفیقی
    تنها دارنده سیستم ultra snapshot
    تنها گوشی با قابلیت تنظیم گشودگی دیافراگم
    تنها گوشی با قابلیت استفاده از سنسور اثر انگشت به عنوان touchpad


    رقابت خوب و نهایتاً به نفع ما مصرف کنندگان هستش. هر شرکتی که تکنولوژی جدید معرفی کنه قابل تقدیره. این خصلت که یک تصویر نسبت به موضوعی تو ذهنمون شکل بدیم و هیچوقت تغییرش ندیم باید از بین بره. دنیا هر روز در حال تغییر هستش چرا ذهنیت ما باید ثابت بمونه./

  • mehrdad
    mehrdad | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

    وقتی برای اولین بار آیفون دستم گرفتم و میخواستم برگردم به صفحه قبل و متوجه شدم دکمه بک نداره. اون موقع بود که واقعا دیگه .......

    • Meqdad
      Meqdad | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

      بلد نيسي نگير دستت ?شوخي
      والا اينجوري خوبه ديگه همه محصولاشونو با ايفون مقايسه ميكنن همه جا :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی