ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تست سقوط فضاپیمای Orion توسط ناسا

احتمالا می دانید که Orion جدیدترین فضاپیمای ناسا محسوب می گردد که برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست همانند سیاره مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته نخستین ماموریت آن تا پیش ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

احتمالا می دانید که Orion جدیدترین فضاپیمای ناسا محسوب می گردد که برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست همانند سیاره مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته نخستین ماموریت آن تا پیش از سال 2023 میلادی روی نخواهد داد اما سازمان فضائی ناسا از هم اکنون در حال آماده سازی خود برای این امر است.

در همین راستا نیز برای انجام آزمایشات خود از موکاپ سفینه فضائی که در آن ماکتی از انسان ها گذاشته شده استفاده می نماید. از جمله می توان به تست های مهندسان مرکز تحقیقاتی Langley اشاره نمود که یکی از موکاپ های ساخته شده را از ارتفاع 5 متری در حوضچه های آب‌ به عمق 6 متر رها کردند. این نخستین مرحله از 9 آزمایشی است که قرار است در این رابطه صورت پذیرد.

همان طور که در بالا اشاره کردیم در طرح اولیه ی Orion، دو آدمک به عنوان سرنشین بر آن سوار هستند که یکی از آنها یک زن 50 کیلوگرمی و دیگری مردی 100 کیلوگرمی است. این ماکت های انسانی به منظور برآورد و بررسی میزان ضربه ای که هنگام فرود فضاپیما از مریخ به روی سطح آب های اقیانوس آرام بر بدن انسان وارد می شود، استفاده شده اند.

با این محاسبات، مهندسان قادر خواهند بود تمهیداتی بیندیشند تا از درصد آسیب دیدن و زخمی شدن فضانوردان در طول فرود فضاپیما تا حد زیادی کاسته گردد.

9 آزمایشی که برای ماکت Orion در نظر گرفته شده به این دلیل است که ببینند هنگام فرود و در حالیکه به چتر متصل است، در حالت های مختلف چه واکنش هایی نشان می دهد و درجه مقاومت آن در برابر شرایط مختلف چگونه خواهد بود. به همین منظور، ناسا چندین نوع وزش باد مختلف را شبیه سازی نموده تا موکاپ Orion را در آن تست نماید.

گفته می شود در آینده انواع گوناگون امواج دریایی نیز شبیه سازی شده و فضاپیمای مورد بحث در آنها مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی