ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا دوربین های دوگانه آینده عکاسی با موبایل را می سازند؟

دوربین هایی که این روزها روی تلفن های هوشمند تعبیه می شوند توانمندی های زیادی دارند، با این همه، چندی است که این قطعات در حال نزدیک شدن به محدوده فیزیکی شان هستند. به بیان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

دوربین هایی که این روزها روی تلفن های هوشمند تعبیه می شوند توانمندی های زیادی دارند، با این همه، چندی است که این قطعات در حال نزدیک شدن به محدوده فیزیکی شان هستند.

به بیان دیگر، وقتی قرار باشد که ضخامت نهایی یک تلفن هوشمند از 7 میلیمتر تجاوز نکند، آنگاه کار زیادی از دست طراحان و مهندسان بر نمی آید و انتخاب های آنان برای دوربین دستگاه بسیار محدود خواهد بود، با این همه، چنین محدودیت هایی شرکت های سازنده تلفن همراه را از تلاش برای پیدا کردن راهکار جایگزین باز نداشته و آنها همچنان سعی در بهبود محصولات نهایی خود دارند.

امسال بهار، ال جی و هوآوی با پرچمداران اندرویدی خود پیشتاز این حوزه بودند و با گنجاندن سیستم دوربین دوگانه کاملا متفاوت در این محصولات مسیری را به رقبایشان نشان دادند که ظاهرا [در برهه کنونی] هیچیک از آنها در آن حرکت نمی کنند.

طبق برخی شایعات آیفون 7 پلاس اپل که قرار شده اواخر امسال معرفی شد دنباله رو این مسیر است؛ از همین رو، پیش بینی می شود که روزی، تلفن های هوشمند مجهز به دوربین دوگانه همچون محصولاتی که چیپست های دو هسته ای را در خود جای داده اند، قدیمی و محجور شوند؛ به بیان دیگر انتظار می رود که سیستم های دوربین دوگانه روند پیشرفتی منطقی را همچون سایر مشخصات دستگاه های موبایل طی کنند.

در آینده نزدیک، تلفن هوشمند جی 5 الجی به خاطر اکوسیستم ماژولار «دوستانش» به خاطر آورده می شود اما در سال های بعد، شاید بزرگ ترین مشخصه این پرچمدار همان دوربین دوگانه اش باشد.

در این گجت، یک دوربین 8 مگاپیکسلی با زاویه واید درست در کنار ماژول دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی آن قرار گرفته و در نتیجه عکسبرداری از گروه ها، مناظر و یا شاهکارهای معماری را برای عکاسان ساده تر می کند.

ال جی انعطاف پذیری بیشتری به مقوله دوربین موبایل داد.

 

لنزهای معمول این موبایل روی سطح زوم یکسانی تنظیم شده اند و این سخت افزار مکمل از آن جهت مورد نیاز است که افزودن بر میزان زوم دوربین به کار رفته در تلفن های همراه کار چندان ساده ای نیست.

لنزهای زوم نسبت به آنچه موبایل های مدرن قادر به ارائه هستند، به عمق تصویر بیشتری نیازی دارند و از طرفی، زوم دیجیتال نیز کیفیت تصویر را کم می کند. در تلفن هوشمند G5 الجی اما یک لنز (بدون زوم) ثانویه هم به پیکیج اصلی اضافه شده است و این امر از آن جهت میسر شده که فضای افقی یشتری در داخل G5 وجود داشته و شرکت سازنده بخوبی توانسته از این فضا بهره بگیرد.

اما برآمدگی کلی این سیستم هم از آن جهت است که دوربین اصلی دستگاه به تجهیزات اپتیک و لرزشگیر پیچیده تری مجهز شده است.

Lg-G5-14

از آن سو، محصول تازه هوآوی به نام P9 ابدا برآمدگی دوربین ندارد و این درحالیست که موبایل یاد شده هم مانند G5 ال جی دو دوربین اصلی را در قسمت پشت بدنه خود جای داده است.

با مقایسه ای ساده میان این دو دستگاه می توان نتیجه گرفت که P9 دستگاه مهیج تری به شمار می رود چراکه کیفیت تصاویر آن بهتر بوده و از این لحاظ بیشتر می تواند مورد توجه علاقمندان به عکاسی قرار گیرد.

در این تلفن هوشمند، هوآوی یک حسگر تک رنگ و یک حسگر رنگی را با هم ادغام کرده که میزان نور دریافتی توسط آنها سه برابر بیشتر از دوربین های معمولی است و تصاویر شارپ تر و با وضوح بیشتر را به کاربران ارائه می کنند. البته میزان برتری این تغییرات تا حدود زیادی به شرایط بستگی دارد (و در تصاویر کلوزآپ بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهند) اما در هر صورت واضح است که هوآوی بهترین دوربین را ارائه داده و حسگر ثانویه دستگاه نیز نقشی بسیار مهم در عملکرد آن ایفا می کند.

اما یکی دیگر از نکات بسیار مهم و جالب توجه این است که P9 عنوان باریک ترین پرچمدار موجود در بازار را هم به خود اختصاص داده و علیرغم این ضخامت اندک همچنان از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی و البته سیستم دوربین دوگانه ای بهره می برد که پیشتر به آن اشاره کردیم. همه اینها را مطرح کردیم که بگوییم اگر گنجاندن حسگر دوربین ثانویه در تلفن های هوشمند ابعاد فیزیکی آنها را تحت تاثیر قرار دهد، دست کم در محصول تازه هوآوی این موضوع مشهود نیست.

هوآوی ایده دوربین-موبایل را یک گام جلوتر برد.

اما وجه مشترک ال جی و هوآوی این است که هر دوی آنها بدون قربانی کردن طراحی کلی پرچمداران خود اقدام به افزودن دوربین ثانویه به G5 و P9 کرده اند و وقتی افزوده شدن امکانی تازه به یک گجت شکل کلی آنها را بر هم نزند میتوان عرضه آن را به فال نیک گرفت و برپایه شواهد اولیه به دست آمده از این دو موبایل می توان گفت که آینده سیستم دوربین های دوگانه بسیار خوب است.

در این بخش می توانید مشاهده کنید که دوربین ثانویه G5 چه تاثیری روی بهبود میدان دید شما دارد.

1460448709928_120160405_105658.0
تصویر گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی G5
1460448708984_120160405_105705_HDR.0
تصویر گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی واید G5

تصاویر زاویه وایدی که می شود با این موبایل گرفت معمولا که به لوازم جانبی اضافه ای نیاز دارند و اینکه G5 الجی چنین مشخصه ای دارد امتیاز بسیار خوبی برای آن محسوب می شود.

این مشخصه برای موبایلی که به خاطر ماژول های قابل تعویضش شهرت دارد شاید اندکی مضحک به نظر بیاید، اما باز هم این امر چیزی از انعطاف پذیری بالای پرچمدار ال جی کم نمی کند.

1460448708933_sdsdasda.0
بخش کراپ شده از تصویری که با P9 گرفته شده است.

برای مشاهده کیفیت و پی بردن به ارزش دوربین دوگانه این موبایل لازم است که تا بالاترین میزان روی سوژه زوم نمایید. در تصویر کم نور بالا که توناژ شدیدی از رنگ زرد هم دارد و با استفاده از موبایل P9 گرفته شده، مشاهده می کنید که دستگاه کنترل بیشتری روی نویز تصاویر دارد.

برای آنکه کیفیت تصویر بیشتر برایتان روشن شود پیشنهاد می کنیم نگاهی به دکمه های تنظیم صدای آیفون در سمت چپ بیاندازید و اینکه چقدر خوب از اسپیکری که زیر دستگاه قرار دارد متمایز شده اند. کیفیت بالای آیکون های به نمایش در آمده روی صفحه آیفون نیز قابل توجه است؛ این را می توان همان عملکردی خواند که هر طراح موبایل می تواند به آن ببالد.

اما سخت افزار بدون نرم افزار خوب هیچ نیست و نکته جالب توجه در مورد G5 و P9 حسگرهای اضافه ایست که به خوبی با آنها یکپارچه سازی شده اند. ال جی با ارائه G5 توانسته قابلیت های بسیار خوبی را در داخل نرم افزار دوربین دستگاه بگنجاند که در واقع تصاویر گرفته شده از هر دو دوربین را با یکدیگر ترکیب می کند تا افکت بسیار خوبی را ایجاد کرده و یا یک کلاژ ساده را انجام دهد.

قابل دسترس بودن اینترفیس G5 بدان معناست که حتی تازه کارها هم می توانند دست به دوربین شوند و به لطف سخت افزار قدرتمند این موبایل آثار فوق العاده ای را با آن بسازند.

به موجب همین مساله خروجی به دست آمده از G5 و P9 تصویری فلت و سازگار با دستگاه های مختلف است و این ویژگیست که دو پرچمدار یاد شده را از سیستم های تصویر برداری سه بعدی دیروز متمایز میکند.

بر خلاف قایلیت Live Photos اپل که اشتراک گذاری خروجی آن روی شمار اندکی از دستگاه ها امکان پذیر است، تصاویر ثبت شده با دوربین دوگانه G5 و P9 روی هر دستگاهی قابل رویت است.

و نکته آخر اینکه سرعت عکس برداری با دو دوربین اندکی از وضعیت عکاسی با یک دوربین پایین تر است اما تفاوت آنقدری نیست که شما را از خرید دستگاه های مورد بحث باز دارد.

حالا شایعاتی در مورد آیفون 7 پلاس اپل منتشر شده که از وجود سیستم دوربین دوگانه در آن خبر می دهند. در صورتی که این امر صحت داشته باشد اثرگذاری قابل توجه اپل روی شرکت های دیگر، قطعا موجب می شود که این ترند در صنعت تلفن همراه شکل بگیرد. اما این سیستم حتی بدون تایید آیفون هم می تواند کاربران را به همراهی با خود متقاعد نماید.

برخی از صاحب نظران حتی پیش بینی کرده اند که در آینده لنزهای بیشتری در تلفن های هوشمند به خدمت گرفته شود اما در کوتاه مدت، انتظار می رود که سیستم های دوربین دوگانه، عکاسی با موبایل را وارد سطوح تازه ای نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • علی
    علی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    دوربین دوگانه اچ تی سی برای عمق میدان بود،ال جی برای تله و واید بودن، هواوی برای تک رنگ و رنگی بودن و خلاصه هیچکدوم کار شاقی نمیکنن به نظرم!
    البته اون موقع که تب دنیای سه بعدی بالا بود اچ تی سی دوربین دوگانه زد برای عکاسی سه بعدی که اقلا اون یه فایده ای داشت!

    • reza_zarchi
      reza_zarchi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

      منم مثل شما، بهترین کاربرد دوربین دوگانه رو در عکاسی سه بعدی میبینم...

  • sima
    sima | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    دوربین دوگانه باعث به هم خوردن طراحی دستگاه میشه .

    • behfar
      behfar | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

      حرف شما در مورد g5 درسته ولی p9 طراحیش فوق العادست و به شرکتای دیگه یاد داد دوربین موبایل یعنی چی

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    بنظرم P9 دوربینش جذاب تره، اما G5 رابط دوربینش راه دست تره

  • KING?
    KING? | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    چقدر تعصب آخه?

  • محمد
    محمد | ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    فکر کنم ایده ی اولیه برای اچ تی سی بود،one m8

مطالب پیشنهادی