ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت به کمک پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در پی ذخیره کردن داده ها در DNA است

مایکروسافت همکاری خود را با پژوهشگران دانشگاه واشنگتن آغاز کرده تا اولین قدم ها برای توسعه نوعی سیستم ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی در DNA برداشته شود. قرار است در این سیستم ذخیره سازی، دسترسی تصادفی به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۵

مایکروسافت همکاری خود را با پژوهشگران دانشگاه واشنگتن آغاز کرده تا اولین قدم ها برای توسعه نوعی سیستم ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی در DNA برداشته شود. قرار است در این سیستم ذخیره سازی، دسترسی تصادفی به اطلاعات و همچنین پروتکل تصحیح خطا جای گیرد، دقیقا همانند اپلیکیشن های کنونی.

آقای Luis Ceze، دانشیار علوم کامپیوتری و مهندسی در دانشگاه یاد شده در همین رابطه می گوید: «در DNA، اطلاعات مرتبط با ژن ها و نحوه کارکرد سیستم جای می گیرد. DNAها بسیار مقاوم هستند. حال می خواهیم داده های دیجیتالی را در آنها ذخیره کنیم. داده هایی نظیر تصاویر، ویدیوها، اسناد، به شکلی که بتوان به راحتی آنها را مدیریت کرد و صدها سال نگه داری نمود.»

به طور خلاصه، تیمی متشکل از مهندسان زیستی با همکاری مهندسان الکترونیک قادر شده اند نوعی تکنولوژی توسعه دهند که توسط آن، داده های رمزنگاری شده ی چهار تصویر در DNA جای گیرد. پژوهشگران همچنین گزارش داده بودند که موفق شده اند این عملیات را به شکل معکوس انجام داده و بدون از دست رفتن حتی یک بایت از اطلاعات، آنها را بازیابی کنند.

سال گذشته نیویورک تایمز گزارش داد که بر اساس تحقیقاتی، حافظه های مبتنی بر DNA می توانند داده ها را برای قرن ها بدون مشکل درون خود نگه داری کنند؛ قابلیتی که اکنون در دیسک های امروزی نظیر SSD ها وجود ندارد.

اکنون تیم پژوهشگران مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن در پی یافتن راهی برای ساده و تجاری کردن این تکنولوژی هستند تا در آینده اشخاص عادی هم بتوانند از آنها استفاده کنند؛ پروژه ای که مشخصا در سال های آتی می توان در مورد پیشرفت و به ثمر نشستن آن شنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی