ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افراد مفاهیم مختلفی را از اموجی های یکسان استنباط می کنند

اموجی ها معمولا زمانی به کار می روند که کلمات از انتقال احساسات قاصرند، اما معنا و مفهومی واقعی این صورتک ها گاهی اوقات در ترجمه گم می شود. براساس پژوهشی که اخیرا توسط محققان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

اموجی ها معمولا زمانی به کار می روند که کلمات از انتقال احساسات قاصرند، اما معنا و مفهومی واقعی این صورتک ها گاهی اوقات در ترجمه گم می شود.

براساس پژوهشی که اخیرا توسط محققان دانشگاه مینه سوتا انجام شده آدم های مختلف تعابیر و تفاسیر گوناگونی را از این صورتک ها استنباط می کنند و جالب است بدانید که این امر حتی در مواقعی که دو طرف از سیستم عامل یکسانی استفاده می کنند نیز صادق است.

برای نمونه اموجی «پوزخند با چشمان خوشحال» را در نظر بگیرید؛ دانشمندان واکنش کاربران آنلاین در تفسیر این اموجی را مورد بررسی قرار دادند و حسی که با دیدن این صورتک تجربه نمودند را با امتیازهای منفی 5 (به شدت منفی) تا مثبت 5 (به شدت مثبت) نمره دهی کردند.

بعد از انجام تحقیق مشخص شد که هفتاد درصد از افراد با دیدن این صورتک حسی منفی را تجربه می کنند و غالبا هم نمره منفی 3 را به آن می دهند. با این همه، 27 درصد از داوطلبان نیز اعلام داشتند که با دیدن این صورتک حسی مثبت را تجربه می کنند. چارتی که در پایین می بینید نتایج را به خوبی نشان میدهد.

SentimentRatings-GrinningFaceWSmilingEyes_Apple-1-1024x650

دانشمندان باور دارند اموجی ها به خاطر جزئیات ریزی نظیر رنگ گونه ها یا میزان انحنای ابروها به شکلی متفاوت تفسیر می شوند. جالب است بدانید که سوء تعبیر پیام اموجی ها زمانی که دو مخاطب از سیستم عامل متفاوتی استفاده کنند، از این هم بدتر خواهد بود.

برای نمونه «صورتک پوزخند با چشمان شاد» توسط کاربران مایکروسافت، سامسونگ، ال جی و گوگل مثبت ارزیابی میشود در حالی روی دستگاه های اپل خلاف این است.

بنابراین یک کاربر iOS ممکن است تلاش داشته باشد تصورش را با استفاده از صورتک های منفی انتقال دهد اما نتیجه عکس این باشد و مخاطب پیامی مثبت را دریافت کند.

SentimentAvg-GrinningFaceWSmilingEyes-1024x411

پژوهشگران اعلام کرده اند که تفاوت میان رتبه دهی به اموجی ها در دو پلتفرم مختلف بیشتر از دو امتیاز بود. البته این به معنای وجود تفاوت فاحش میان نحوه تفسیر صورتک ها نیست، بلکه نشان می دهد که مفهوم برخی پیام ها میتواند مبهم باشد.

از همین رو، دانشمندان توصیه کرده اند که اموجی ها در پلتفرم های مختلف استانداردسازی شوند که البته با انجام این کار هم باز امکان ارائه تفاسیر شخصی از آنها وجود دارد.

پژوهشگران باور دارند که جدای از طراحی کلی اموجی ها، تغییراتی که کاربران روی تلفن های همراه خود تجربه می کنند نیز می تواند در رفع این مشکل موثر باشد.

به عنوان مثال، موبایل ها به کاربران خود می فهماند که از سیستم عامل متفاوتی استفاده می کنند و در نتیجه آنها نیز می دانند که اموجی ارسالی شان ممکن است به شکل دیگری نمایش داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

    باورم نمیشه که این شکلک توی پلتفرم های اندرویدی اینقدر متفاوت باشه. من البته آیفون ندارم اما از این شکلک بارها توی تلگرام و واتس اپ واسه نمایش حالات منفی مثل استرس یا از چیزی خوشم نیاد استفاده کردم در صورتی که توی یه گوشی اندرویدی در اپلیکیشن های دیگه به صورت خنده یا نیش خند نشون داده میشه :|

  • Mostafa
    Mostafa | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵

    واقعا اموزنده بود ..??????.

مطالب پیشنهادی